Afbestellen auto

Henk66

Actief lid
Ik heb in ieder geval pon een pittige mail gestuurd en om verheldering gevraagd op deze situatie. Wordt vervolgd....
 

Cordoba

Forumguru
OK, succes Henk. Ga in elk geval niet overhaast te werk, met het nemen van beslissingen, laat je vooral eerst goed informeren (maar daar ben je waarschijnlijk ook mee bezig).
 

henriz

Forumguru
uiteindelijk is de auto door een andere dealer na zo'n 15 maanden wachten toch geleverd.

15 maanden wachten op mijn Octavia?

6a01538fc5afb0970b0153915d99ca970b-250wi
 

Pollewop

Forumguru
Ik heb in ieder geval pon een pittige mail gestuurd en om verheldering gevraagd op deze situatie. Wordt vervolgd....

Ik ben héél benieuwd of je een antwoord krijgt van Pon. Ze zullen je vast weer terug verwijzen naar de LM of de dealer, want dat is bij Pon de standaard procedure. Alles loopt via "de officiele kanalen".
Helaas ben je voor Pon, als toekomstige berijder, geen partij. Voor Pon is dat uitsluitend de dealer of de LM...

Succes... :thumbsup:
 

Henk66

Actief lid
Ik ben héél benieuwd of je een antwoord krijgt van Pon. Ze zullen je vast weer terug verwijzen naar de LM of de dealer, want dat is bij Pon de standaard procedure. Alles loopt via "de officiele kanalen".
Helaas ben je voor Pon, als toekomstige berijder, geen partij. Voor Pon is dat uitsluitend de dealer of de LM...

Succes... :thumbsup:
We zullen zien...
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan wel eens informeren, hoe de Seat-klant te weten is gekomen dat zijn auto bij Pon stond te wachten, maar volgens mij heeft ie rechtstreeks contact gehad met Pon.
 

ertromp

Forumguru
Of anders probeer twitter. Die wordt snel beantwoord door PON (Skoda.nl).
Blijkbaar vinden ze allerlei gesprekken via de social media nogal interessant om te volgen bij PON en handelen ze die wel snel af.
 

Tom RS

Forumguru
Ik zit, welliswaar in België en als particulier koper, in dezelfde situatie. De ene belofte na de andere leugen. Auto is door de dealer ook een kleine maand later besteld dan de bon getekend werd. In het contract vooral verwijzingen naar wat ik moet betalen als ik het contract niet na kom. Nu ben ik van mening dat een contract een tweerichtingsweg is: als ik mij niet hou aan de voorwaarden moet ik er voor opdraaien, als de dealer (of invoerder, Skoda) dat niet doen verwacht ik dat van hun ook. Toen ik hierover begon gingen ze op hun achterste poten staan en kon daar absoluut geen sprake van zijn. Ik heb het toen doorgegeven aan mijn rechtsbijstand en dat doet wonderen: auto als prioritair ingepland (zo wordt gezegd :pieker:) en een splinternieuwe Fabia als aanloopauto op hun kosten. De rechtsbijstand bereidt nu het dossier voor om een extra compensatie aan te vragen (ik zou een garantieverlenging met 3 jaar willen). Zij gaan namelijk in de fout en kunnen / willen hun contract niet nakomen. Ik vind dat daar compensaties moeten tegenover staan, anders ruikt dit verdacht veel naar misleiding (dan kan je zomaar een random datum opgeven en wanneer er geleverd gaat worden zien we dan wel weer). Ik begrijp ook niet zo goed dat de meeste mensen zo maar telkens een nieuwe levertermijn aanvaarden (als er tenminste een duidelijke levertermijn afgesproken is en vermeld op het contract). Consumenten hebben ook rechten!
 

Henk66

Actief lid
Ik heb sowieso in de Bovag voorwaarden gelezen dat indien er een levertijd is afgesproken dat deze levertijd met 60% moet zijn overschreden wil je kunnen annuleren zonder 10% afkoopsom. Maar omdat ik een aanvullende schriftelijke afspraak heb lijkt het me dat ik volledig in mijn recht sta. Ff ook mijn rechtsbijstand werk laten verrichten.
 

Henk66

Actief lid
Zojuist de dealer gesproken, annuleren bij mij was sowieso geen probleem. Komende week alle opties maar nog eens bekijken en rustig een beslissing nemen. ^#%}%} gaat weer zoveel tijd in zitten. #balen

Volgens dealer wordt nu elke keer geschoven met de planning ivm bepaalde opties en voorradigheid hiervan. Systeem geeft zelfs geen verwachte levertijd aan.
 

tha a

Senior Member
Volgens dealer wordt nu elke keer geschoven met de planning ivm bepaalde opties en voorradigheid hiervan. Systeem geeft zelfs geen verwachte levertijd aan.

Dan ben ik benieuwd welke opties er nu weer voor vertraging zorgen... :mad::nono:
 

svdm

Senior Member
Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb deze week aan mijn dealer gevraagd wat de status is van de uitlevering is van mijn auto. Hij antwoord hierop dat het op dit moment onzeker is hoe de greenline wordt geleverd, met welke uitrusting en onbekend wanneer.
Ik vind het een vreemd verhaal @Henk66. Mijn auto is ook in augustus besteld en ik ben netjes op de hoogte gehouden door de dealer (AMES Dordrecht). Duurde me het te lang vwb een status-update, dan stuurde ik een mailtje en kreeg ik dezelfde dag nog antwoord. Ik heb netjes een bestel-/registratienummer ontvangen half augustus en twee weken geleden een nette bevestiging mbt de productieweek. Nu is het wél zo dat er in mijn geval geen leasemaatschappij aan te pas komt, wat mijns inziens alleen maar vertraging oplevert.

Dat er voorraadtekorten zijn in de fabriek, kan ik me nauwelijks voorstellen (er moet iets anders aan de hand zijn), want de productie van de Greenlines 2013 waren allemaal al ver van tevoren ingepland (althans, zo is het me/ons verteld). Bovendien was het ook al lang bekend bij SKODA - en zelfs een vereiste vanuit PON - dat de auto's vóór 2014 op kenteken moe(s)ten staan.

Iedere koper staat in zijn/haar recht om de koopovereenkomst zonder nadere uitleg te ontbinden als de 2013 Greenlines niet vóór 2014 geleverd kunnen worden, dit is in 99% van de gevallen nl. de reden geweest om deze auto überhaupt aan te schaffen. Bovendien hebben we allemaal de 14%-bijtelling-reclames op TV gezien van de O3, wat als doel heeft potentiële kopers te triggeren/overhalen om tot koop over te gaan.

Ik zal blij zijn als ik 'mijn' O3 HB GL BL over 3 weken kan rijden en ga er ook vanuit dat dit lukt. Zeker omdat ik het gevoel heb dat mijn dealer altijd netjes en open (zover ik dat kan inschatten) is geweest en ze het vanaf het begin af aan al behoorlijk bij het rechte eind hadden vwb de levertijd/leverweek. Maar ik vind het erg sneu voor anderen die continu in het ongewisse worden gelaten en zelf steeds achter de antwoorden aan moeten gaan.

PON kan je denk ik niet veel kwalijk nemen. Zoals al eerder gezegd, handelen zij alleen met de dealer (als importeur/distributeur), de dealer en de LM zijn de aanspreekpunten voor de kopers.., zij moeten dus met een passende oplossing komen en kunnen nooit zomaar met het vingertje naar PON wijzen. Ik heb als koper alleen met mijn dealer te maken.., voor de rest maakt het en moet het me niets uit maken hoe het voortraject loopt als maar kan worden voldaan aan de gemaakte (en ondertekende) afspraken tussen mij als kopende partij en de dealer als verkopende partij.

Zo!
 

Henk66

Actief lid
Wat volgens mij speelt is dat de verhouding gl bl en gl niet overeenkomt met de vooraf ingeschatte exemplaren waardoor ze kopers met een gl bl niet op tijd af kunnen leveren. Kans was in ieder geval heel groot dat het sowieso 2014 wordt, danwel met een 85 co motor.

Volgens mijn dealer wordt er in het systeem niets meer aan gegeven zelfs geen datum in 2014.

Om weer datums te noemen en dit niet na te kunnen komen heeft hij mij medegedeeld dat hij dus hier geen uitspraak over durft te doen.

Weet hij meer, weet ik meer...
 

hpolie

Senior Member
Even bij een andere dealer vragen, gewoon zeggen dat je een nieuwe wil hebben met je handtekening specificaties, en dan vragen wanneer die leverbaar is.
Dan weet je tegelijk waar je aan toe bent.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan wel eens informeren, hoe de Seat-klant te weten is gekomen dat zijn auto bij Pon stond te wachten, maar volgens mij heeft ie rechtstreeks contact gehad met Pon.
Ik heb het even gecheckt, maar die info kwam bij Verdaat vandaan, dus niet bij Pon zelf. Alleen de reden dat de auto tweeënhalve week bij Pon is blijven staan, blijft onduidelijk.
 

Henk66

Actief lid
Even bij een andere dealer vragen, gewoon zeggen dat je een nieuwe wil hebben met je handtekening specificaties, en dan vragen wanneer die leverbaar is.
Dan weet je tegelijk waar je aan toe bent.
Zal maandag via twitter wel de status van mijn com nummer opvragen.
 
Bovenaan Onderaan