Afbestellen auto

Henk66

Actief lid
Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb deze week aan mijn dealer gevraagd wat de status is van de uitlevering is van mijn auto. Hij antwoord hierop dat het op dit moment onzeker is hoe de greenline wordt geleverd, met welke uitrusting en onbekend wanneer. Er zijn grote problemen bij skoda wist hij mede te delen en dat alle greenline worden uitgeleverd met 85 gram co uitstoot. Conclusie was dat ik me niet druk hoefde te maken over de bijtelling van 14 % , maar de levering is in ieder geval verschoven naar feb 2014!!!!!!
 

peterbaarlo

Senior Member
hmm. ik ook eind augustus.

zal maandag eens bellen. kijken wat ik te horen krijg.

de inruil waarde van mijn huidige auto staat vast. zo lang ze niet kunnen leveren rij ik 1000 km per week en wordt de inruiler dus minder waard voor hun..
 

Henk66

Actief lid
hmm. ik ook eind augustus.

zal maandag eens bellen. kijken wat ik te horen krijg.

de inruil waarde van mijn huidige auto staat vast. zo lang ze niet kunnen leveren rij ik 1000 km per week en wordt de inruiler dus minder waard voor hun..
Zij hebben mij gister medegedeeld dat zij niet weten wat er wordt geleverd, wanneer er wordt geleverd enz enz. Vandaag krijg ik een melding van de leasemaatschappij dat de status van mijn aflevering is aangepast door de dealer... En wel naar feb 2014!!!!! Zit daar echt niet op te wachten pfffff...
 

Henk66

Actief lid
Dit is een goede.
Als je een vermoedelijke levertermijn hebt afgesproken dan moet je na deze termijn de verkoper nog een redelijke termijn geven om te leveren

Wat zijn mijn rechten?

Als er een exacte leverdatum is afgesproken (bijvoorbeeld maandag 1 februari) is de verkoper na die datum in verzuim. Je hebt het recht om de overeenkomst te ontbinden. Je kunt de schade die je lijdt door de te late levering, bijvoorbeeld omdat je een auto moet huren, claimen bij de verkoper.

Als er een vermoedelijke levertermijn is afgesproken (bijvoorbeeld levering in week 15) moet je de verkoper, wanneer hij de levertermijn overschrijdt, nog een laatste kans geven om de auto alsnog te leveren (dit heet "in gebreke stellen").

Wat kan ik het beste doen?

Heb je een exacte datum afgesproken, stuur de garagehouder dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief ook wat je van de garagehouder verlangt. Bijvoorbeeld vergoeding van de huursom van een auto die je zolang moet huren. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.
Heb je een vermoedelijke levertermijn afgesproken, geef dan de verkoper nog een laatste kans om de auto alsnog te leveren. Dat kun je het beste schriftelijk doen. Hierin geef je een uiterste termijn aan van 3 weken.
Als de verkoper zich niet houdt aan die termijn en jij de auto nog steeds niet hebt, dan is de verkoper "in verzuim". Je kunt de overeenkomst dan ontbinden.
Als de verkoper wel binnen deze 3 weken levert, mag hij eventuele prijswijzigingen in die periode niet doorberekenen.
Als je schade hebt geleden als gevolg van de vertraging - bijvoorbeeld omdat je een vervangende auto hebt moeten huren - dan kun je deze claimen bij de verkoper.
 

Henk66

Actief lid
Ik heb een specifieke afspraak met de lease maatschappij en de dealer. Ik weet alleen niet o f ik de administratiekosten van 275 moet betalen. In ieder geval voldoende 14% modellen in 2014(wel leverbaar)
 

res-q

Senior Member
Volgens mij heb je als leaserijder formeel niets met de dealer te stellen. Immers, je bent klant van de leasemaatschappij en niet van de dealer. De leasemaatschappij is klant van de dealer, niet jij.

Als jij de afspraak hebt met de LM om in 2013 te leveren moet de LM dat maar regelen met de dealer, of desnoods een andere dealer zoeken.
 

LdN

Forumguru
Dat geld natuurlijk voor een particulier maar als het zo als hier een leaseauto betreft ben je afhankelijk van het gedrag van de
lease maatschappij t.o.v. de dealer.
Aangezien er vaak door leasemaatschappijen gebruik gemaakt wordt van vaste dealers i.v.m. bedongen korting zijn ze meestal redelijk soepel, ook heeft de
lease maatschappij er geen pijn aan want of de huidige auto wordt langer door geleased of je krijgt een voorloop auto.
Ik wil niemand ongerust maken maar mij bekruipt wel een ander gevoel, een soort deja vu.
Wat er hier gebeurt is nagenoeg identiek aan wat er destijds met de leverende dealer van mijn huidige auto (Nissan) gebeurt is.
Daar bleek de auto ook steeds later geleverd te gaan worden, via een andere bevriende dealer heb ik toen in het bestel systeem van Nissan kunnen kijken
en toen bleek dat mijn auto die in oktober door de leasemaatschappij besteld was pas in december door de dealer bij Nissan besteld was terwijl in
oktober al bekend was dat er minimaal 6 maanden levertijd op de auto zat en ik daarom al langer door moest rijden dan het leasecontract aangaf.
Nog een paar maanden later bleek waarom de dealer zo laat besteld had, hij zat in de financiële problemen en is dan ook failliet gegaan met alle gevolgen van dien, uiteindelijk is de auto door een andere dealer na zo'n 15 maanden wachten toch geleverd.
 

Henk66

Actief lid
Ik heb zowel een afspraak met de leasemaatschappij als met de dealer. In het contract en in de bestelling richting de dealer is opgenomen dat de auto voor 31 december wordt geleverd, zoniet dan kan de bestelling en leaseovereenkomst kosteloos geannuleerd worden.
 

res-q

Senior Member
Dan doe je dat toch?

Vraag is wat je er mee op schiet, want als je dan een nieuwe moet bestellen en je komt dan weer achteraan de lijst en zit je alsnog in 2014.
Of je moet inderdaad dan voor een voorraadmodel gaan, maar dan heb je misschien niet de auto van je keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Henk66

Actief lid
In de Bovag voorwaarden staat echter wel een afwijkende regeling vermeld. Gaat hier de aanvullende afspraak op voor of gelden toch de Bovag regels?
 

Henk66

Actief lid
Dan doe je dat toch?

Vraag is wat je er mee op schiet, want als je dan een nieuwe moet bestellen en je komt dan weer achteraan de lijst en zit je alsnog in 2014.
Of je moet inderdaad dan voor een voorraadmodel gaan, maar dan heb je misschien niet de auto van je keuze.
Wordt denk ik een ander merk zonder productie problemen....
 

Cordoba

Forumguru
Ik begin vermoedens te krijgen. Hoorde vorige week ook al van iemand, dat zijn Leon was vertraagd qua levering. Auto was besteld bij Van Esch (ondertussen failliet) en zou daarom geleverd worden door Verdaat. Auto heeft 2 weken bij Pon gestaan, en is toen eindelijk na lang aandringen/bellen van de klant naar Verdaat gegaan, en vandaag afgeleverd. (3 weken nadat de auto in NL was aangekomen)

Als diverse auto's zoveel vertraging op lopen bij Verdaat, en bij andere dealers niet, is er iets bijzonders aan de hand. Ik zou zeggen, probeer eens rechtstreeks met Pon contact op te nemen, en vraag naar het het hoe en wat, en of ze kunnen uitleggen waarom de levering zolang duurt.
 

Henk66

Actief lid
Ik begin vermoedens te krijgen. Hoorde vorige week ook al van iemand, dat zijn Leon was vertraagd qua levering. Auto was besteld bij Van Esch (ondertussen failliet) en zou daarom geleverd worden door Verdaat. Auto heeft 2 weken bij Pon gestaan, en is toen eindelijk na lang aandringen/bellen van de klant naar Verdaat gegaan, en vandaag afgeleverd. (3 weken nadat de auto in NL was aangekomen)

Als diverse auto's zoveel vertraging op lopen bij Verdaat, en bij andere dealers niet, is er iets bijzonders aan de hand. Ik zou zeggen, probeer eens rechtstreeks met Pon contact op te nemen, en vraag naar het het hoe en wat, en of ze kunnen uitleggen waarom de levering zolang duurt.
Goed plan!
 
  • Leuk
Waarderingen: LdN

Henk66

Actief lid
Maar is het niet zo dat de om besteld bij dealer / pon en krijgt de dealer alleen een leververgoeding?
 

Cordoba

Forumguru
De Leon was particulier besteld, dus geen LM van toepassing, de klant is een echte km-vreter en heeft er in 10 weken tijd zo'n 12500 km bij gezet op de teller van zijn inruiler (was bij Van Esch bekend, de vraag is, of dat ook bij Verdaat bekend was)
 
Bovenaan Onderaan