Advies gevraagd! Airco kapot in Frankrijk - naar huis rijden of laten repareren?

Vanenkelen

Forumguru
Graag jullie advies! Gaat om een 2009 FL 1.9 TDI (BLS).

Startte net de auto en de airco werd niet meer koud. Hoor een licht piepend geluid uit het vooronder. Geluid veranderd niet als ik de airco uitzet. Geluid is niet continu aanwezig en als je de ramen dicht hebt, hoor je het niet boven de rij geluiden uit. Mijn vermoeden is dat de airco pomp het niet meer doet.

Vrijdag moeten wij 700 km naar huis rijden met een vouwwagen achter de Octavia.

Kan ik hiermee doorrijden zonder (grote) schade aan de rest van de auto te veroorzaken of moet ik het direct laten repareren?

Aantal opties:
- doorrijden met kans op schade (is die kans er?)
- garage opzoeken en de airco pomp laten loskoppelen (kan dat door een kortere riem te laten monteren?)
- laten repareren hier in Frankrijk (zal wel hoofdprijs worden inclusief buitenlander bonus....)

Iemand hier een goed advies voor?

Dank alvast!

Ik heb dat bij een Seat gehad met dezelfde motorcode, net voor een vakantie, toen is uit voorzorg de aircopomp losgekoppeld, neem aan door de riem anders te monteren. Daardoor kon ik op vakantie weliswaar zonder airco maar ook zonder risico op compleet vastslaan van de pomp met alle gevolgen vandien

Vanenkelen

Forumguru
De tijd wordt de uitdaging hierin.... Heb inmiddels 8 garages gebeld en ze zitten allemaal vol, want "u begrijpt meneer vanaf volgende week vakantie...". Er zit een skoda/seat garage in de buurt, maar die heb ik nog niet te pakken gekregen. Morgen in ieder geval om 14u een diagnose afspraak bij een Bosch garage...

philippe bakker

Forumguru
De tijd wordt de uitdaging hierin.... Heb inmiddels 8 garages gebeld en ze zitten allemaal vol, want "u begrijpt meneer vanaf volgende week vakantie...". Er zit een skoda/seat garage in de buurt, maar die heb ik nog niet te pakken gekregen. Morgen in ieder geval om 14u een diagnose afspraak bij een Bosch garage...
dan kan jij goed frans als je heel die uitleg aan de telefoon kan !

Vanenkelen

Forumguru
Nou niet echt, maar als ik begin over een "petit probleme avec mon airco" en of het mogelijk is"aujourdhui of demain" even langs te komen. Komt er een hele stortvloed aan excuses waaruit ik opmaak dat ze volgende week dicht zijn vanwege vakantie of dat ze pas over 2 weken een plekje hebben

Vanenkelen

Forumguru
Als iemand trouwens weet of dat een standaard riem is die zou moeten passen en welk artikelnummer dat is dan zou ik helemaal fantastisch geholpen zijn. Kan me voorstellen dat er ook modellen zonder airco zijn geleverd en dat die die kortere riem hebben, of denk ik te simpel?

Vanenkelen

Forumguru
Een snelle zoeker op mister auto zegt dat het een riem moet zijn van 95 cm, 03G903137A....
Met airco is 105 cm.

Bas.

Ja top!!!! Dit moet hem zijn!

Thanks Bas!

Even zoeken op mister auto, zo simpel kan het zijn :-)

Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Vaak kun je in de hypermarche de riem al wel vinden, bij bv een le clerc heb je ook vaak een service station, misschien makkelijker en goedkoper dan een dealer?!

Agent327

Forumguru
Ik zou (als dit mogelijk is voor je) de riem er even af halen en dan de poulie van de airco pomp ronddraaien. Als dit zonder weerstand gaat (hij draait als een zonnetje) dan kun je gewoon naar huis rijden. Je moet er dan wel voor zorgen dat je de airco niet aanzet. Je zult dan het ARKO systeem :jaja: moeten gebruiken.
Bijkomende wetenschap, het probleem zal waarschijnlijk moeten worden gezocht in het functioneren van de de magneetkoppeling op de pomp.

ertromp

Forumguru
Ik zou (als dit mogelijk is voor je) de riem er even af halen en dan de poulie van de airco pomp ronddraaien. Als dit zonder weerstand gaat (hij draait als een zonnetje) dan kun je gewoon naar huis rijden. Je moet er dan wel voor zorgen dat je de airco niet aanzet. Je zult dan het ARKO systeem :jaja: moeten gebruiken.
Bijkomende wetenschap, het probleem zal waarschijnlijk moeten worden gezocht in het functioneren van de de magneetkoppeling op de pomp.
Waar zit die koppeling :pieker:

Het type compressor op de O2 FL van TS draait altijd mee. De opbrengst wordt geregeld door de regelklep

Cees33

Forumguru
Mijn pomp is al een tijd stuk zo bleek, maar volgens garage kon ik gewoon doorrijden zonder gevaar. Staat nu op econ stand. Heb inmiddels 1700 vakantie kilometers achter de rug en tot op heden geen problemen. Wel heet zonder airco. Hier is het bijna 40 graden.

Bovenaan Onderaan