Advies gevraagd! Airco kapot in Frankrijk - naar huis rijden of laten repareren?

Cees33

Forumguru
Klopt, dat was het topic wat ik zelf gestart ben. Ook de tuner waar ik geweest ben zei dat het geen kwaad kon. @TheoStek, ook airco man heeft kennelijk hetzelfde gezegd. Die ene keer kan dus ook toeval zijn geweest.
 

Vanenkelen

Forumguru
Ik sta inmiddels voor het Bosch Servicepunt waar ik om 14u een afspraak heb.

Ben vanmorgen langs een Skoda/Volkswagen dealer gereden en heb daar de kortere multiriem gekocht.

Behulpvaardigheid daar was in ieder geval nul. Ze hadden geen tijd om naar de auto te kijken en ze wilden niet meedenken of adviseren over deze oplossing.... Ik mocht de multiriem meenemen en dat was het.

Nu hopen dat dit het oplost.

Heb ook met de anwb gebeld (technische helpdesk) en die adviseerden niet te lange afstanden te gaan rijden ivm het risico van vastlopen pomp en doorbranden/knappen van de riem.

Laat het wel weten, dank ik ieder geval voor het uitgebreide meedenken!
 

Agent327

Forumguru
Alleen verkeerde plaatje @Agent327 de compressor in de O2 FL is van het type 1K0820859
En of daar een magneet koppeling in zit? :pieker::sterretjes:

Het gaat niet zozeer om het plaatje maar om de werking van de airco pomp. Deze werken in principe allen het zelfde.
De pomp moet immers in- en uitgeschakeld kunnen worden. Dit wordt bereikt d.m.v deze magneetkoppeling, de poule draait namelijk ten alle tijde omdat zodra de motor loopt, deze poulie ook meedraait via de multiriem.
Ik zeg gewoon naar huis rijden met niet ingeschakelde airco, je kunt zelfs de steker (zoals ertromp in een eerder bericht vraagt) lostrekken als je 100% zeker van je zaak wilt zijn.
 

Bijlagen

  • upload_2017-8-2_13-50-17.png
    upload_2017-8-2_13-50-17.png
    104,3 KB · Weergaven: 18

turboturbo

Forumguru
Van wat ik ervan begrijp: de video wind er geen doekjes om: ten allen tijde moet er oil flow zijn om smering van de bewegende delen te garanderen. En zoals te zien is in de animatie draait de pomp dus altijd mee zij het dat het PWM signaal aanstuurt in welke hoek die plaat meedraait en dus de mate van koeling word beïnvloed.

Ben vanmorgen langs een Skoda/Volkswagen dealer gereden en heb daar de kortere multiriem gekocht.
Dan had je allang geluk dat ze die op voorraad hadden! Ik maak het bijna nooit mee dat een dealer voor mij een onderdeel op voorraad heeft of het moet een oliefilter zijn :cool:

Nu hopen dat die Bosch service punt die riem even wil wisselen voor je. Met een ratel en dop had je dit als het goed is zelfs zelf gekund.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Van wat ik ervan begrijp: de video wind er geen doekjes om: ten allen tijde moet er oil flow zijn om smering van de bewegende delen te garanderen. En zoals te zien is in de animatie draait de pomp dus altijd mee zij het dat het PWM signaal aanstuurt in welke hoek die plaat meedraait en dus de mate van koeling word beïnvloed.


Dan had je allang geluk dat ze die op voorraad hadden! Ik maak het bijna nooit mee dat een dealer voor mij een onderdeel op voorraad heeft of het moet een oliefilter zijn :cool:

Nu hopen dat die Bosch service punt die riem even wil wisselen voor je. Met een ratel en dop had je dit als het goed is zelfs zelf gekund.
waarom zou je als dealer alles op stock houden als je weet dat de invoerder het de volgende dag zowiezo kan leveren en in sommige gevallen dezelfde dag. Stock kost voor de firma enkel maar geld en ruimte.
 

Agent327

Forumguru
En nu wat leesvoer voor jou @Agent327 zoals ik al eerder zei er zit helemaal geen magneetkoppeling in de compressor van TS

Ok, ik ben om, ik leefde in de volle overtuiging dat het hier nog steeds on het 'oude systeem' ging.
Zo leer ik hier ook weer bij.
Ben vanmorgen langs een Skoda/Volkswagen dealer gereden en heb daar de kortere multiriem gekocht.
Ik denk dan ook dat dit de beste oplossing is om probleemloos naar huis te rijden.
Dank!
 

Vanenkelen

Forumguru
Nou, ben weer "thuis" op de camping.

Qua geluid en visueel leek de compressor vrij te draaien (geen schurend geluid meer zoals eerder) dus hebben ze eerst gecontroleerd hoeveel gas er nog in het systeem zat. Dit was 425 gram ipv 525 die er in moet zitten. Op zich niet problematisch, maar wel minder dan hoort.

Na wat overleg met een collega werd geconcludeerd dat de compressor dan toch kapot moest zijn.

Ze zeiden ook dat een lange reis dan een risico was ivm vastlopen en doorbranden van de riem. Maar een nieuwe compressor monteren konden ze ook niet binnen een week.

Mijn voorstel om een kortere riem te monteren werd eerst afgewezen. Ze moesten zich als Bosch garage aan de richtlijnen van een auto houden en konden niet iets monteren dat niet in de richtlijnen stond.

Na wat aandringen en uitleg dat ik gehoord had dat dit in Nederland wel eens bij een vergelijkbare motor door de echte merkgarage werd gedaan en ik aangaf al een kortere riem te hebben gekocht, vroegen ze of ik mee wilde lopen naar het kantoortje. Daar werd een soort online werkplaats handboek opgestart en moest ik aangeven welke auto/motor ik had. Uiteindelijk vonden we inderdaad de bevestiging dat er voor mijn model twee riemen voorgeschreven werden, een lange voor modellen met airco en een korte voor modellen zonder. Op de schema's/plaatjes waren alle afmetingen/afstanden tussen de poelies hetzelfde alleen ontbrak de poelie voor de airco.

Toen durfden ze het wel aan, na een paar minuten zat de kortere riem er op en mompelde monteur tot wel drie keer toe: " ah bon, c'est pas mal, vraiment pas mal". De spanning op de riem was perfect en hij liep als een zonnetje.

Lang verhaal kort, maar met jullie info kon ik de monteur overtuigen en kan ik vrijdag zonder extra risico naar huis. Alleen wel met alle ramen open :-)

Neem mijn petje voor jullie af!

Oh en de schade was ook beperkt, 26 euro voor de riem bij de skoda garage en 49 euro voor bijna drie kwartier hulp van (regelmatig) 2 personen bij de garage.
 

turboturbo

Forumguru
Haha leuk om - juist zo uitgebreid - even terug te lezen! :thumbsup:

waarom zou je als dealer alles op stock houden als je weet dat de invoerder het de volgende dag zowiezo kan leveren en in sommige gevallen dezelfde dag
Klopt helemaal! Ze hebben soms 4 leveringen per dag :geek:
 

TheoStek

Forumguru
Ik zou (als dit mogelijk is voor je) de riem er even af halen en dan de poulie van de airco pomp ronddraaien. Als dit zonder weerstand gaat (hij draait als een zonnetje) dan kun je gewoon naar huis rijden. Je moet er dan wel voor zorgen dat je de airco niet aanzet. Je zult dan het ARKO systeem :jaja: moeten gebruiken.
Bijkomende wetenschap, het probleem zal waarschijnlijk moeten worden gezocht in het functioneren van de de magneetkoppeling op de pomp.

Mijn antwoord zou als titel gelezen kunnen worden waar haalt abraham de mosterd, ofwel mosterd na de maaltijd.
Maar toch zal ik mijn bijdrage hier aan toevoegen..
Het is mogelijk om de poulie zonder dat deze bekrachtigd is rond te draaien, en zal altijd zonder weerstand (uitgeschakelde airco) altijd rond draaien zonder weerstand, en is van toepassing bij compressors met magneetkoppeling.

Als de compressor is voorzien van een magneetkoppeling en er 12 V spanning wordt opgezet, krijg je die niet rond gedraaid met de hand, want dan wordt weerstand teweeg gebracht omdat de magneetkoppeling weerstand bied.

De compressor van de TS is een compressor die altijd mee draait, zodra de auto wordt gestart.
De poulie van dit soort compressors draait altijd zonder weerstand ook al staat er geen pwm signaal op, zelfs als de breekkoppeling is gebroken! De breekkoppeling is ervoor gemaakt dat de multiriem niet wordt over getrokken.
Dit soort compressors moeten gesmeerd blijven worden..! Als je de stekker los haalt zal toch de compressor blijven meedraaien, alleen wordt het pwm signaal gemist waarmee gekoeld moet worden wat het electronisch regelventiel voor zijn rekening neemt en doorgeeft aan de ac unit.
 

TheoStek

Forumguru
Nog even een toevoeging over de koppeling..

Beste beste mensen, de koppeling is vervangbaar ja vervangbaar..maar is een onderdeel als de breekkoppeling is gebroken indien er een burn-out heeft plaats gevonden.
Als particulier of kwikfit engineer hoef je er niet aan te denken om deze te vervangen...de compressor was namelijk vast gelopen en treed de breekkoppeling in werking.

Na een burn-out breekt de koppeling..dus naar de opfok...het bedrijf wat de airco hersteld..plaatst een nieuwe compressor (revisie) en zal de oude compressor inleveren en laten reviseren met of zonder koppeling.
Ik zou ook een compressor kunnen reviseren en moet dan toch een nieuwe koppeling bestellen om de herstelde compressor opnieuw te voorzien van de koppeling,

Bij een vastgelopen compressor is daar niet aan te beginnen..het vergt te veel tijd...
 

Cees33

Forumguru
@TheoStek ,

Ik ben niet technisch, maar wat betekent dit nu eigenlijk. Kun je nu wel of niet met een kapotte pomp doorrijden? Ik heb een O2 2.0 TDI uit 2005. Die pomp is volgens mij al twee jaar stuk en ik rij nog steeds. Volgens garage en tuner rijden veel mensen met een kapotte airco in oude auto's. Mijn nieuwe 03 wordt deze week geproduceerd en zal ik over 3 weken rijden. Ik moet dus nog drie weken met een defecte Aircopomp rijden, waaronder nog een thuiszit vanaf het gardameer. Ik neem het risico maar.....
 

TheoStek

Forumguru
@TheoStek ,

Ik ben niet technisch, maar wat betekent dit nu eigenlijk. Kun je nu wel of niet met een kapotte pomp doorrijden? Ik heb een O2 2.0 TDI uit 2005. Die pomp is volgens mij al twee jaar stuk en ik rij nog steeds. Volgens garage en tuner rijden veel mensen met een kapotte airco in oude auto's. Mijn nieuwe 03 wordt deze week geproduceerd en zal ik over 3 weken rijden. Ik moet dus nog drie weken met een defecte Aircopomp rijden, waaronder nog een thuiszit vanaf het gardameer. Ik neem het risico maar.....

Je kunt met een kapotte pomp door rijden, de breekkoppeling zorgt ervoor dat de multiriem niet word over getrokken.
Maar het is een kwestie van tijd...hoe lang nog?
Zodra de pomp helemaal droog loopt..kan de compressor alsnog een burn- out geven en slaat een gat in het carter van de pomp.
 
Bovenaan Onderaan