Advies gevraagd! Airco kapot in Frankrijk - naar huis rijden of laten repareren?

Cees33

Forumguru
Inmiddels weer veilig thuis. Ruim 3700 km gereden met defecte airco. Heel warm gehad maar geen technische problemen gelukkig. Heb ook geen rare geluiden gehoord zoals topic starter hier aangaf. De knop op ECON gezet en vrij rustig ( max 150) gereden.
 

Vanenkelen

Forumguru
Zo, voor wie er benieuwd is naar de technische afhandeling, hierbij de laatste ontwikkelingen :-).

Ik heb de auto afgelopen vrijdag laten repareren bij Airco Service Noord Holland. Via familie op dit bedrijf gewezen (goeie service en prijs).

Na een diagnose kwamen ze met de volgende bevindingen:
- Sensor in kachelhuis defect, waardoor de airco verkeerd signaal kreeg en harder ging werken dan nodig
- 25-30% van de lamellen van de condensor defect, waardoor de compressor nog meer zijn best moest doen
- In combinatie met een vakantie met zomerse temperaturen heeft de compressor waarschijnlijk te lang te hard moeten werken en heeft het begeven (220.000 kilometer oud).

Hij vond de maatregel om de compressor los te koppelen niet perse nodig, maar ook niet onverstandig. Normaalgesproken zit er een beveiliging in de compressor om vastdraaien te voorkomen, dus was naar huis rijden prima te doen geweest. Die beveiliging was bij mij wel in werking getreden, dus de compressor was inmiddels wel vastgelopen. De oude multiriem had wel wat verbrandingssporen, dus de boel heeft even geblokkeerd maar uiteindelijk is de poelie losgebroken van de compressor.

Heb besloten alles te laten repareren (en dus nog maar even door te rijden met het beestje) en ben nu de volgende onderdelen rijker:
- Sensor kachelhuis
- Nieuwe multiriem
- Nieuwe condensor
- Nieuwe compressor
- Vullen met koudemiddel
- Nieuwe poelie dynamo (zat speling op en had dan misschien ook binnenkort af kunnen breken)

Ze hebben alles laten zien en overal netjes uitleg bij gegeven, ook steeds de keuze bij mij gelaten om wel of niet te repareren, of eventueel deels te repareren met mogelijk consequenties/risico's.

In totaal een kleine 1000 euro :facepalm:, maar voor zover ik prijzen heb kunnen vergelijken (zeker met de dealer, waar je al snel 1600-2000 euro kwijt bent voor hetzelfde) is dit een nette deal.

Er schijnt een beschermkap te zijn om je condensor wat beter te beschermen tegen steenslag, iemand daar ervaringen mee? En is dit makkelijk zelf te monteren?
 

ertromp

Forumguru
€1000 is super netjes voor levering en montage van condensor en aircopomp en multiriem en sensor hoor
Er is een beschermrooster beschikbaar voor je condensor
Eigenlijk komen de plasticstrips van dat rooster voor jee condensor buisjes te zitten
 

TheoStek

Forumguru
Zo, voor wie er benieuwd is naar de technische afhandeling, hierbij de laatste ontwikkelingen :-).

Normaalgesproken zit er een beveiliging in de compressor om vastdraaien te voorkomen, dus was naar huis rijden prima te doen geweest. Die beveiliging was bij mij wel in werking getreden, dus de compressor was inmiddels wel vastgelopen. De oude multiriem had wel wat verbrandingssporen, dus de boel heeft even geblokkeerd maar uiteindelijk is de poelie losgebroken van de compressor.

Sorry hoor maar dit soort compressors hebben geen beveiliging, die kunnen niet uitgeschakeld worden omdat dit (CVC) continu variabele compressors zijn. Dit soort compressors draaien altijd zodra de motor loopt.
Ik lees niet dat het systeem is gespoeld? en dat er ook geen nieuw expansieventiel is geplaatst!
 
Bovenaan Onderaan