Achteruitrijcamera O3

Volgens de verkoper is deze camera al voorgeinstalleerd vandaag bij autopar geweest de camera is helemaal leeg en pakt de juiste codering niet dus kun je er niets mee wie weer waar ik vertouwd een losse highline camera kan bestellen? En voor een redelijk bedrag ,ik stuur namelijk de camera weer terug
 
https://www.ebay.de/itm/203220802423
Deze had ik gekocht maar deze werkt niet omdat hij helemaal geen software heeft ik kreeg een telefoon nummer van een duitser die hem kon/wou coderen maar dit kost nog eens 100 euro en als in nederland niemand is die hem kan coderen zou hij het vast ook niet kunnen
 

robzie

Senior Member
De mijne kwam destijds ook bij VWmodul vandaan, na doorgeven van het chassisnummer, kwam ie keurig netjes gekalibreerd binnen.
 
Gister mijn zaterdamiddag eens nuttig besteed door een achteruitrijcamera te installeren op mijn O3 combi, hierbij veel steun gehad aan de instructie pdf van @heusinkveldb die hier in de kennisbank te vinden is, dank daarvoor!

Omdat ik niet zo dapper ben als @heusinkveldb om te gaan zagen in mijn auto (2014 exemplaar met kleine handgreep..) ben ik opzoek gegaan naar een alternatief. Na enig zoeken bleek dat een aftermarket camera voor o.a. een Fabia Y6 de juiste afmetingen te hebben (92x35mm). Deze camera's zijn in verschillende uitvoeringen o.a. te bestellen bij Amazon en Ali. Zelf ben ik voor een camera gegaan bij Amazon met een prijs van €49,99. Je moet hier voor de O3 de LS8012 versie hebben ivm de aansluiting van de klepbediening (voor een O2 zou je de LS8011 moeten hebben).

Het grote voordeel van deze camera is dus dat je niet de zaag in je auto hoeft te zetten, nadelen zijn er uiteraard ook. Zo klikt de camera/handgreep niet direct vast in je auto. Bij de originele handgrepen van dit type moet er een soort pannetje opgeschroeft worden die de schakelaar vast zet, vandaar de 2 schroefdraden aan de bovenzijde. Helaas word dit 'pannetje' niet meegeleverd bij de camera. Gelukkig verkoopt Ali voor een euro of 5 handgrepen voor de O2 inclusief het benodigde 'pannetje'. Met de dremel het pannetje iets aangepast zodat de camera kabel er wat beter doorheen paste, en 2 lagen Tesa dubbelzijdig outdoor tape aangebracht rond het gat in klep om één en ander mooi strak aan te laten sluiten (pannetje had voor de camera iets dieper moeten zijn, het tape vult die paar millimeter mooi op).

De camera heeft een tulp plug ipv de 2 connectors van de originele camera die je in het blauwe blokje achterin de MIB kan steken. Om dit op te lossen bestelde ik een kabeltje bij Car Solutions in Polen, gewoon de goedkoopste verzendoptie gekozen, en met een week of 2 was het in huis. In de beschrijving staat dat het voor de MIB2+ is, maar het werkt ook prima op de MIB1 die ik in de auto heb. Er zijn voor hetzelfde geld ook kabeltjes te vinden met een tulp aansluiting direct aan een blauw blokje, maar dan loop je weer te klooien met je microfoonkabeltjes op datzelfde blokje.

Middels OBD11 de camera geactiveerd, wat zonder problemen verliep.

Al met al wat mij betreft een prima optie om een achteruitrijcamera op je O3 met kleine schakelaar (vroege 2014 modellen) in te bouwen, voor een zeer vriendelijk budget. Het is natuurlijk geen OEM oplossing, en dat zie je doordat de camera wat meer aanwezig is boven je kentekenplaat, de opbouw van de camera is wat 'grover' ten opzichte van origineel, en je hebt geen sproeier, maar voor nog geen 100 euro aan totale kosten mag je daar niet over zeuren denk ik.

Het enige dat ik graag nog zou willen, is dat het camera beeld niet direct uitschakeld bij het weer in D zetten van de automaat, maar dit is volgens mij alleen mogelijk bij een highline camera. Mocht echter iemand weten of, en hoe dit met bijvoorbeeld OBD11 te programmeren is voor een low line camera, dan hoor ik dat graag.


camera.jpg


camerabeeld.jpg
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Original Mars : die lijntjes zitten wel héél dicht achter de wagen..!

Als ik de tegels tel zit er nog geen 2 meter tussen beide wagens, en de strepen gaan niet verder dan de helft.
 
@hemi24, klopt wel ja. De gele lijn komt vrijwel exact overeen met moment dat de pdc streepjes de rode lijn weergeven, en de piepjes overgaan in een constante pieptoon. Omdat de auto dus ook pdc heeft vind ik de korte lijntjes niet zo'n probleem. Op deze camera kan je de lijntjes overigeens simpel in of uitschakelen met een switch die in de kabel van de camera zit.
 

Roeland80

Forumguru
Blijft toch een mooie update van de auto! Volgens mij gaat mijn camera zelfs aan als ik hem in zijn vrij heb staan en de auto achteruitrijd..... de oprit af zag ik laatst... hij reageert dus op het achteruitrijden. En als ik dan voor uit rijd gaat hij bij 20 km weer uit
 
Zit net even terug te lezen in dit topic, en zag dat @jadijkstra2000 in 2018 de camera al ontdekt had waarbij je niet hoeft te zagen in een vroege O3 (zie pagina 18 in dit topic).

Had ik dat terug lezen maar eerder gedaan, had mij een hoop uitzoeken bespaard
 

EdK

Forumguru
Tsja maar dat is bijvoorbeeld met de RTFM die bij je wagen word meegeleverd ook....
Staat zoveel in....... en je hebt er ook nog eens voor betaald bij aankoop van de wagen..:D
 

Janno

Forumguru
Ok, heb ik gedaan, even afwachten dan maar. Heb alleen niet zo'n zin in dat zagen, maar daar moet ik me denk ik even overheen zetten haha.
 
Bovenaan Onderaan