Accubereik bij 100% opladen max 70 km

MyKodiaq2

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik heb de volgende vraag. Ik heb mijn Kodiaq (2) Sportline Business 1.5 TSI sinds 14-10-2025 met nu 2156 km op de teller. Ik laad thuis met 220V. Mijn accubereik is in minder dan 2 maanden niet meer dan 70 km bij 100% laden. Ik kan ook echt niet meer rijden dan dat. Waar kan dit aan liggen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. Alvast dank daarvoor!

Met groet,
Niels
 

Bijlagen

  • Accubereik1.jpeg
    Accubereik1.jpeg
    78,1 KB · Weergaven: 37
  • Accubereik2.jpeg
    Accubereik2.jpeg
    106,3 KB · Weergaven: 36

unphoto

Nieuw lid
Ik denk dat het belangrijk is om te weten wat jou daadwerkelijk actie radius VOOR vandaag was.
Dat is jouw baseline.
Is er iets veranderd aan de route of rijstijl sinds dag 1?

Het indicatie bereik wat je getoond krijgt is op basis van jouw gemiddelde range, gedeeld door jouw verbruikers.
Als je meer verbruikers aan hebt, gaat de accu minder lang mee.

Het is kouder en daarmee neemt per definitie de accu capaciteit af (capaciteit neemt af door meer zelf ontlading) en daarnaast gaan de frequentie en intensiteit van jouw verbruikers ook omhoog (aanname):
-De lampen gaan langer aan (vroeger donker, later licht).
-Verwarming gaat sneller aan en op een hogere temperatuur (los van eventuele stoel en/of stuurwiel verwarming e.d.)

Kou heeft altijd een directe en indirecte impact op de daadwerkelijk accu capaciteit.
Dit gaat dus hand in hand met het opladen. De standaard verliezen (ingecalculeerde 10% via het 230V contact) zullen ook groter zijn.
 

Patron

Forumguru
Kou heeft een hele grote invloed, maar ook de rechtervoet. Ik doe altijd voorverwarmen en dat scheelt ook wel, maar gemiddeld met dit weer rijdt ik nog steeds ongeveer 90 km
 

Jeroen Middag

Actief lid
Met dit weer heb ik q.a. 90 km op een 100% lading. Daarbij gezegt rijd ik op eco stand en laad op 5 kw om de accu te sparen..
Als t gevroren heeft en de verwarming, stuur enbstoelverwarming staan aan dan gaat t hard met de stroom en zit ik ook aan max 70 km op een volle lading.
 

Anton1968

Actief lid
Dat heeft wrs te maken met de buitentemperatuur. Mijn ENYAQ zou wpltp 550 km moeten kunnen, dat is in praktijk 500. De optimale laad vermogen is 80% dus nog 400 km. In de winter blijft er nog 300 km over op 80%. Dat is het eerlijke verhaal. Probleem? Nee omdat ik vrijwel nooit zoveel rijd op een dag.
 

ESL

Donateur
Voorverwarmen helpt behoorlijk, en buiten snelwegen blijven ook. De temperatuur werkt nu ook niet mee; het zuinigst is hij doorgaans in voor en najaar als je niet echt een kachel of airco nodig hebt.

Ik gebruik in mijn huidige S3 de B stand op de bak overigens bijna nooit; doorgaans is hij vooral zuiniger als je hem uit laat rollen waar dat kan.

Daarnaast, uiteraard; denk om je rechtervoet.
 

Fif

Lid
Ik laad altijd tot 100% en momenteel kom nu niet verder dan 84km
Voorverwarmen kost 10% oftewel ongeveer 2kw wat me aan de publieke paal €1.10 kost. Jammer dat de brandstofmotor niet gewoon aangaat.
 

Captain Hook

Forumguru
Het is in een aantal landen in de EU idd verboden om de ICE motor alleen te laten draaien t.b.v. verwarming of koeling.
Vooral in Italië kun je daar een forse boete voor krijgen.

In Nederland is dat (nog) niet per se verboden. Maar of je dat zou willen... tja...
Mijn Ford Kuga PHEV wil in principe ook alleen maar voorverwarmen/opwarmen als de steker van de laadaansluiting is aangesloten. Eigenlijk wel zo goed.
Ik kan het wel forceren door de auto eerst remote te starten (zonder dat de steker erin zit) en vervolgens te verwarmen. Maar dat wil ik gewoon zelf niet. Een pruttelend 2,5L Atkinson blok wat langzaam staat te draaien op onze oprit om de boel te ontdooien. Bovendien wordt de verbrandingsmotor daar ook niet echt goed warm van.

Vanochtend vroeg ook de auto laten opwarmen en ontdooien. Gewoon helemaal elektrisch. Kostte zoiets van 1kWh. Dat was vanochtend ca. 25 cent.
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
Ik laad hem (O4) nu nog maar tot 80%, heeft weinig zin alles elektrisch te rijden nu, hier is het rijbereik ook minimaal, en zonneenergie is er ook niet om in de auto te stoppen, dat is dan het voordeel van hybride, het bereik op benzine is gewoon veel. Helaas de realiteit. Aan de andere kant, zo blijft de brandstof motor ook beetje vitaal als je die wat vaker aanspreekt. Als die te lang niets doet lijkt me ook niet wenselijk?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik kan het wel forceren door de auto eerst remote te starten (zonder dat de steker erin zit) en vervolgens te verwarmen. Maar dat wil ik gewoon zelf niet. Een pruttelend 2,5L Atkinson blok wat langzaam staat te draaien op onze oprit om de boel te ontdooien. Bovendien wordt de verbrandingsmotor daar ook niet echt goed warm van.
Tsja… het alternatief is dat de motor en auto alsnog staat te draaien en verwarmen, maar dan terwijl ik sta te krabben. Dan heb ik toch liever dat de auto ontdooid is als ik erbij kom, zodat ik gewoon in kan stappen en (uiteraard rustig) weg kan rijden.
 

Jeroen Middag

Actief lid
Die regel is natuurlijk niet bedoeld voor motor laten draaien tijdens krabben. Die is meer voor gasten die op t dorpsplein staan te gassen met hun golf Gti of Harley met open pijp
 
Bovenaan Onderaan