Accubereik bij 100% opladen max 70 km

Tees

Donateur
Eerlijk gezegd vind ik die regel wel terecht. In de bebouwde omgeving onnodig de motor stationair laten draaien is niet al te sociaal richting de medemens.

EdK

Forumguru
Ja en vervolgens laten we allemaal start / stop uitschakelen of zetten er een kastje tussen omdat het zooooo irritant is.....duhhhhhh :koffie:

MarcoO2

Forumguru
Het is ook niet “onnodig”. Vaak genoeg is de voorruit ook aan de binnenkant beslagen of bevroren, of gebeurt dat a;snot wanneer je instapt terwijl alles nog koud is.

Ik vraag me af hoe vaak een dergelijke boete daadwerkelijk wordt uitgeschreven als iemand onder normale condities zijn auto vorstvrij maakt. Ik denk eerder dat het alleen bij excessen uit de kast komt.

Captain Hook

Forumguru
... dus daar mag je niet de motor hebben draaien terwijl je de ruiten krabt?
Nope.
In Vlaanderen €68 en in Wallonië €130.

Welke andere landen?

Andere landen passen hetzelfde verbod toe. Dit is het geval in Duitsland, waar de boete 80 euro bedraagt, tenzij je de motor moet laten draaien vanwege een technisch probleem. In Zwitserland is de boete 60 frank, wat ongeveer 63 euro is. In Italië is de boete nog hoger, variërend van 223 tot 445 euro, met mogelijke extra boetes tussen 42 en 173 euro.

Hetzelfde geldt voor Frankrijk, waar het laten warmdraaien van de motor kan leiden tot boetes van 90 tot 750 euro, enkel als je op iemand wacht, maar dit geldt niet bij het ontdooien. In Oostenrijk is de straf het meest ontmoedigend, met boetes die kunnen oplopen tot 10.000 euro. In de praktijk komen de boetes echter zelden boven de 75 tot 150 euro uit, wat al erg genoeg is…

EdK

Forumguru
hoe vaak een dergelijke boete daadwerkelijk wordt uitgeschreven
Wel me buuf die had verleden jaar er één te pakken een 500mtr van huis !
Ze had alleen der voorraam gekrabt en aan bestuurders kant een cirkeltje van 20cm...
Ze wilde niet zeggen hoeveel het haar gekost had, maar aan de reactie te merken voor haar teveel...

Maar sindsdien krabt ze de wagen rondom volledig schoon.....

MarcoO2

Forumguru
Dat zijn juist niet de boetes waar we het nu over hebben Ed… want die voor rondrijden met slechts gekrabde ruiten worden (terecht!) wel uitgedeeld.

ik denk dat het met name symboolwetgeving is, en dat er in werkelijkheid niet of nauwelijks boetes wegens stationair draaien worden uitgedeeld. En terecht, wat mij betreft.

Bovenaan Onderaan