ACCU is op.

kylimo

Senior Member
Ik heb Varta een mailtje gestuurd met de vraag over het monteren van een AGM in de motorruimte.
Nu wil ik het zelf ook (zeker) weten :)

Ik wacht gewoon even rustig af op het antwoord. Accu wordt slechter, maar kan vast nog wel eventjes.

Als ik alles op een rijtje zet gaan we binnenkort bij het wisselen van de zomer en winterbanden ook de accu wisselen :D

Groeten Boy
 

johnboy

Donateur
Ik heb Varta een mailtje gestuurd met de vraag over het monteren van een AGM in de motorruimte.
Nu wil ik het zelf ook (zeker) weten :)

Hoi, @Disaster-Master , heb je inmiddels bericht van Varta? Ik moet waarschijnlijk ook kijken naar een nieuwe.

Ivm de Corona situatie en thuiswerken rij ik niet veel met de beer, vorige week vrijdag was de accu leeg (na 2 weken stilstaan en 2 hele korte ritjes), kreeg al enige tijd al waarschuwingen dat voltage laag was.
Heb mijn dashcam met power magic al afgekoppeld maar helaas.
Afgelopen weekend lange afstand gereden, geen problemen meer, vandaag gemeten: 50% vol na 6 dagen. Bij draaiende motor ruim 14V, dat wel.
Auto is net 3 jaar, heb nog nooit accuproblemen gehad met mijn diverse Skoda's.

Ik heb nog niet gekeken hoelang de accu onder (verlengde) garantie valt, wellicht dat iemand dat al eens uitgezocht heeft?

edit: Verlengde garantie, wat valt er niet onder: accu‘s, behalve bij uitval van de accu en de auto niet ouder is dan 36 maanden; Ben net te laat...24-5-2017...ben bang dat als ik langs dealer ga uiteindelijk geen garantie meer heb en dan dure vervangingskosten van eur 295 tov zelf doen eur 140 (inclusief vcds aanpassing).
 
Laatst bewerkt:
Nee helemaal 0,0 niks. Toch jammer.
Meestal zit er op een accu overigens maar 6 maanden garantie bij aanschaf.
Bij lang stilstand en een verbuiker (bijv dashcam, of een alarm) de accu wekelijks aan de lader leggen of de motor laten draaien.

En ja; met een dashcam kan redelijk hard gaan. De mijne zou indien hij bij stilstand onder spanning zou staan 200 mA per uur gebruiken, dat is 4,8 A per dag, 33,6 A per week. Dus idd na 2 weken is de accu plat. En daarbij: accu capaciteit welke bruikbaar is is eigenlijk maar 80% van de opgegeven capaciteit; accu zou niet verder ontladen moeten worden dan die "overgebleven 20%"
 

LdN

Forumguru
Een acculeverancier zal je op dit gebruik (zeer lage ontlaadstroom zonder afschakeling op een te lage spanning) geen enkele garantie
verlenen, voor een accu is dit pure mishandeling en valt onder verkeerd gebruik.

Dat de accu kapot is komt door de dashcam, door de zeer lage ontlaadstroom van 200mA ga je de accu diepontladen en geen enkele
loodaccu of het nu AGM, of een ander type is kan daar tegen.
Je kan dat wel doen maar dan zal je er voor moeten zorgen dat de dashcam uitschakelt als de accuspanning onder de 12V komt
en pas weer kan inschakelen als de spanning boven de c.a. 13V komt.
Door die lage ontlaadstroom kan de accu zo ver ontladen dat je in principe al het actieve materiaal in het electroliet (het zwavelzuur)
verliest, dat trekt n.l. in de platen en komt daar nooit meer uit.
Je eindigt met gedistilleerd water met wat chemische toevoegingen tussen je platen en gedistilleerd water is een isolator.
Je eindigt dus eigenlijk met een flinke condensator en geen accu.
 
6 maanden? 2 jaar is normaal.

Tsja consumenten recht heet dat geloof ik ??
Ik weet de exacte regelgeving niet maar dat er daadwerkelijk 6 maanden op zit was mij bekend van Yuasa.
Echter zie ik dat MAPP (accudienst) 2 jaar geeft, en op Varta een jaar extra. en op de digitale factuur hier staat idd 36 maanden.

maar omdat ik voor motoren altijd met Yuasa werk, had ik alleen dat zo paraat en ging ik er een beetje vanuit dat het overal zo was :pardon:


Ter vermaak;
Yuasa batteries (including Motorcycle & Powersport types) sold as replacement product to direct customers are guaranteed against premature failure due to manufacturing or material defects for a period of 12 months (from the date of purchase of the battery by the end-user).

Important – Exclusions
This guarantee excludes batteries fitted as Original Equipment or used on the following applications:-

hele lijst, waaronder auto’s: 6 months against faulty workmanship or materials
 
@LdN ; dat is niet geheel zaligmakend.
Er is immers altijd een circuit actief die constant (lees: heel zenuwachtig) aan het bepalen is of de spanning weer goed genoeg is om weer in te kunnen schakelen. Met als gevolg dat er alsnog een stroompje loopt en je de accu alsnog leeg trekt. Nu zal die stroom lager zijn dan de dashcam zelf, maar evengoed gaat ie plat.


Bij mijn vorige werkgever hadden we een 230v sinus omvormer (victron) en due had een aan-uit-auto stand. Op autistand ik dacht uit bij 12v of zelfs 11.9.. weet het niet meer; maar iig op auto na een week mooi de accu helemaal leeg heh.
 

johnboy

Donateur
Ok, dank.

Overigens heb ik op mijn dashcam de power magic pro zitten, ingesteld op 12,5V. Laatste maanden dus afgekoppeld maar dat hielp niet (meer).

Toen ik nog naar mijn werk reed was dat dagelijks 34km en in het weekend vaker langere afstanden, maar toen al dat accu minder werd. Wellicht toch te korte ritten (airco aan, in winter voorruitverwarming etc).
 

LdN

Forumguru
@Disaster-Master Klopt helemaal maar dat stroompje behoort zo klein te zijn dat het nauwelijks nog invloed heeft, het zou slechts een meetcircuit met een impedantie
van 1 Mohm (1000000 Ohm) of hoger moeten zijn wat een stroompje van 12 micro ampere (0,000012A) inhoud en dat is flink minder dan 200mA (0,2A)
 

turboturbo

Forumguru
In mijn geval (Nb geen Fabia 3) was de accu na ruim 2 weken vanzelf leeg (2,7V restspanning) en ik heb niks aangesloten op de accu.

Een accu heeft sowieso ook zelf ontlading. Afhankelijk van de conditie van de accu duurt dat korter of langer.

En het dashboard (klokje) en afstandsbediening van de CV gebruiken natuurlijk ook een beetje stroom.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Wow; al die moderne simply-clever auto's zijn dus helemaal niet zo 'clever' als ik dit zo lees. :nono:

De accu in onze Roomster zit er al in sinds de aanschaf (2010) en alles werkt nog steeds prima.
Rijden we veel? Nee, steeds minder. En soms staat de auto wel eens een week stil. Maar dan nog, sleutel omdraaien en starten maar!

Zitten er sluipverbruikers in? Ik denk heel weinig. Hooguit de standaard boordelektronica. De knipperLEDs in de portieren en ik zie de binnenverlichting (ook allemaal LEDs) altijd, in het donker, heel zachtje licht geven.
Maar dan nog; op de 1ste accu still going strong! Blijkbaar is die kwaliteit en de manier van toepassen destijds beter uitgedacht. :pieker:
 

Sk_Hans

Forumguru
De Fabia van mijn vrouw (1.2 TSI van 2015, model 2014, 46.000km) had problemen met de accu. Het afgelopen jaar heeft ze nauwelijks gereden vanwege het thuiswerken en was het recent ook nog eens vrij koud. Eigenlijk reed ze alleen eens per week naar de supermarkt. Dan wil je accu wel leeg gaan. Dus met lader bijgeladen en de volgen dag toch een stuk minder spanning. Waarschijnlijk kapot, dus maar een nieuwe besteld. De auto heeft een start/stop en had een 59Ah EFB accu. Nu een 60Ah AGM besteld en vanmiddag erin gezet.

Daarna wilde ik de accu inleren via OBDeleven. Maar wat ik ook probeer, ik krijg in de app geen menu optie om de accu gegevens aan te passen. Ik kan ook vrijwel niks aan informatie vinden. Alleen dat de oudere auto's geen DSU systeem hebben en dat zou betekenen dat de menu optie ook niet zichtbaar is?

De accu doet het en OBDeleven laat zien dat de accu goed functioneert. Moet ik nou toch nog iets instellen? Ik heb alleen OBDeleven en geen VDCS.
 

prosier

Forumguru
AGM ipv EFB raadt Varta niet aan (hebben ze mij gezegd) ivm de warmte als een EFB bij de motor geplaatst is.

Inleren doe ik met VCDS, even A en Ah checken en art.code +1 verhogen.
 
Bovenaan Onderaan