Om te beginnen is het handig om te weten dat de standaard fabrieksaccu een Varta is welke een EFB, Enhanced Flooded Battery, type is. Het is een type accu welke geschikt zou zijn voor het gebruik in start-stop systemen.
Een normale start accu, ofwel een FB, Flooded Battery, kan heel slecht tegen twee dingen; het ontladen van de accu onder 80% van zijn capaciteit, ofwel; je kunt slechts 20% gebruiken van de accu zonder, in theorie, schade toe te brengen om de motor te starten. Vandaar de term start accu. én ze kunnen niet tegen hoge (wisselende) laadstromen. Beide zaken zijn aan de orde in start-stop voertuigen. Wanneer de motor niet draait staan wel alle verbruikers aan wat een hoop stroom trekt en wanneer er geremd word komt wordt deze kinetische energie omgezet in een laadstroom (even heel simpel gezegd). Dus had men andere accu’s nodig. AGM accu's zijn een stuk duurder, dus prijstechnisch is het interessant om de FB accu bestendig (voor zover dat ging om niet te duur te gaan worden) te maken voor dit gebruik, én; ivm milieu (lees type goedkeuring / emissie eisen) zijn AGM accu’s niet interessant voor de fabrikant van de auto omdat ze zwaarder zijn in gewicht. Zo ontstond dus de EFB. Ongeveer.
Een EFB heeft een verwachte levensduur van een jaar of 4/5 dus opzich niet raar dattie er nu de brui aan geeft.
Een andere oorzaak, of wellicht mede oorzaak, kan het laadpatroon zijn.
Ivm (wederom) milieu eisen laad de dynamo niet constant bij met 14,40 volt zoals in reguliere oudere auto’s. Dat komt omdat de koppeling van de dynamo van het wel/niet laden electronisch aangestuurd word. Wanneer er een stroom loopt door de dynamo brengt dit weerstand met zich mee; de dynamo heeft meer motorvermogen nodig om rond te kunnen draaien dan wanneer er geen stroom loopt. Omdat er een geavanceerde laadregeling, BEM, Battery Energy Management, mee kijkt op de achtergrond (temperatuur buiten/motor/vloeistoffen, verbruikers, laadspanning etc) word de laadspanning al dan wel of niet opgekrikt om de accu te laden.
Hierdoor zal de accu zal nooit 100% geladen zijn. Dit is voor het BEM systeem nodig omdat het anders de energie die vrij komt tijdens het remmen niet in de accu kwijt kan en om zal moeten zetten in warmte. Nadeel hiervan is; lood accu’s, ook EFB’s, en eigenlijk ook AGM’s (al kunnen die meer hebben) houden er niet van om niet volledig geladen te worden.
De laadspanning van 14,40 volt (en bij AGM accu's zelfs 14,70 volt) is benodigd om de accu’s op conditie te houden.
Wanneer er energie gevraagd word van de accu krijg je door een chemische reactie een loodsulfaat laag op de platen, dit sulfaat belemmerd de energie afgifte. Wanneer een accu geladen word en het chemische proces dus omgekeerd is veranderd dit sulfaat weer terug in lood en zwavelzuur. Dit gebeurd echter pas goed, of volledig, bij de juiste laadspanning van 14,40v of 14,70v voor AGM. En hier wringt de schoen; het BEM zal dat niet toe staan omdat het de ruimte wil hebben om energie kwijt te kunnen.
In principe geeft een loodaccu welke 100% is geladen (na een aantal uur rust) een onbelaste spanning van 12,60 ~ 12,80 volt. Wanneer dit aan de lage kant is kun je de accu eventueel opladen en dan kijken of deze de spanning vast houd. Het dient aanbeveling de accu te laden icm met het BEM. Dus de plus van de oplader op de accu en de - op een punt van het chassis. Vaak bij VAG zit er een ongelakte “knobbel” op het chassis vlakbij de accu. Eventueel kun je proberen de accu te regenereren door het met een (te) hoge spanning te laden. Hierdoor treed er gasvorming op in de accu wat het zuur “actief” door de accu zal laten bewegen. Doe het wel buiten, dit gas, ook wel knalgas genoemd, is explosief. doe het ook niet te vaak; het water verbruik neemt toe van de accu en dit mag uiteraard niet op een te laag niveau komen, en gezien alle accu’s tegenwoordig volledig geseald zijn is bijvullen met gedestilleerd (dus niet gedemineraliseerd) water niet mogelijk. Uiteraard heb je dan wel een acculader nodig welke deze functie heeft. Bijvoorbeeld een C-TEK (Recond programma; 15,8 volt).
Dan de AGM, Absorbent Glass Mat, eigenlijk het beste type accu, de techniek dateert al uit de jaren 80, is de ideale allrounder. Maar wellicht niet nodig voor een lichte benzine motor. Uiteraard ook duurder dan een EFB. Voordeel van de AGM is dat hij tegen zeer diepe ontlading kan. Ontlaad een reguliere start accu of EFB een keer of 10 tot het nul punt en je zult zien dat de conditie van de accu onherstelbaar ver achteruit is gegaan, de AGM zal niet zo snel klagen. Tweede voordeel is dat er een veel hogere startstroom geleverd kan worden. Dat heeft te maken met de constructie van de accu, de platen zitten dichter op elkaar en dus ingepakt in een glasfiber mat, vandaar de naam, (welke het zuur vast houd, de accu kan hierdoor zelfs op zijn zijkant gemonteerd worden zonder problemen) en hierdoor is simpel gezegd de interne weerstand veel lager. Omdat de platen dichter op elkaar zitten is er ook ruimte voor méér platen in dezelfde form-factor voor meer energie (capaciteit) alleen hierdoor is een AGM wel zwaarder in gewicht. Is AGM dan 100% zaligmakend? Nee dat niet. Er zijn 2 nadelen. Ze houden absoluut niet van óverladen. Geen enkele accu trouwens, maar AGM nog minder dan EFB. Dus van belang is dat de spanningsregelaar van de dynamo zijn werk goed doet. Tweede punt is, en niet geheel onbelangrijk, ze houden niet van hitte. Dus een warme motorruimte vinden ze eigenlijk niet zo fijn. Reden dat BMW accu’s tig jaar lang in diverse modellen achterin de kofferbak heeft zitten. Maar daar valt wat tegen te doen; en dat is de batterij in te pakken met een hitte werend schild (plakfolie) en dat zal een hoop stralingswarmte reflecteren.
dan over het inleren; ja, klopt, de “originele” VAG accu (Varta dus) komt vanuit VAG met een BEM QR-code sticker. Handig voor in de dealer werkplaats maar zéker niet nodig als je niet van plan bent naar de dealer te gaan. Het enige wat het BEM moet weten is wat de capaciteit en beschikbare startstroom is van de accu welke geplaatst is. Het BEM houd ook bij wat de huidige staat is van de accu en past daar het laadsysteem op aan. Het is dus van belang om het BEM te laten “weten” dat er een nieuwe accu geplaatst is. Dus inleren, ook bij het wisselen van een accu van het zelfde merk en type, is zéker van belang. Dit doe je door het serie nummer van de accu (die verzin gewoon zelf want op een reguliere AGM/EFB accu van Varta of ander merk staat geen BEM code) in het BEM te wijzigen. Het systeem weet dan dat het een nieuwe accu is en zal niet het laadprogramma aanhouden voor de versleten accu. Je zult de eerste niet zijn wiens nieuwe accu vroegtijdig het loodje legt vanwege het niet aanmelden in het BEM.
de bovenstaande stappen zijn door iemand die in het bezit is van VCDS door te voeren.
Er zijn 2 plaatsen waar dit gebeuren moet, daar waar je de capaciteit en serie nummer opgeeft en in een andere module dien je de keuze EFB of AGM te wijzigen.
Wat ik zelf heb gedaan en jou ook adviseer; koop een Varta Silver Dynamic (AGM) accu, hitteschild eromheen, en verbolgens direct na montage laten inleren bij iemand met VCDS en dan ben je aanzienlijk goedkoper uit dan je garage. En laatste tip; bij demontage accu: eerste min dan plus, en bij montage eerst plus dan min. En dan gaat het geheel vonk vrij zonder dat je kans maakt op sluiting of een hoge piekstroom door je electronica die dat écht niet leuk vinden.
goed. tot zover mijn uitleg.
EDIT;
Ah nog een korte aanvulling;
Er zijn ook GEL accu’s, hier is het zuur op basis van silicium veranderd in een gel-substantie. echter zijn gel accu’s niet geschikt als start accu's en ze houden al helemaal niet van hoge laadstromen. Dit kan een soort “kanalen” of “gangen” intern veroorzaken en daar gaat ie gewoon stuk van. Dus monteer vooral geen échte gel accu als reguliere accu om de motor te kunnen starten. GEL accu's zijn meer voor gebruik in caravans en boten etc voor stroomvoorziening van verlichting en andere ligt-verbruikende toepassingen.
en tot mijn ergernis zijn er zat verkoopadressen en garages, zelfs dealers!, welke GEL en AGM maar wat vaak door elkaar halen en beweren dat het het zelfde is. Een GEL accu is een GEL accu en een AGM een AGM. Een GEL AGM bestaat niet en als ze erover beginnen dat hun normale accu’s allemaal GEL zijn hebben ze er echt de ballen verstand van.
En ik had ter leed en vermaak nog een paar plaatjes;
In onbelaste toestand;
Een hitteschild voorbeeld;
