ACCU is op.

Cordoba

Forumguru
als A en Ah hetzelfde is kun je gewoon 1op1 vervangen en niets inleren.

Anyway, iig ook zo met mijn EFB accu gedaan. Correct me if I am wrong ;)

You're wrong. :D

De capaciteit van een EFB (of AGM) accu loopt terug tijdens de levensduur, de auto elektronica stelt daarom in de loop der jaren de parameters die ie gebruikt om te laden geleidelijk bij. Eigenlijk vergelijkbaar zoals de open/dicht-standen van de gasklep bij vervuiling van het gasklephuis geleidelijk bijgesteld worden. Als je dan je gasklephuis schoonmaakt (of de accu vernieuwd), moet je dus inleren zodat alles direct weer kloppend is. Ga je niet inleren zal het proces van aanpassen van de parameters door de ECU heel geleidelijk gaan, en dus de eerste tijd niet optimaal.
 
Om te beginnen is het handig om te weten dat de standaard fabrieksaccu een Varta is welke een EFB, Enhanced Flooded Battery, type is. Het is een type accu welke geschikt zou zijn voor het gebruik in start-stop systemen.

Een normale start accu, ofwel een FB, Flooded Battery, kan heel slecht tegen twee dingen; het ontladen van de accu onder 80% van zijn capaciteit, ofwel; je kunt slechts 20% gebruiken van de accu zonder, in theorie, schade toe te brengen om de motor te starten. Vandaar de term start accu. én ze kunnen niet tegen hoge (wisselende) laadstromen. Beide zaken zijn aan de orde in start-stop voertuigen. Wanneer de motor niet draait staan wel alle verbruikers aan wat een hoop stroom trekt en wanneer er geremd word komt wordt deze kinetische energie omgezet in een laadstroom (even heel simpel gezegd). Dus had men andere accu’s nodig. AGM accu's zijn een stuk duurder, dus prijstechnisch is het interessant om de FB accu bestendig (voor zover dat ging om niet te duur te gaan worden) te maken voor dit gebruik, én; ivm milieu (lees type goedkeuring / emissie eisen) zijn AGM accu’s niet interessant voor de fabrikant van de auto omdat ze zwaarder zijn in gewicht. Zo ontstond dus de EFB. Ongeveer.

Een EFB heeft een verwachte levensduur van een jaar of 4/5 dus opzich niet raar dattie er nu de brui aan geeft.

Een andere oorzaak, of wellicht mede oorzaak, kan het laadpatroon zijn.
Ivm (wederom) milieu eisen laad de dynamo niet constant bij met 14,40 volt zoals in reguliere oudere auto’s. Dat komt omdat de koppeling van de dynamo van het wel/niet laden electronisch aangestuurd word. Wanneer er een stroom loopt door de dynamo brengt dit weerstand met zich mee; de dynamo heeft meer motorvermogen nodig om rond te kunnen draaien dan wanneer er geen stroom loopt. Omdat er een geavanceerde laadregeling, BEM, Battery Energy Management, mee kijkt op de achtergrond (temperatuur buiten/motor/vloeistoffen, verbruikers, laadspanning etc) word de laadspanning al dan wel of niet opgekrikt om de accu te laden.

Hierdoor zal de accu zal nooit 100% geladen zijn. Dit is voor het BEM systeem nodig omdat het anders de energie die vrij komt tijdens het remmen niet in de accu kwijt kan en om zal moeten zetten in warmte. Nadeel hiervan is; lood accu’s, ook EFB’s, en eigenlijk ook AGM’s (al kunnen die meer hebben) houden er niet van om niet volledig geladen te worden.

De laadspanning van 14,40 volt (en bij AGM accu's zelfs 14,70 volt) is benodigd om de accu’s op conditie te houden.
Wanneer er energie gevraagd word van de accu krijg je door een chemische reactie een loodsulfaat laag op de platen, dit sulfaat belemmerd de energie afgifte. Wanneer een accu geladen word en het chemische proces dus omgekeerd is veranderd dit sulfaat weer terug in lood en zwavelzuur. Dit gebeurd echter pas goed, of volledig, bij de juiste laadspanning van 14,40v of 14,70v voor AGM. En hier wringt de schoen; het BEM zal dat niet toe staan omdat het de ruimte wil hebben om energie kwijt te kunnen.

In principe geeft een loodaccu welke 100% is geladen (na een aantal uur rust) een onbelaste spanning van 12,60 ~ 12,80 volt. Wanneer dit aan de lage kant is kun je de accu eventueel opladen en dan kijken of deze de spanning vast houd. Het dient aanbeveling de accu te laden icm met het BEM. Dus de plus van de oplader op de accu en de - op een punt van het chassis. Vaak bij VAG zit er een ongelakte “knobbel” op het chassis vlakbij de accu. Eventueel kun je proberen de accu te regenereren door het met een (te) hoge spanning te laden. Hierdoor treed er gasvorming op in de accu wat het zuur “actief” door de accu zal laten bewegen. Doe het wel buiten, dit gas, ook wel knalgas genoemd, is explosief. doe het ook niet te vaak; het water verbruik neemt toe van de accu en dit mag uiteraard niet op een te laag niveau komen, en gezien alle accu’s tegenwoordig volledig geseald zijn is bijvullen met gedestilleerd (dus niet gedemineraliseerd) water niet mogelijk. Uiteraard heb je dan wel een acculader nodig welke deze functie heeft. Bijvoorbeeld een C-TEK (Recond programma; 15,8 volt).



Dan de AGM, Absorbent Glass Mat, eigenlijk het beste type accu, de techniek dateert al uit de jaren 80, is de ideale allrounder. Maar wellicht niet nodig voor een lichte benzine motor. Uiteraard ook duurder dan een EFB. Voordeel van de AGM is dat hij tegen zeer diepe ontlading kan. Ontlaad een reguliere start accu of EFB een keer of 10 tot het nul punt en je zult zien dat de conditie van de accu onherstelbaar ver achteruit is gegaan, de AGM zal niet zo snel klagen. Tweede voordeel is dat er een veel hogere startstroom geleverd kan worden. Dat heeft te maken met de constructie van de accu, de platen zitten dichter op elkaar en dus ingepakt in een glasfiber mat, vandaar de naam, (welke het zuur vast houd, de accu kan hierdoor zelfs op zijn zijkant gemonteerd worden zonder problemen) en hierdoor is simpel gezegd de interne weerstand veel lager. Omdat de platen dichter op elkaar zitten is er ook ruimte voor méér platen in dezelfde form-factor voor meer energie (capaciteit) alleen hierdoor is een AGM wel zwaarder in gewicht. Is AGM dan 100% zaligmakend? Nee dat niet. Er zijn 2 nadelen. Ze houden absoluut niet van óverladen. Geen enkele accu trouwens, maar AGM nog minder dan EFB. Dus van belang is dat de spanningsregelaar van de dynamo zijn werk goed doet. Tweede punt is, en niet geheel onbelangrijk, ze houden niet van hitte. Dus een warme motorruimte vinden ze eigenlijk niet zo fijn. Reden dat BMW accu’s tig jaar lang in diverse modellen achterin de kofferbak heeft zitten. Maar daar valt wat tegen te doen; en dat is de batterij in te pakken met een hitte werend schild (plakfolie) en dat zal een hoop stralingswarmte reflecteren.


dan over het inleren; ja, klopt, de “originele” VAG accu (Varta dus) komt vanuit VAG met een BEM QR-code sticker. Handig voor in de dealer werkplaats maar zéker niet nodig als je niet van plan bent naar de dealer te gaan. Het enige wat het BEM moet weten is wat de capaciteit en beschikbare startstroom is van de accu welke geplaatst is. Het BEM houd ook bij wat de huidige staat is van de accu en past daar het laadsysteem op aan. Het is dus van belang om het BEM te laten “weten” dat er een nieuwe accu geplaatst is. Dus inleren, ook bij het wisselen van een accu van het zelfde merk en type, is zéker van belang. Dit doe je door het serie nummer van de accu (die verzin gewoon zelf want op een reguliere AGM/EFB accu van Varta of ander merk staat geen BEM code) in het BEM te wijzigen. Het systeem weet dan dat het een nieuwe accu is en zal niet het laadprogramma aanhouden voor de versleten accu. Je zult de eerste niet zijn wiens nieuwe accu vroegtijdig het loodje legt vanwege het niet aanmelden in het BEM.

de bovenstaande stappen zijn door iemand die in het bezit is van VCDS door te voeren.
Er zijn 2 plaatsen waar dit gebeuren moet, daar waar je de capaciteit en serie nummer opgeeft en in een andere module dien je de keuze EFB of AGM te wijzigen.


Wat ik zelf heb gedaan en jou ook adviseer; koop een Varta Silver Dynamic (AGM) accu, hitteschild eromheen, en verbolgens direct na montage laten inleren bij iemand met VCDS en dan ben je aanzienlijk goedkoper uit dan je garage. En laatste tip; bij demontage accu: eerste min dan plus, en bij montage eerst plus dan min. En dan gaat het geheel vonk vrij zonder dat je kans maakt op sluiting of een hoge piekstroom door je electronica die dat écht niet leuk vinden.


goed. tot zover mijn uitleg.


EDIT;
Ah nog een korte aanvulling;

Er zijn ook GEL accu’s, hier is het zuur op basis van silicium veranderd in een gel-substantie. echter zijn gel accu’s niet geschikt als start accu's en ze houden al helemaal niet van hoge laadstromen. Dit kan een soort “kanalen” of “gangen” intern veroorzaken en daar gaat ie gewoon stuk van. Dus monteer vooral geen échte gel accu als reguliere accu om de motor te kunnen starten. GEL accu's zijn meer voor gebruik in caravans en boten etc voor stroomvoorziening van verlichting en andere ligt-verbruikende toepassingen.

en tot mijn ergernis zijn er zat verkoopadressen en garages, zelfs dealers!, welke GEL en AGM maar wat vaak door elkaar halen en beweren dat het het zelfde is. Een GEL accu is een GEL accu en een AGM een AGM. Een GEL AGM bestaat niet en als ze erover beginnen dat hun normale accu’s allemaal GEL zijn hebben ze er echt de ballen verstand van.

En ik had ter leed en vermaak nog een paar plaatjes;
In onbelaste toestand;
734192B4-6531-4B7F-86CD-E24C6C0519A5.png

Een hitteschild voorbeeld;

2C3BECBC-F47A-4858-B58C-FC814B82DD65.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master Ik kan me vergissen, maar meen al eens gelezen te hebben dat een AGM accu vanwege de motorwarmte niet in het motorcompartiment geplaatst moet worden, en staat daarom vaak ik de kofferbak. Ik neem aan dat dit ook de reden is van het door jou genoemde hitteschild. Wees er wel op bedacht dat een hitteschild de pieken wel uit de opwarming van de accu door motorwarmte kan halen, maar als je met 40 graden buitentemperatuur de hele dag naar (of van) je vakantiebestemming sjeest, dat heeft dat hitteschild niet zo heel veel effect meer.
 
Dat klopt in beginsel ook wel, daarom schreef ik ook dat ze niet van warmte houden. maar voor zover mij bekend zijn de AGM’s van nu ipv de conventionele AGM’s van vroeger er nu wel tegen bestand. Varta verkoopt ze ook als start-stop accu’s. Ik wilde alleen extra zekerheid en heb daarom voor een hitteschild gekozen. Ken jij nog nieuwe modellen auto’s met een start-stop waar de accu nog achterin zit?

6F5A422C-7090-4142-A680-70DC5FDE5697.jpeg
 

Me Zelf

Forumguru
@Disaster-Master, mooi verhaal! Alleen ben ik het niet helemaal eens met het terugwinnen van kinetische energie bij remmen waar je het over hebt. Dat is volgens mij alleen bij hybride’s het geval, een start-stop systeem heeft daar niets mee te maken (mijn startmotor gaat niet meedraaien bij het remmen om als generator te werken).
 

kylimo

Senior Member
Zeker een mooi verhaal, maar toch nog een vraagje: Adviseer jij deze accu ook in mijn FIII waar het start stop systeem software matig van is uitgezet?

Groeten Boy
 
@Disaster-Master, mooi verhaal! Alleen ben ik het niet helemaal eens met het terugwinnen van kinetische energie bij remmen waar je het over hebt. Dat is volgens mij alleen bij hybride’s het geval, een start-stop systeem heeft daar niets mee te maken (mijn startmotor gaat niet meedraaien bij het remmen om als generator te werken).
Nee dat klopt niet wat je stelt.
De BlueMotion technologie zoals dat bij VW heet (en volgens mij GreenTech bij Skoda?) ;

Het start- stop/systeem.
Het BlueMotion start-/stopsysteem schakelt de motor daarom automatisch uit als je stilstaat en start hem in een fractie van een seconde zodra je de koppeling intrapt. De remenergie en het uitrollen van de auto worden daarnaast omgezet in elektriciteit.

en;

Recuperatief remsysteem.
Energie winnen met het afremmen van de auto? Dat kan. Een slimme, zwaardere dynamo die alleen maar aanstaat tijdens het remmen, helpt de auto vaart te minderen en wekt tegelijkertijd genoeg elektriciteit op voor de hele accu.

Zeker een mooi verhaal, maar toch nog een vraagje: Adviseer jij deze accu ook in mijn FIII waar het start stop systeem software matig van is uitgezet?

Groeten Boy

In principe zal een EFB volstaan, dat geld ook voor @Waalko Kramer. Het scheelt wel in de kosten van aanschaf.
Feit is wel dat een AGM accu een sterkere accu is door zijn constructie. De fabrikant (Varta) beweerd dat deze tot 3x langer mee gaat dan een reguliere natte accu. Dat zou dan ook zo mogen zijn met de huidige start-stop motoren waar de accu gewoon onder de kap zit. Ik ken zo even geen moderne auto merken met een start-stop waar de accu nog in de kofferbak zit. Maar of ze met 3x langer mee gaan dan een FB of EFB bedoelen is mij niet helemaal duidelijk.

Indien de motorisering een diesel betreft zou ik sowieso een AGM type monteren.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Ik heb een 1.2 TSI 81kw met een DSG7.

Komende vrijdag komt er een nieuwe accu in en dat mag Broekhuis in Koog ad Zaan fixen.

Mvg,

Waalko
 

larsy

Forumguru
Zou ik het ook nog eens vertellen wat ik zou doen “over een nieuwe accu plaatsen “ :maakmegek:

*Beter niet
(De meeste weten het wel wat ik zou doen):D
 
Laatst bewerkt:
Ieder zijn keus hoor, maar 290 euro is serieus teveel geld. Ik zou die afspraak afzeggen.
Een Varta D52 (AGM, voor de FIII) kost pakweg 120 euro en een EFB (Varta N60) is een euro of 5 goedkoper dus dat verschil valt mee. Zoek dan iemand in de buurt met VCDS (zat gebruikers hier door het land heen wie dat hebben) en laat hem voor een paar tientjes even coderen. Je hebt voor onder de 150/160 euro een nieuwe accu. En dan is 130 euro méér betalen wel een beetje zonde naar mijn mening.
 

kylimo

Senior Member
Wederom dank voor je duidelijke uitleg. Ondanks dat het bij mij om een 1.2 TSI gaat, ga ik toch voor de AGM.

Groeten Boy
 

prosier

Forumguru
Vanaf 4:45 gaat het over de 3e manier van inleren:

Hier gaat het enkel om de Ah. De fabrikant en serienummer gaan echt niks doen aan het laad/ontlaad proces van de nieuwe accu. Of iemand moet hier bewijs voor vinden...

Zo ver ik weet wordt de accu geladen en zodra een voltage een piek overgaat betekent dit dat de accu vol is. Bij eenzelfde accu is deze piek/top hetzelfde. Zolang de A en Ah hetzelfde blijft lijkt me dit geen rocketscience. Er zit geen logica in een accu...

Ik had meen ik niet eens een BEM sticker op de nieuwe Varta EFB accu. Is ondertussen al 2 jaar terug volgens mij :D
Heb enkel de A en Ah gechecked en volgens mij van 68 naar 72 aangepast, thats it.
 
Vanaf 4:45 gaat het over de 3e manier van inleren:

Hier gaat het enkel om de Ah. De fabrikant en serienummer gaan echt niks doen aan het laad/ontlaad proces van de nieuwe accu. Of iemand moet hier bewijs voor vinden...

Zo ver ik weet wordt de accu geladen en zodra een voltage een piek overgaat betekent dit dat de accu vol is. Bij eenzelfde accu is deze piek/top hetzelfde. Zolang de A en Ah hetzelfde blijft lijkt me dit geen rocketscience. Er zit geen logica in een accu...

Ik had meen ik niet eens een BEM sticker op de nieuwe Varta EFB accu. Is ondertussen al 2 jaar terug volgens mij :D
Heb enkel de A en Ah gechecked en volgens mij van 68 naar 72 aangepast, thats it.
Die BEM stickers zitten alleen op door VAG geleverde accu’s. Punt is voor het BEM dat iets moet aanpassen zodat het systeem weet dat er een nieuwe accu in zit. Dat kun je doen door de capaciteit te veranderen (als dat uiteraard het geval is) of het serienummer of eventueel het merk. Het gaat niet om de accu zélf; dat is een lood met zuur gevuld “dom” ding; het gaat om het BEM wat ingeleerd moet worden.
 

Cordoba

Forumguru
Dat klopt in beginsel ook wel, daarom schreef ik ook dat ze niet van warmte houden. maar voor zover mij bekend zijn de AGM’s van nu ipv de conventionele AGM’s van vroeger er nu wel tegen bestand. Varta verkoopt ze ook als start-stop accu’s. Ik wilde alleen extra zekerheid en heb daarom voor een hitteschild gekozen. Ken jij nog nieuwe modellen auto’s met een start-stop waar de accu nog achterin zit?

Voor zover ik weet hebben alle auto's van de laatste paar jaar met start/stop vanuit de fabriek een EFB en geen AGM accu meer. Ik weet wel dat de Polo met raketmotor van @Rosinfield de accu achterin heeft, maar weet niet welk type accu dat is.

@kylimo Ook als start/stop is uitgezet, blijf je toch zitten met het totaal andere bijlaadgedrag van de dynamo. Met permanent uitgeschakelde start/stop, zal de accu het wel aanzienlijk langer volhouden dan standaard, maar vanwege het bijlaadgedrag zou ik toch een EFB adviseren, en geen standaard loodaccu (FB).
 

kylimo

Senior Member
Jeetje, nou wordt het wel weer iets lastiger :cry:. Zonder gekheid: dus een EFB ipv een AGM die ik van plan was aan te schaffen?

Groeten Boy
 

Cordoba

Forumguru
Als je zeker weet dat de AGM die je op het oog hebt goed tegen de motorwarmte kan (ook als de zon er de hele dag op staat te branden), kun je ook de AGM pakken, maar wat ik vooral bedoelde, is dat je niet de fout moet maken om een standaard loodaccu te kiezen omdat de start/stop is uitgeschakeld.
 

prosier

Forumguru
AGM niet pakken alleen als de accu niet bij de motor zit. Google maar eens. Boven de 30 graden is niet goed voor een agm meen ik...
 

kylimo

Senior Member
Als je zeker weet dat de AGM die je op het oog hebt goed tegen de motorwarmte kan (ook als de zon er de hele dag op staat te branden), kun je ook de AGM pakken, maar wat ik vooral bedoelde, is dat je niet de fout moet maken om een standaard loodaccu te kiezen omdat de start/stop is uitgeschakeld.

Aha. duidelijk
 
Dat van die warmte van een AGM klopt wel deels hoor, maar de moderne AGM's van nu zoudene daar niet meer zo'n last van moeten hebben. Even ter illustratie; de accu in mijn Suzuki SV650 zit onder het zadel pal boven de uitlaatbocht van de tweede clinder met daartussen alleen een beetje loze ruimte afgescheiden door een plastic bak waar die in zit. Ik kan je vertellen; dat word best warm daaronder.

En dat er vanaf fabriek een EFB word geleverd ipv AGM heeft vooral te maken met de kosten en het gewicht welke bij een AGM hoger zijn. En alle beetjes helpen bij de fabrikant van de auto dus ook het besparen op de accu.

Ik zou me er niet zo druk om maken.
Daarbij; een EFB gaat een jaar of 4/5 mee. Een AGM langer. Maar het prijsverschil tussen de AGM en een EFB was slechts 5 euro. Zou ik zeker voor een AGM gaan.


AGM niet pakken alleen als de accu niet bij de motor zit. Google maar eens. Boven de 30 graden is niet goed voor een agm meen ik...
30 graden is wel erg weinig heh. Dat zou betekenen dat je hem zou moeten demonteren en binnen moet gaan zetten tijdens de zomer omdat de temperatuur in de auto ruim boven de 40 graden komt in de volle zon ;) haha!
 
Bovenaan Onderaan