ACC

Afgelopen weekend voor het eerst lange stukken op de autosnelweg gereden. Rotterdam - Groningen en weer terug. Ik moet bekennen dat de adaptieve cruise control toch wel wat gewenning vraagt cq. ergernis oproept.
In mijn Yeti was ik gewend de cruise control in te stellen op 108 km/h. In werkelijkheid reed de auto dan 104 km/h. Net binnen de bekeuringstolerantie :giggle:

Als ik op een langzame auto voor me inreed had ik vanzelf drie opties: 1) niks doen, gewoon doorrijden en op de auto voor me inrijden (geen echte optie), 2) gas bij en inhalen of 3) even remmen waardoor de cc uitschakelde en ik gewoon "handmatig" achter mijn voorligger bleef rijden.
Nu met ACC neemt de auto vanzelf gas terug en als je dat al pratend met de medepassagiers niet zo echt merkt ontdek je op een bepaald moment dat je wel erg langzaam sukkelt achter je voorligger die kennelijk geen haast heeft.
Jammer dat de auto niet even een "piep" o.i.d. geeft zodat ik alsnog kan besluiten of ik ga inhalen of niet.

Oplossing ?

Groet, Dirk
 

hemi24

Forumguru
Kan inderdaad ook; met een handgeschakelde wagen kun je de koppeling ook gebruiken (afhankelijk van model/uitvoering moet je deze wat verder en langer ingedrukt houden)
 

EdK

Forumguru
Hieruit blijkt maar weer dat al die "mooie " hulpmiddelen uiteindelijk een reden zijn tot afleiding !
We zijn hierdoor klaarblijkelijk steeds minder bezig met het autorijden.
En denken dat we hele discussies en telefoon gesprekken kunnen voeren tijdens de rit.
En ja ook ik heb wel eens een gesprek met passagier of een telefoon gesprek ( handsfree ) maar betrap me er zelf dan ook vaak genoeg op dat of me snelheid afzakt of dat je bepaalde situaties pas later opmerkt !
Maw je word dus gewoon afgeleid en ontstaan er dus gevaarlijke en minder gevaarlijke situaties en dit omdat we te veel vertrouwen op deze goed bedoelde hulpmiddelen....

Ik zie vaak genoeg tegenwoordig wanneer men op ACC rijd hoor.
Als ik iemand in haal en ik ga weer terug naar de rechterbaan en hij begint als een gek te seinen met zijn lichten dan is dat niet omdat ik die persoon snij, maar omdat ze ACC ineens aanspreekt en hij bemerkt dat hij opeens langzamer gaat rijden.....

Ander iets is met die wagens met die mooie lampjes in de spiegel die gaan branden als je naast hun rijd...
Is het je wel eens opgevallen dat veel van die mensen met die optie niet meer voor inhalen over hun schouder kijken !!
Maw gaan blind vanuit dat als dat kreng niet brand dat er niemand naast hun zit.
Niet nadenkend dat zo'n systeem ook wel eens kan weigeren of defect kan gaan..
 

Japanese Power

Donateur
Beetje bijzondere redenatie. Dat je pas na een tijdje merkt dat je achter iemand sukkelt. Volgens mij ben je dan met andere dingen bezig dan met het rijden en alles wat er om je heen gebeurt onderweg. Het is een hulpmiddel en bij je CC signaleerde je wel dat een voorligger langzamer reed. Dus je kunt het wel ;)
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
...Als ik iemand in haal en ik ga weer terug naar de rechterbaan en hij begint als een gek te seinen met zijn lichten dan is dat niet omdat ik die persoon snij, maar omdat ze ACC ineens aanspreekt en hij bemerkt dat hij opeens langzamer gaat rijden.....
Dan voeg je in binnen zijn ingestelde veiligheidsafstand, en die is bij geen enkele auto meer dan 2,5 seconden.
De ACC zal ook niet zo opvallend reageren wanneer je met een gering snelheidsverschil een beetje 'te vroeg' weer naar rechts gaat.
Ik heb mijn ACC op ongeveer 1,5 seconden staan, en dan zijn er nog vrij veel mensen die vinden dat dat genoeg is om hun auto daar tussen te 'proppen'. Bij 100 km/h is 2 seconden 55 meter, dat lijkt veel, maar als er weer iemand tussen duikt, is dat ineens nog maar een meter of 20.
En daar reageert de ACC dus wel vrij abrupt op.
 
Nou, dank voor al jullie reacties. Natuurlijk blijft zelf opletten de basis. Helemaal mee eens ! Maar wel grappig om vast te stellen dat al die mooie hulpmiddelen ook zo hun nadelen hebben.
In de file rijdt ACC prachtig, zeker nu met een DSG-bak. Niks doen, auto remt vanzelf en trekt ook weer op. O ja, niet tussendoor even de rem aantikken want dan schakelt ACC uit en remt de auto de volgende keer echt NIET vanzelf als je voorligger stopt .......

Wat EdK opmerkt heb ik inderdaad ook al eens ervaren. Niet afsnijden en tóch een boze reactie van de net ingehaalde auto.

Andersom is het me natuurlijk ook gebeurd: ik word ingehaald en de inhalende auto schuift redelijk kort voor me weer naar rechts. Word ik niet zenuwachtig van want de afstand wordt vanzelf wel weer groter omdat die auto harder rijdt. Maar mijn auto wordt er WEL zenuwachtig van en remt stevig af. Ik weet niet of mijn achterligger het nu zo leuk vind dat mijn auto plotseling in de remmen gaat ! Gaan hierbij trouwens de remlichten ook branden ?

Tuurlijk, het is allemaal gezeur-in-de-marge. Maar wel leuk/nuttig om eens even de ervaringen te delen.

Groet, Dirk
 

hemi24

Forumguru
de remlichten gaan 'aan' boven een bepaalde remvertraging
Bij de Kodiaq met het rijden met een aanhanger in het donker, viel mij op dat dit redelijk snel/vaak gebeurt, als je op een 80 of 100 weg met de stroom meesukkelt…
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Ik ben wel fan van de ACC. Het klopt dat je ongemerkt langzamer kan rijden, maar je ziet van tevoren dat je een auto nadert. Met cc moet je actie ondernemen, dus met acc ook. Wel vind ik dat ie soms vrij hard remt (irritant voor achterliggers als die de remlichten steeds zien). En wat mij ook opviel ten opzichte van de cc in de Leon: als ik de acc ineens 20km laat zakken, dan remt ie best hard. Bij de cc liet ie het gas gewoon los.

Als mijn vader, van bijna 80, acc had zou hij die waarschijnlijk te ingewikkeld vinden. Eigenlijk zou je moeten kunnen schakelen tussen cc en acc.
 
Dat laatste herken ik ook. Best handig om met twee klikjes op het hendeltje even van 70 naar 50 km/h terug te gaan. Maar remmen is wat mij betreft niet nodig, gas los laten had genoeg geweest. Kortom, gemengde gevoelens over ACC. Meestal erg handig (zeker bij file rijden) maar soms niet.

Dirk
 

Slavia

Lid
Met ACC moest ik ook wennen aan deze techniek, waarbij ik ook niet wil dat de auto inhoudt of afremt als ik inloop op mijn voorganger. (een kort geluidssignaal zou inderdaad fijn zijn, moet toch kunnen omdat de voorganger wel in het display weergegeven wordt.) De oorzaak ligt aan mij, de bestuurder. Ik, en ik denk vele anderen op de snelweg zijn het drukke verkeer zo gewend dat we eigenlijk veel te kort op de voorganger rijden, en een te kleine zekerheid afstand hebben. Met ACC aan ga ik nu dus eerder naar links, en ga naar rechts als het lampje in de spiegel uit is, of de achterligger zowat naast de ingehaalde auto rijdt.
 

Bakkertje

Forumguru
@Slavia de voorganger wordt ook op je display weergegeven en als je niets doet gaat de auto vertragen.

Verder als je zit te slapen en je sukkelt achter iemand anders op de snelweg dan is het een kwestie van je richtingaanwijzer gebruiken, de auto gaat dan direct versnellen tot aan de ingestelde snelheid. Daarbij kun je zelf kiezen hoe "agressief" de auto reageert door in te stellen of je ACC op ECO, normaal of Sport stand moet staan. Het gedrag van de ACC laat zich raden.

Dus @Karocker het is echt niet zo eng of vervelend hoor, je moet alleen even het systeem zo instellen als dat jij het prettig vind. In mijn geval staat de standaard afstand op de 1 na kortste stand en de ACC op sport. Voor mij werkt het systeem dan precies zoals ik het wil en geniet ik van het feit dat ie keurig afstand voor me houdt.

Ik zou nooit meer zonder ACC willen.
 

MarcoO2

Forumguru
In mijn geval staat de standaard afstand op de 1 na kortste stand en de ACC op sport. Voor mij werkt het systeem dan precies zoals ik het wil en geniet ik van het feit dat ie keurig afstand voor me houdt.

Ik zou nooit meer zonder ACC willen.
Da's een copy-paste van mijn instelling én ervaring.
 
Bovenaan Onderaan