ACC

wittekat

Nieuw lid
Persoonlijk ook gemengde gevoelens over ACC, tijdens filerijden is het heerlijk. Voor de dagelijkse trajectcontrole A2 (Utrecht - Amsterdam) vind ik het een drama. Voor je het weet rij je onder de 100kmh of wil hij niet inhalen omdat er links voor een auto niet door rijdt.
 

Bakkertje

Forumguru
Voor je het weet rij je onder de 100kmh of wil hij niet inhalen omdat er links voor een auto niet door rijdt.
Het lijkt me ook niet wenselijk om dan te versnellen toch? Stel je voor dat je een traditionele CC hebt in dat geval wat doe je dan? De CC tijdelijk uitzetten, dat kun je met een ACC ook exact hetzelfde doen.. Dus ik begrijp je punt niet zo goed..?
 

CharlesTucker

Forumguru
of wil hij niet inhalen omdat er links voor een auto niet door rijdt.
Wat wil je dan dat ding doet in zo'n situatie? Er zijn twee oplossingen, er rechts langs, wat illegaal en gevaarlijk is, dus logisch dat je ACC dat niet doet. Andere oplossing is uiteraard zelf twee baantjes naar links opschuiven, en dan er langs. Dat vereist in je spiegels (en over je schouder) kijken, richtingaanwijzer en stuur gebruiken, iets wat je zelf wel kan, maar de ACC kan dat niet. Dus net als @Bakkertje begrijp ik je punt ook niet.
 

ertromp

Forumguru
Oplossing 3 is middels VCDS aanpassen dat je wel rechts kunt inhalen en dat kan in toch wat situaties handig en legaal zijn bijvoorbeeld op afslagen van snelwegen en zo zijn er nog wat te verzinnen. Dan rijd er links een vrachtwagen met 80-90 en die mag je geheel volgens de regels met 100 rechts inhalen. Niks illegaals aan en snap het punt
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Er zijn twee oplossingen, er rechts langs, wat illegaal en gevaarlijk is,
Er rechts langs gaan is in niet alle gevallen illegaal hoor !
Bij file rijden mag je gewoon links en rechts inhalen !
En laat er nu voor file geen snelheid staan... :pieker:
Maw file kan zijn met 50Km/u maar ook met 90Km/u
En zoalang jij rechts inhaalt en daarna gewoon nog op die rechterbaan blijft omdat er voor je geen wagens zijn de eerste honderde meters , dan is er niets aan handje....

Onnodig links rijden is gevaarlijk en illegaal , alleen word hier naar mijn inziens te weinig toezicht op gehouden.
Als dit wel werd gedaan dan zou er ook een stuk minder rechts ingehaald worden door mensen...
 

Bakkertje

Forumguru
Bij filerijden haalt ie inderdaad gewoon rechts in. Bij uitvoegen kun je of even het gaspedaal aantikken of op de (in mijn geval) RES knop drukken dan haalt ie gewoon rechts in..
 

CharlesTucker

Forumguru
Inderdaad, dat je bij een file (en uitvoegstrook, en nog wat gevalletjes) rechts mag inhalen wist ik uiteraard wel, maar het ging hier niet over een file, maar over een stuk waar trajectcontrole plaats vindt, en iemand onnodig links rijdt. Aangezien er niet echt duidelijk is wat een file is, zou ik de discussie met oom agent zelf niet graag aangaan, misschien zou je 'm nog wel winnen, maar daar zou ik gewoon geen zin in hebben. Illegaal en gevaarlijk gedrag van anderen (onnodig links rijden in dit geval) is voor mij geen excuus om dan zelf ook maar iets illegaals en/of gevaarlijks te gaan doen (hoewel ik ook niet heilig ben, en bij hoge uitzondering me daar ook wel eens toe laat verleiden).

Bij een "file" met een snelheid van 90 km/u mag je volgens de jurisprudentie inderdaad rechts inhalen. Ik vind dat persoonlijk echter een erg slecht idee, net iets te vaak gezien dat als het verkeer na een langzamer file versnelt, een vrachtwagen vanaf de linkerbaan naar rechts komt. Maar goed, onder dat soort omstandigheden moet je wat mij betreft gewoon zelf rijden, volledig, zonder "ondersteuning" van een ACC of zo, zoals uit de voorbeelden blijkt zijn die systemen daar simpelweg nog niet klaar voor, het is een hulpmiddel, het wordt er geen autonoom voertuig van, zoals af en toe gedacht lijkt te worden.
 

EdK

Forumguru
het is een hulpmiddel,
Maar dat is het gehele punt.
Jij (wij) hier realiseren ons dat wel, maar de hoofdmoot van bestuurders die zien dat niet als hulpmiddel.
Maw gaan er blind vanuit dat dit systeem het wel van hun overneemt, en gaan zich soms letterlijk bezighouden met andere dingen tijdens het rijden.
En een autonoom voertuig word in mijn ogen pas veilig als alle maar dan ook alle wagens hiervan zijn voorzien en dmv een systeem ook nog eens communiceren met elkaar.
Zit er één niet autonoom voertuig tussen dan is het gedoemd om te mislukken met gevolg kans op een aanrijding of iets dergelijks.

Leuk voorbeeld van een autonoom systeem is het container laad en los systeem in de Rotterdamse haven op vlakte 2.
waar de containers vol automatisch worden opgeslagen / gesorteerd etc
En vermoed zo maar dat het daar ook nog wel eens fout gaat.....
 

CharlesTucker

Forumguru
Exact Ed, en dat is precies de reden waarom ik heel gemengde gevoelens heb bij zaken als ACC, lane-keeping en die helemaal die zelfrijdende beta's van Tesla. Als je echt weet hoe en wanneer het te gebruiken kan het je rit comfortabeler maken, zie bijvoorbeeld hoe @Bakkertje beschrijft hij ermee omgaat. Als je je er echter onvoldoende in verdiept, de manier van werken en de limieten niet snapt, wordt het al snel simpelweg gevaarlijk.

En voor wat betreft die autonome autos ben ik het ook volledig met je eens, ik geloof oprecht dat daar communicatie tussen de auto's voor nodig is. Een auto kan prima sensoren hebben, beter en sneller dan wij als mensen, maar voor zelfstandige interpretatie van een situatie heb je echt nog een menselijk brein nodig. En dat kun je oplossen door communicatie over de gekozen oplossing voor een mogelijk conflict (zoals bijvoorbeeld in de luchtvaart, het TCAS).
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat het voor mensen die zich onvoldoende verdiepen in de techniek van de auto binnen afzienbare tijd onmogelijk wordt om nog auto te rijden. Als zelfs het fatsoenlijk bedienen van een ACC al te lastig is...
 

EdK

Forumguru
@MarcoO2 de fout begint al bij de dealer !
Als die al deels weten wat en hoe je er mee om moet gaan, het dus ook maar ten delen word uitgelegd.
De manuals er minimaal over uitleggen dan gaat de gebruiker er zo en zo al verkeerd mee om.
Het forum hier is een uitzondering en velen snappen de techniek wel of hebben de interesse om het hier uit te zoeken door te lezen en te vragen.
Maar het grootste gros van de rijders weet het niet, krijgt verkeerde uitleg maar gelooft dat dit wel waar is !
Vloegel ( jaja is hij weer met vloegel ) had je veel meer gevoel met de techniek ! En kon een ieder een lampje wisselen, olie bijvullen, banden zelf wisselen bij lekke band en als men op vakantie ging dan ging er een koffer met gereedschap mee.
En ja de wagens waren simpeler om te begrijpen , en was ook mogelijk om zelf er wat aan te doen.
Maar je een beetje verdiepen in een product wat je hebt aangeschaft is zeker geen verkeerd iets lijkt me.
Maar als er heden ten dagen al mensen zijn met een B rijbewijs die niet weten hoe een band te wisselen....... duhh
 

Bakkertje

Forumguru
Het is echt niet zo moeilijk hoor..
Maar goed ik rijd inmiddels sinds 2015 in auto’s met ACC. Ik kan me voorstellen dat wanneer je voor het eerst ermee te maken krijgt dat het even wennen is.
Neem mijn tips ter harte en ga op zoek naar de instellingen die voor jou het gewenste gedrag oplevert.

Verder heb je natuurlijk ook nog andere weggebruikers die de ervaring behoorlijk kunnen beïnvloeden, daar kan ACC helaas ook niets aan veranderen..
 

EdK

Forumguru
Ja @MarcoO2 mijn ervaring is dat de uitleg bij de zelf gekochte wagens en die ik zakelijk in ontvangst mocht nemen minimaal waren.
Komt erop neer dat het globale verhaal verteld word , maar ergens iets dieper op in gaan is er vaak niet bij.
Nu heb ik zelf ervoor die TFM digitaal al doorgenomen dus vind me weg verder wel.
Maar met de nieuwere wagens en steeds meer snufjes erbij merk je gewoon dat ook de dealers steeds minder kunnen uitleggen.
Maar goed kan ook dealer gebonden zijn of degene die de wagen koopt / rijd
 

CharlesTucker

Forumguru
Zelf heb ik bij Skoda wel steeds een fatsoenlijke uitleg gekregen. Maar goed, de jongste is ook al weer bijna 5 jaar oud, en heeft nog niet heel veel snufjes die daadwerkelijk met rijden te maken hebben. 16 jaar geleden bij m'n eerste en enige leaseauto ging het anders, iemand kwam de sleutels brengen op kantoor met de mededeling "hij staat op de parkeerplaats, veel plezier ermee", en weg was ie. Toen dacht ik nog dat dat zo hoorde bij een leaseauto ...
 

Rallye

Forumguru
Ik verbaas mij er al sinds ik met gewone CC rijd, sinds 2006 en in de jaren ‘90 al in de V.S., hoe weinig mensen (waarschijnlijk) met de CC rijden. Die haal ik heuvel op in, en zij mij weer heuvel af. Die merken helemaal niets van ingewikkelder bediening van auto’s…….
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, daar noem je een van mijn kleine irritaties, heel herkenbaar (en zorgt regelmatig voor files op de A2 bij de brug bij Zaltbommel). Overigens heb ik zelf echt geen CC of ACC nodig om ook op hellingen een constante snelheid aan te houden. Beetje een zaak van je bewust zijn van waar je mee bezig bent. Iets wat vele andere "bestuurders" onderweg kennelijk niet doen. Ze laten het als het ware allemaal maar een beetje gebeuren.
 

Bakkertje

Forumguru
@EdK ik heb eigenlijk ook nooit fatsoenlijk uitleg gekregen bij een dealer. Sterker nog, toen ik mijn eerste MIB met wifi hotspot in ontvangst mocht nemen heb ik uiteindelijk aan de dealer uit moeten leggen hoe het werkt ipv andersom ..
Maar goed wellicht zit er verschil in of je als privé persoon een auto koopt of dat je een nieuwe lease auto ophaalt, dat weet ik niet..
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik verbaas mij er al sinds ik met gewone CC rijd, sinds 2006 en in de jaren ‘90 al in de V.S., hoe weinig mensen (waarschijnlijk) met de CC rijden. Die haal ik heuvel op in, en zij mij weer heuvel af. Die merken helemaal niets van ingewikkelder bediening van auto’s…….
In mijn dienst-Audi80 van 1988 had ik een VDO-Tempostat laten inbouwen. De werking daarvan heb ik nog wel eens aan een agent moeten uitleggen nadat die me aan de kant had gezet wegens "snelheid vermeerderen terwijl ik (door hem) werd ingehaald". Wat bleek: hij zat schuin achter me toen we een tunnel inreden en hij dus op me inliep tot naast me en na het diepste punt van de tunnel liep ik weer bij hem weg. Sluitend bewijs, vond hij.
Heeft wel effe praten gekost om hem uit te leggen dat gas bijgeven - wat de CC effectief natuurlijk wel deed - niet altijd betekent dat de snelheid in km/u hoger wordt... :D
 
Bovenaan Onderaan