Aantal kilometers nog te rijden op de tank

Frank C

Forumguru
850 km op een tank (1.4 TSI handbak) is zeker goed haalbaar. Ben nog aan het inrijden (5000km) maar Columbus geeft al 17.0 km/L aan (lange rit). Condities genoemd door octaafje IV en regels van "het nieuwe rijden" dragen hieraan in belangrijke mate aan bij. Mijn vorige auto (ook met 1.4 TSI) haalde max. 15,5 km/L met zelfde rijstijl en rit profiel. VW heeft wat dit betreft goed werk gedaan afgelopen jaren. Denk dat ik nog zuiniger kan, al moet dat niet ten koste gaan van rijplezier.
 

Rene C

Forumguru
:bloos::bloos::bloos: Hoe lang duurt dat inrijden, want zelfs met rustig rijden kom ik niet verder dan 1/15... En zit ondertussen op 2500km..

Max op een tank is 760km..
 

Badnews

Senior Member
Mijn ritjes in de randstad (meestal Utrecht->Amsterdam west) zijn ook ultra zuinig, maar dan alleen in de vakantie :)
Haal ik met de diesel ook mooie getallen. Meeste is 100km/u, sommige stukjes 80 en geen stoplichten.

Gisteren even naar het noorden gereden (Assen) en dan is het meeste 130km/u, en dan is het verbruik wel wat hoger (viel me nog mee) met een lange rit.
 

Frank C

Forumguru
Helaas worden dergelijke wedstrijden teveel beïnvloed door de toevallige factor rijwind: wind mee of wind tegen scheelt, op de buitenweg, zomaar 2/3 km op een liter.

Dat is zeker zo. Dan voor je record poging een goed moment kiezen cq veel pogingen doen.
 

henriz

Forumguru
Het aantal kilometers dat je haalt op een een tank is niet alleen afhankelijk van hoe zuinig je rijdt, maar ook van hoe groot je tank is en hoe leeg die was toen je ging tanken. Dat laatste varieert van tankbeurt tot tankbeurt. Als je wil weten hoe zuinig je bent (en dus indirect hoe ver je op een tank komt), dan moet je dit over een aantal tankbeurten uitmiddelen. Een aantal forumgenoten heeft dit al gedaan, dus dan kun je vergelijken.
Zie: Trofee: Skoda rijder met laagste verbruik
Daar staan ook Octavias tussen, zowel benzine als diesel.
 

Oogje

Senior Member
Djeezzz... En dan zou je op diesel doorgaans verder moeten komen op een tank.... Ik spreek de reservehoeveelheid van 7 liter meestal niet aan en moet dan tanken op zo'n 700 a 750 km (2.0 TDI, waarbij ik de 0 - 100 fabrieksopgave tijd toch vrij goed benader bij iedere keer optrekken), maar daarentegen heb ik afgelopen weken bij een paar lange ritten (zaterdag 1950 km afgelegd) ook slechts 1:17 gereden (volgens Columbus).

Ik rijd dan wel 100% met airco aan, zaterdag zat er ook vrouw + 3 kids in en de kofferbak was afgeladen (tot aan het rolgordijn). Owja, en als het zonnig is, staat het dak open, ook als ik 135 rijd.
 

henriz

Forumguru
En dan zou je op diesel doorgaans verder moeten komen op een tank
Ja hoor, meestal wel.
Ik spreek de reservehoeveelheid van 7 liter meestal wel aan en kom gemiddeld zo'n 950 kilometer ver op een tank. Ik heb geen vrouw naast me zitten en geen dakraam om open te zetten.
 

D_R1978

Senior Member
Heb 1x met heel veel moeite 800km gehaald op 1 tank (1.4 TSI met DSG), tijdens vakantieperiode met weinig files. Vond het alleen dermate onprettig rijden dat ik het niet heb kunnen evenaren...
 

DevilsOwn

Nieuw lid
Oke, het is geen Octavia (laat staan een OIII) maar is mijn tank dan zo groot of rij ik zo belachelijk zuinig.
Ik rij ook tegen de 800km op een tank. Meestal 95, soms 102 van de buren in het oosten.
Ik rij wel vaak lange, constante stukken.

Als ik mij niet vergis is, is de tank iets van 62 liter.
 
Bovenaan Onderaan