Aantal kilometers nog te rijden op de tank

D_R1978

Senior Member
You tell me, lekker gassen is een stuk ontspannener! Maar heb me voorgenomen mininaal de volle tank op "zuinig" te rijden en ben vanochtend weer met een betere score van 4,7 l/100km geeindigd.

Ga alleen dit weekend met het hele gezin + bepakking weekendje weg, zal wel killing worden voor mijn mooie gemiddelde.... ;)
 

Oogje

Senior Member
Hoe rustig moet je daarvoor rijden? Ik kom simpelweg niet onder de 5,7/100km... en dan rijd ik dus echt niet belachelijk hard, altijd Vmax ~Vmax+3 (werkelijke snelheid, niet volgens de teller). Alleen het optrekken... dat gaat in één keer naar Vmax, boven de 50 veelal geplankt. Dus naar 50 in zijn 2, naar 80 in zijn 2 of 3, naar 100 in zijn 3 en naar 120/130 in 3 of 4. Eenmaal daar schakelen we wel weer op.
 

D_R1978

Senior Member
Ik rijd dagelijk op de A4 van Den Haag <-> Amsterdam. Weg is grotendeels max 100km met hier en daar stukken 80km Zit een klein stukje 130km in, daar rijd ik dan 125 km/h (en dan nog moet ik soms helemaal links gaan rijden om andere auto's in te halen :S). Kunst is natuurlijk om zo weinig mogelijk te remmen, dus goed anticiperen en bovendien kan dit eigenlijk alleen nu goed tijdens de vakanties. Straks wordt het weer file rijden als iederen terug is en dan gaat het verbruik weer omhoog.

Oh, rijd met DSG (op normaal, niet op eco), dus let niet op de versnellingen. Probeer wel rustig op te trekken, maar alleen waar dit kan, binnen de stad moet je wel een beetje gas geven om het verkeer niet onnodig te hinderen.
 

Frank C

Forumguru
Vergeet weersomstandigheden niet; bij droog en warm weer rij je stuk zuiniger. Motor warmt dan sneller op denk ik.
 

andrehj

Forumguru
Vergeet vooral de luchtweerstand niet. Deze is bij hogere temperaturen (dunnere lucht) lager. Tussen 0 en 27 graden scheelt dat al 10%.
 
Bovenaan Onderaan