Aanschaf 2e hands octavia 2.0 elegance

turboturbo

Forumguru
Dat weten wij toch niet :itwasntme: :)

Long life kan alleen als de auto een long life onderhoudsinterval aan kan én als de laatste wissel er ook daadwerkelijk long life olie is gebruikt én de auto op long life interval is ingesteld.

In mijn geval (O1 2003) is dat bijv: ja de auto kan longlife, maar ik gebruik gewone olie en ververs elke 12 mnd / 15dkm.
 

ikkuhh

Nieuw lid
Tussen een slokje olie of een emmer olie zit nog aardig wat verschil haha, nee er ligt niks op straat, hier had ik al opgelet. Ik heb sinds de aanschaf ongeveer 6000 km gereden in dus ongeveer 2 maanden tijd. Ik zal morgen eens bij de bougies en de kleppendeksel kijken.

Ik gooi er overigens 5w40 bij, geen long life of iets, ik had gelezen dat dit ook weer nadelige effecten kon hebben. Ook geen action olie maar gewoon valvoline wat bij de autozaak gehaald wordt.
 

turboturbo

Forumguru
Dus je verbruik is 1:6000

Dat is evenveel als het verbruik van mijn O1, al doe ik ong 6 maanden over een 6000 kilometer. Van wat ik me ervan heb laten vertellen is dat nog acceptabel verbruik.
Overigens had ik lekkage bij het kleppendeksel pakking, die heb ik vervangen onlangs.

Ik houd per km stand nauwkeurig bij hoeveel olie ik wanneer bijvul om het verbruik in de gaten te houden.

Ik heb hier ergens de tip opgevolgd om niet meer dan per keer max 0,5L bij te vullen zodat het peil telkens van onderop de peilstok tot halverwege het gearceerde gebied komt (= precies goed) dus niet denken 'hoppa, doe maar een cm erboven dan kan ik even vooruit'.

Het gebruik van een dikkere olie (xW40) en overstappen op standaard wissel interval kan zeker verbruik verminderen heb ik gelezen. Ik gebruik een 5W40 op 't moment.
 

ikkuhh

Nieuw lid
Dan is het even wennen aan het olie verbruik en alvast een familie verpakking olie gaan halen, met mijn vorige auto hoefde ik namelijk niet bij te vullen, daarbij waren de onderhoudsbuurtjes voldoende. Ik moet het nog bij de bougies gaan controleren.

Ik zal het ook eens gaan bijhouden wat het olieverbruik is bij de kilometerstand. geeft inderdaad een mooi inzicht.

Dat had ik inderdaad ook begrepen, ik gooi er ook steeds maar een halve liter in, te veel is inderdaad niet goed voor de motor.

Die van mij mag ook al genieten van de 5w40 dus daar zal het niet aan liggen.
 

Cordoba

Forumguru
Heren, ik heb nog even 2 vraagjes over mijn Skoda:
De centrale deurvergrendelingseenheid aan de bestuurderskast functioneert niet, of er zit een breuk in de kabel, dit wou ik proberen uit te gaan sluiten door deze om te wisselen met een andere deur, maar is dit zomaar mogelijk om te doen en is het vrij makkelijk om het paneel van de deur af te krijgen.

Uit de beschrijving lijkt het typisch om de deurslot (bestuurderszijde) te gaan. Neem eens contact op met Frank.
 

ikkuhh

Nieuw lid
Hallo Cordoba, bedankt voor de tip, hier ga ik zeker wat mee doen.
Maar ik zou graag willen uitsluiten dat het een draadbreuk is of dergelijk of zal Frank dat ook kunnen oplossen?
 

Cordoba

Forumguru
@ikkuhh Daarom zei ik ook 'neem contact op met Frank': als je alle verschijnselen op een rijtje zet, kan hij uit ervaring met behoorlijk grote zekerheid zeggen wat er aan de hand is. Dat zal ie dan ook (per telefoon of mail) aangeven, en dan weet je of het de moeite is om naar 'm toe te gaan. Ik denk dat het goed doormeten of het wel/geen draadbreuk is, meer werk is dan reparatie bij Frank, dat komt vooral omdat hij zo een slot gewisseld heeft, en je heel wat los moet halen om met zekerheid te bepalen of je last van draadbreuk hebt.

Wat je wel kunt, is even een snelle test:
  • zet de auto op slot voor minimaal een kwartier (zodat alle systemen in rust zijn)
  • druk de auto via de AB open (1x), waarbij in jouw geval de binnenverlichting dus niet aan zou moeten gaan
  • trek bestuurdersportier open en probeer met de hand de kabelboom van bestuurdersportier naar carrosserie te bewegen (buigen, jutteren, in portier drukken, juist er iets uit trekken) en kijk of binnenverlichting en of lichtzoemer reageren (als je via lichtzoemer wil checken dan wel stadslicht aanzetten of richtingaanwijzer uitzetten)
  • bij dit alles géén contactsleutel in het slot, sleutel na opendrukken gewoon in je zak houden.
Als bovenstaand testje niets oplevert, is de kans dat er toch een draadbreuk is vrij klein.
 
Bovenaan Onderaan