Aanschaf 2e hands octavia 2.0 elegance

ikkuhh

Nieuw lid
Dames en Heren,

Ik sta op het punt om morgen te gaan kijken voor mijn eerst Skoda Octavia uit 2001, het betreft een 2.0 85KW elegance uitvoering met een kilometerstand van 119.000 km.
Nu was ik benieuwd wat belangrijke onderhoudspunten zijn welke uitgevoerd hadden moeten zijn en ook vooral wat zit er aan te komen, om alvast hier een beetje rekening mee te kunnen houden.
Het betreft overigens de hatchback uitvoering.

Ik hoor graag jullie mening en ervaring hierover.
 

ikkuhh

Nieuw lid
@turboturbo, bedankt voor je reactie, het blijft altijd lastig met kwaaltjes, je moet er volgens mij ook gewoon geluk mee hebben volgens mij, maar het is goed om ze eens even door te lezen en er naar te vragen.

Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de distributieriem en dat soort zaken, is de 120K de stand om dit te laten vervangen of niet?

Volgens mij is het ook belangrijk om te achterhalen wanneer de versnellingsbak ik geproduceerd, aangezien voor 09 07 2001 er problemen waren met te dunne popnagels.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/duu-versnellingsbak.13016/#post-221342
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Bij zo'n leeftijd / kilometerstand is waarschijnlijk (hopelijk) eerder de leeftijd bepalend wanneer de aanstaande wissel nodig is. Vuistregel van 7 jaar zou betekenen dat het redelijk recent gebeurd is, dus is het checken waard.

Ik meen mij te herinneren dat in mijn onderhoudsboekje stond dat de riem vanaf een bepaalde km-stand elke 30.000km gecontroleerd moet worden en dan pas bij 180.000km vervangen, voor de 1.8T. De 2.0 weet ik niet, staat 't niet in jouw boekje @turboturbo ?
 

Cordoba

Forumguru
turboturbo heeft een 1.8 20VT blok, dus geen 2.0 dus dat kan wel behoorlijk anders zijn. Wat leeftijd/km-stand betreft: toen ik mijn Fabia ging kopen had ie 94.000 km er op staan, en 7 jaar oud, en tot mijn verbazing toch nog de originele distributie, toen ik die ging (laten) vervangen, bleek dat ook hoognodig te zijn. Ga er dus niet zonder meer van uit, dat ie vervangen is.
 

eriktv

Forumguru
Als ik het mij goed herinner is er 1 boekje voor alle blokken, daarom mijn suggestie. Ik vond het ook een fijne gedachte dat ik met een verse riem rondreed, is ook altijd weer handig als je de auto later verkoopt (mits binnen 7 jaar ;)).
 

ikkuhh

Nieuw lid
Dus als hij volgens het boekje is onderhouden zou in 2015 de distributieriem vervangen moeten zijn, gaan we even controleren morgen.

Goed om te horen dat hij voorlopig nog even mee mag als hij vervangen is.

Het is zeker niet handig om ergens vanuit te gaan, altijd even controleren, dan weet je het tenslotte zeker.
 

Octa Collection

Forumguru
Ik heb inderdaad een 2.0 @turboturbo
Distributieriem elke 90000 km of 7 jaar zeg ik even uit het hoofd.
Bovenstaand topic kom je wel een aantal dingen tegen die wel bekend voorkomen.

Wat mijn octavia heeft gehad:
Lekkage versnellingsbak (automaat)
Raammechanisme kapot (raam valt in de deur)
Slappe vering (vooral achter, ik heb vorige maand de schokdempers laten vervangen, dat scheelt een hoop!)
Remleiding verroest (was destijds apk afkeur)
Lambda sonde stuk (was vlak nadat ik op lpg ben gaan rijden)

Sommige 2.0 willen behoorlijk olie verbruiken, vaak als ze met long-life olie onderhouden worden.
Ik heb hier totaal geen last van, 5w-40 elke 15000 km en tussendoor een half litertje bijvullen max.
Verder buiten regulier onderhoud geen bijzonderheden.

Armsteun is vaak stuk (klep sluit dan niet meer)
Bij mijn exemplaar zit een roestplek bij de handgreep om de koffer te openen (hatchback)

Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn octavia.
Die van mij is van 2003, vorige maand probleemloos door de apk.
Keurmeester viel op dat het nog de originele uitlaat was :thumbsup:
 

ikkuhh

Nieuw lid
@Octa Collection, bedankt voor je ervaring, ik ga er morgen eens goed naar kijken.
Dat van de raammechanisme heb ik inderdaad al vaker voorbij zien komen, dit schijnt een kunststof geleider te zijn toch?
We gaan bekijken of het wat is, ook de versnellingsbak even controleren, welk type eronder zit en of deze gereviseerd is, ik wil niet meteen voor een dure reparatie komen te staan.
 

Cordoba

Forumguru
Raammechanisme kom je bij alle VAG-produkten (VW, Audi, Seat, Skoda) tegen, voor een paar tientjes scoor je óf een andere op de sloop (met garantie) of je koopt een replica voor die prijs. Je kunt ook navragen of er al een mechanisme is vervangen, bij mijn auto bleek de 1e eigenaar al het mechanisme van de bestuurdersdeur vervangen te hebben, en ik heb zelf afgelopen jaar (km-stand rond 170.000 km) de bijrijderskant vervangen.

Als het alleen het klemmetje is, kost het inderdaad een paar euro: bepaalde bouwjaren is er een kunststofklemmetje (ik dacht teflon, maar kan ook nylon zijn) gebruikt en die gaan regelmatig stuk, bij mijn weten zijn alle vervangende exemplaren van een degelijker materiaal.
 

ikkuhh

Nieuw lid
Nou vandaag even een proefritje gemaakt.
Hij rijd opzicht goed, trekt ook goed door, het is tenslotte een 2.0.
Koppeling werkte goed, hij begon niet te slippen bij lage toeren.
Alleen het remmen ging in schokken, dat deed hij niet mooi vloeiend maar hier gingen ze naar kijken.
Tevens voor elkaar weten te krijgen dat ze de complete distributieriemenset gaan vervangen voor alleen de onderdelen prijs. Nu is het alleen nog zaak om uit te zoeken hoe het zit met de versnellingsbak, ik zag de code niet staan tussen alle cods in het boekje, maar is het toch nog na te gaan of het niet de betreffende rotte versnellingsbak is.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou zeggen: als hij goed schakelde, blijft hij dat waarschijnlijk ook wel doen. Het is een auto van ong 13 jaar oud neem ik aan?

En een bakrevisie kost misschien ook de wereld niet mochten zich toch tzt problemen zich voordoen...?

@ikkuhh hier vind je allerlei info aangaande stukke raammechanismes: https://www.skodaforum.nl/forum/i/raam-in-deur-gevallen-reparatie-raammechanisme.28538/

Het is idd mogelijk alleen de kunststof geleider te vervangen, maar dat is wel een klote klusje omdat het draad in het mechanisme enorm op spanning staat.....

Again, ook geen duur en onoverkomelijk probleem. Wel irritant want het gebeurt natuurlijk tijdens een vakantie rit of als het een keer sneeuwt of stormt.... :cool:

Dit soort (mogelijke) gebreken zou ik me niet door laten weerhouden van de koop. Beter laat je het afhangen van je algehele indruk van de auto en al dan niet de verkoper en de betrouwbaarheid of servicegerichtheid (als het een garage betreft) Indien van een handelaar, zou ik er niet al te veel van verwachten van naar een gebrek 'laten kijken'...
 
Laatst bewerkt:

ikkuhh

Nieuw lid
De auto is 16 jaar oud en blijkbaar heb je in een 2.0 uitvoering geen DUU of DUW dat was dus zorgen om niks, gelukkig maar, in de 2.0 uitvoering zit een EGU versnellingsbak.

@turboturbo bedankt voor de link naar de raammechanismes, hopelijk gaat het nier voorkomen dat het niet nodig is maar altijd goed om de informatie er alvast bij te hebben.

Ja auto's hebben altijd een goed gevoel voor slechte timing om dingen defect te laten gaan, nu hopen dat het lang goed blijft gaan.

De garage gaat een APK uitvoeren en zal ook meteen de distributieriem en bijbehoren uitvoeren, tevens het remmen nakijken zodat dit vloeiend gaat, aan de binnenkant een paar kleine cosmetische dingetjes wat niet helemaal in orde is, maar daar laat ik mij niet door weerhouden, hij rijd verder gewoon prima en ook de firma zag er goed uit.
 

Cordoba

Forumguru
@ikkuhh Als de garage de distributie vernieuwd, zorg er dan voor dat ook de waterpomp wordt vernieuwd en betaal daar eventueel gewoon de prijs voor de waterpomp bij. Sommige garages nemen de waterpomp standaard mee (geen voorschrift), omdat de ervaring leert dat als je die niet meewisselt, dat de waterpomp halverwege de levensduur van de nieuwe distributie kapot gaat. Dan moet vervolgens de totale distributie los om de waterpomp te vervangen, en ben je al snel een bedrag rond de 500 euro kwijt voor de reparatie (veel arbeidsloon). Een nieuwe waterpomp als onderdeel kost voor de meeste blokken 30-50 euro, en als je met de distributie bezig bent, is het 10 minuten extra werk. Een ander punt: er zijn garages die wel de distributieriem vervangen maar niet de spanrol of de andere rollen, ondanks dat dit wel is voorgeschreven, dat is een besparing van 30€ aan materiaal, maar zeer regelmatig kost dat binnen afzienbare tijd wel een motorblok.
 

ikkuhh

Nieuw lid
@Cordoba, bedankt voor de informatie, maar de waterpomp wordt inderdaad ook meegenomen, die beste man zij inderdaad ook dat deze vaak kapot gaat na het vervangen van de distributieriem. Toch hartstikke bedankt voor de tip.
Maar de (span)rollen en de multiriem wordt ook meegenomen, dus volgens mij moet ik er dan weer een lange tijd tegen aan kunnen gaan.

@turboturbo, ik heb geen idee wat voor soort ze erin zetten, ik ga er een klein beetje vanuit dat dit wel een degelijke is.
 

ikkuhh

Nieuw lid
Woensdag kan ik hem ophalen, dus misschien volgende weekend of eerder heb ik wel even tijd om wat foto's te plaatsen.
Ik denk dat ik vast nog niet alle opties ontdekt hebt en ik weet ook niet wat er standaard op de Skoda zat toentertijd, maar er zit o.a. airco, cruise control, stoelverwarming voor (die van de bestuurder werkte helaas niet, gaan ze proberen te maken), ABS, parkeersensoren achter en lichtmetalen velgen. Verder heb ik nog niet kunnen ontdekken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet in hoeverre dat er in 2001 op zat, maar mijn nichtje heeft een 1.6 uit 2003 en daar zit ook coming home/leaving home op via de mistlampen.

Wat de waterpomp betreft: volgens mij zijn die slechte waterpompen met kunststof schoepen al jaren uit het assortiment, maar aan het begin van deze eeuw werden die nog volop gebruikt voor diverse motoren (ook in de Seat Leon van de 1e generatie zie je dit probleem regelmatig). Dus als het goed is, moet het helemaal goedkomen.
 
Bovenaan Onderaan