Aankoop vraag Fabia Combi

Cordoba

Forumguru
Inderdaad is de sedan versie redelijk onbekend, en geven veel mensen de voorkeur aan HB of combi, en als je echt een Fabia sedan zoekt dan is het niet makkelijk om een goed en betaalbaar exemplaar te vinden. Ik herinner me dat ik een 6-7 jaar terug ook aan het kijken was voor een andere auto, en daarbij ook een Fabia sedan overwoog. De lokale Skoda dealer, wist me te vertellen dat ie er niet alleen geen één had staan, maar dat ie geen enkele klant had met een Fabia sedan, en zich ook niet kon herinneren er ooit ook maar ééntje nieuw geleverd te hebben. Wat dat betreft is de suggestie van @R.Heikamp niet zo gek: de auto blijft staan, doordat de sedanversie niet gevraagd is.
 

R.Heikamp

Forumguru
is niet particulier, is bij een autogarage. ja ik vermoed het feit dat de sedan niet erg populair is er grotendeels toe bijdraagt dat de auto (nog) niet verkocht is.

overigens is het een zaak gerund door een 8med, maar waren wel normaal moet ik zeggen.
Geen lamme verkooppraatjes geen patserig gedoe, men was netjes bezig op een brug,
gaf me geen slechte indruk.

De handelaar in bennekom waar ik eerder heenging waar allemaal nederlanders werkten vond ik maar een hoop troep en blije bekken, kwam me ook niet heel serieus over allemaal.

ook is alles gewoon netjes aanwezig in de sedan, gevarendriehoek, zit trekhaak op, comfort versie, cruise control, ramen werkten, spiegels werkten, ja, ik moet zeggen, ik overweeg deze serieus. wel vind ik de 'toegankelijkheid' van een hatch beter voor de kofferruimte. daar kun je redelijk van 'bovenaf' spullen erin stoppen.

maar de kofferruimte is zeker veel royaler.

het enige wat ik bij deze skoda wel direkt ga bestellen is xenonsetje (gewend ondertussen) en parkeersensoren. zicht op het 'kontje' vind ik flink behelpen, zeker de trekhaak maakt me gewaar op mogelijk parkeercontact bij het fileparkeren.

m'n verloofde vindt de honda hrv eigenlijk leuker, en het enige wat ik dan weer mis aan de skoda is de airco....die ik nu ook niet had, maar wel graag zou willen.....hmmm......keuzes keuzes.

iig ga ik niets haasten, weg is weg, dan zien we wel weer.


dat van het zicht op het kontje indd dat is zeker behelpen ik ben er aan gewend maar nog steeds als het volgens de spiegels lijkt dat ik goed sta zit er nog ruim een meter tussen :tongue: ik heb nu net van de week een kentekenplaathouder met ingebouwde camera binnen (€20,-) (dx.com) en in combinatie met een binnenspiegelmonitor á (€15) (dx.com) gaat dat probleem overzijn van de week even inbouwen.

wat xenon betreft vervang dan aub ook de koplampen naar projectoren zoals ik heb, ik zie regelmatig fabiatjes met xenon rijden maar die verblinden nogal.
 
nee, autoveld.

ja ik bestel ze dan idd met projectoren uit pkwteile.de, had vorige keer zonder projectoren, wel door de garage netjes afgesteld. niet verblindend voor tegeliggers maar toch niet optimaal.
 
dus, gebeld met de auto hamers voorschoten (skoda dealer), klinkt goed, ik ga morgen onderhandelen en als alles goed gaat heb ik weer een fabiaatje in mijn bezit, een sedan ditmaal, grijs, met als enige puur enige minpuntje geen airco. dat wilde ik eigenlijk wel, maar ja, het blijft een 'noodaankoop' en ik had nu ook geen airco.

morgenochtend ga ik bellen, met de hoop hem zaterdag al op te halen :)
 

turboturbo

Forumguru
Tja als je écht airco wil - verder zoeken. Je wilt jezelf over een jaar ook niet terug twijfelen van had ik maar.

Maar dan is de prijs misschien ook niet meer binnen je budget...?
 
precies. het is geen ramp, had alleen wel zo fijn geweest. Mét airco zijn combi's die veel en ook veel meer kilometers hebben gelopen, of versies zonder N.A.P., zonder cruise control, of met 'koppakking defect, geluid in de waterpomp, motorstoring, etc'. en daar heb ik natuurlijk geen trek in.

dan moet ik zeker tussen de 600 en de 1000 meer neertellen en ja, dat zit niet echt in het budget.
balen al genoeg dat de auto aan gort ligt, en het begint nu toch ook een beetje onpraktisch te worden op de fiets.

en ik heb lang overwogen maar een octavia vind ik toch net iets te groot op dit moment, en minder mooi (smaak).
 
Sorry vriend, hele mooie auto, niks mis mee - maar vinden hem net slagje te groot. Heb lokaal even een vergelijkbare octavia bekeken, en alhoewel die onmetelijk ruim is, wat op sich wel praktisch is, vinden we
hem/haar alsnog te groot model op het moment.

We hebben de octaaf serieus overwogen, vooral de airco heeft meegewogen en kmtrage natuurlijk - maar besloten dat het toch niet is wat we willen, ook vanwege hogere belastingsschaal, verzekeringskosten en brandstofkosten gekozen voor weer een faab te gaan.

als ik de faab weet te bemachtigen ga ik elektromagnetische parkeerstrips monteren (gebruik gelijk brute tape om vast te 'metselen' na ontvetten zodat ie niet loslaat). Kan ik gewoon achteruit zonder zorgen te maken op contact.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien geen airco in de sedan, maar door de lichte kleur en separate kofferbak (houd de warmte uit de koffer beter uit de passagiersruimte) zul je minder last hebben van de warmte in de auto dan in je zwarte hatchback.

Succes met onderhandelen. :thumbsup:
 

Desperado

Forumguru
Als je zonder airco gewend bent is het gemis niet zo groot. Het is een leuke luxe, maar geen noodzaak. Bij mij staat hij meer aan als uit.
 

R.Heikamp

Forumguru
Misschien geen airco in de sedan, maar door de lichte kleur en separate kofferbak (houd de warmte uit de koffer beter uit de passagiersruimte) zul je minder last hebben van de warmte in de auto dan in je zwarte hatchback.

Succes met onderhandelen. :thumbsup:

dat denk je, moet jij voor de gein is instappen als de auto even heeft staan bakken in de zon!


Sorry vriend, hele mooie auto, niks mis mee - maar vinden hem net slagje te groot. Heb lokaal even een vergelijkbare octavia bekeken, en alhoewel die onmetelijk ruim is, wat op sich wel praktisch is, vinden we
hem/haar alsnog te groot model op het moment.

We hebben de octaaf serieus overwogen, vooral de airco heeft meegewogen en kmtrage natuurlijk - maar besloten dat het toch niet is wat we willen, ook vanwege hogere belastingsschaal, verzekeringskosten en brandstofkosten gekozen voor weer een faab te gaan.

als ik de faab weet te bemachtigen ga ik elektromagnetische parkeerstrips monteren (gebruik gelijk brute tape om vast te 'metselen' na ontvetten zodat ie niet loslaat). Kan ik gewoon achteruit zonder zorgen te maken op contact.

mocht de faab door gaan maak dan gelijk even een handleiding van de elektromagnetische parkeerstrips heb dan misschien ook intresse.
 

Cordoba

Forumguru
dat denk je, moet jij voor de gein is instappen als de auto even heeft staan bakken in de zon!
Een zwarte of een zilvergrijze maakt echt wel verschil. Ik heb het al eens eerder verteld: ooit een discussie gehad met een autoverkoper die ook niet wilde geloven dat het behoorlijk verschil maakte. Op de lichtblauw metallic versie voor de showroom (in de zon) kon ie zo zijn hand leggen, toen ie dat bij de donkere kleur (niet eens zwart) die ernaast stond probeerde, moest ie razendsnel zijn hand terugtrekken en zat ie op het randje van brandblaren. Nu is de buitenkant niet de binnenkant, maar die hitte wordt ook naar binnen geleid. Overigens kun je de temperatuur in een geparkeerde auto ook beperken door zonwering/folie op de ramen (achter de B-stijl).
 
mocht de faab door gaan maak dan gelijk even een handleiding van de elektromagnetische parkeerstrips heb dan misschien ook intresse.

doe ik, ik heb ff op die dx.com site van je zitten neuzen. nou weet ik dat die spullen gewoon van aliexpress.com vandaan komen, maar het voordeel van dx.com is de 24-uurs gratis levering.
als ik voor een mooi prijsje die sedan te pakken kan krijgen pak ik ook gelijk een dubbel din navigatie dvd touchscreen set mee (ondersteund overigens ook camera).

ik wil liefst die parkeersensorstrip dan in de strootstrip monteren, kan die nergens heen - maar ik vermoed dat de strip zelf 'klikkertjes' erin heeft dus geen gladde plaats om hem ononderbroken te monteren.........

nog maar niet teveel vooruit op de zaken lopen iig.

ik zit ook te denken climair winddeflectors aan te schaffen, dan kan ik de ramen op een heel klein kiertje houden, dan ontsnapt de hitte ook iets beter denk ik zo.

overigens was tijdens het proefritje maken de auto binnenin ook goed warm, om eerlijk te zijn niet heel erg veel verschil met m'n hatch zo als ik even merken kan.
voordeel is echter dat m'n auto thuis steevast in de schaduw staat geparkeerd, dus daar heb ik niet zo heel veel last van gelukkig.

ik denk dat het wezenlijke verschil tussen lichte en donkere auto, wat wel degelijk verschil maakt, vooral te maken heeft hoe lang een auto in het zonnetje staat. ik gok dat een zelfde auto in de volle zon voor een half uur, de zwarte sneller heet is binnenin, en een witte nog niet net zo heet, maar dat na 3 uur het gewoon hetzelfde is.

maar ik kan me vergissen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Zelfs met airco maak ik er bovendien een gewoonte van om op warmte zonnige dagen de aluminium winter deken binnenin achter de voorruit te steken.
Mijn auto staat wel de hele dag in de volle zon en dan stap je toch een stukje prettiger in in de loop van de dag (het stuur is dan ook niet zo heet)

Dat scheelt enorm in het opwarmen van de auto, want volgens mij gaat op een gegeven moment het donkere dashboard door het opgenomen zonlicht 'bakken' en is die voor het grootste deel verantwoordelijk voor het interieur opwarmen. Met zo'n dekentje voorkom je dat.
 
en de pechvogel slaat weer toe, ik bellen om te onderhandelen, wordt ie net op naam geschreven! tsjongejonge, lekker weer. nouja, op naar de volgende......
 
Nou ik wil geen hatch meer. Ik liep al steeds vaker te mokken over de kofferruimte die steeds beperkter begint te worden. Daarnaast was mijn ervaring ook dat het gemis van airco me redelijk vaak negatief opviel. Dus meer kofferruimte en een airco zijn 2 punten die ik meeneem, en simpelweg komt het erop neer dat ik gewoon niet voor een hatch ga.
Ik kan wel heel simpel zijn van 'noodaankoop' maar dan snijd ik me alleen maar meer in m'n vingers.

ik troost me met de gedachte dat m'n faab onbeschadigd vandaag de dag een waarde van ong. 1750 zou hebben bij aankoop, dus dat ik rond die prijs een budget kan opstellen om een vervanger te vinden is dan weer 'comforting'.

Hatch is iig out of the question, helaas.
 
Bovenaan Onderaan