Aankoop vraag Fabia Combi

Gezien ik mijn geliefde Fabia verloren heb in een ongeluk, wil ik gauw weer een Fabia ter vervanging hebben.
Ik ga binnenkort trouwen en misschien zit er dan ook gezinsuitbreiding aan te komen, in ieder geval heb ik mijn schoonzus regelmatig geholpen met het vervoeren van haar kleine.
Toen ondervond ik dat een iets grotere laadruimte toch geen overbodige luxe zou zijn (combi). Ook heb ik achteraf spijt dat ik niet iets meer betaald had voor een Airco, toen ik ruim 3 jaar geleden mijn Fabia kocht.

Hoe het ook zij, ik ga nu op jacht naar een (betaalbare) Skoda Fabia Combi. Daarmee gaan wel een paar vraagjes gepaard.

De motor van mij fabia uit 2001 is nog intakt, en heeft 'slechts' 148.000 km op de teller, het is een 1.4i comfort versie. Nu zie ik verscheidene Skoda Fabia combi's met een 1.4i comfort editie, met tussen de 250.000 en 400.000 km. Kan ik mijn motor en bak van de 1.4i comfort overhangen in de combi? is dat het waard? of is tussen een 140k gelopen en 300k gelopen motor niet zo heel veel verschil als de beurtjes goed zijn uitgevoerd?

nu heb ik liefst eentje met LPG-G3. daar zie ik er wel een tal van, maar hebben meer dan 3 ton gelopen. sommige zo goed als 4 ton.
moet ik dat bezien als:

1- gauw wegrennen!
2- een motor die zoveel draait heeft zich wel bewezen en moet de komende 5 jaar met goed onderhoud echt wel lekker doortuffen?
3- zonder LPG zou ik het er wel op wagen, met LPG niet?
4- je hebt net zoveel kans als een auto met 150.000 als met 300.000 op issues.

wat zeggen jullie? mijn gevoel zegt; als de auto z'n onderhoud heeft gehad, en blijft hebben, maakt het niet zoveel uit of hij 100k, 150k, 200k, of 400k heeft gelopen. Distributieriem, olie, filters, etc. op tijd en correct vervangen, dan gaat ie gewoon door.
en hoe zit dat met de versnellingsbak?

Ik ben in-en-in tevreden met de skoda fabia dus ik stap liever niet over op een geheel ander type auto. Ik wil liefst airco + lpg + combi hebben. Maar een zelfde hatch benzine zonder airco etc. vind ik ook wel best.

wat zijn jullie meningen of tips?

Thanks!
 

dirkkroneman

Forumguru
Tsja hoe lang wil je er mee door rijden? Hoeveel km's? In mijn opzicht kan een blok op LPG minder aan als gewoon op benzine. Simpelweg omdat het blok gebouwd is om op benzine te draaien. Heb ik hier ervaring mee, heb ik er technisch verstand van in dit opzicht? Nee. Maar goed je vraagt om een mening ;)

Alles is mogelijk, maar veel meer (ook gezien de leeftijd) als 5 á 6 ton zou ik zeker niet op vertrouwen. Maar alles geheel afhankelijk wat voor km's de auto gelopen heeft. Veel snelweg, stadsverkeer, veel "raggen" of juist extreem rustig. Ik zou zelf de gok niet willen nemen, gezien de kans op grote onkosten steeds groter wordt (bij hogere km standen).
 

skodaboy

Forumguru
Ik ga binnenkort trouwen en misschien zit er dan ook gezinsuitbreiding aan te komen, in ieder geval heb ik mijn schoonzus regelmatig geholpen met het vervoeren van haar kleine.
Toen ondervond ik dat een iets grotere laadruimte toch geen overbodige luxe zou zijn (combi). Ook heb ik achteraf spijt dat ik niet iets meer betaald had voor een Airco, toen ik ruim 3 jaar geleden mijn Fabia kocht.
Thanks!

ik ken jou financieêle situatie niet,maar is een Octavia 1 combi géén optie voor jou?
een Octavia is toch nog ruimer aan binnenruimte en aan koffer..;)
 

Cordoba

Forumguru
Octavia is in NL ook véél duurder aan wegenbelasting en verzekering, is daarom waarschijnlijk geen goede optie voor Manoah2u, daarnaast verbruikt die ook gewoon meer brandstof.

Boven de 200.000 km zou ik niet teveel verwachten van de betrouwbaarheid. Het kan prima gaan, maar je hebt het over een benzineblok, én je hebt geen idee hoe er met de auto is omgegaan. Ook als je zonder problemen motor en bak kunt overhangen (is soms lastig i.v.m. type-goedkeuring, als het bijv. net een ander motortype is, zijn er vaak meer zaken aangepast), is de vraag of alleen al het wisselen van motor en bak qua prijskaartje al niet in de buurt komt van reparatie van je ouwe beestje.

Een airco is natuurlijk wel fijn, maar heeft ook extra kosten: extra gewicht waardoor je waarschijnlijk net een gewichtsklasse hoger uitkomt voor je belasting en verzekering, en bovendien heeft een airco ook regelmatig onderhoud nodig. (zit niet in een normale onderhoudsbeurt voor de auto)

Kortom, ik krijg de indruk dat je met jouw beschikbare budget een grote kans loopt, om een forse garagerekening te kopen in plaats van een betrouwbaar vervoermiddel.
 

Ardin

Nieuw lid
auto's kosten geld , leveren (vaak) veel plezier en genot , maar blijven een bodem loze put dus is en blijft de vraag : wat mag dat plezier mij kosten ,bij de een een godsvermogen en bij de ander het liefst niets .
wij hebben veel plezier van onze auto's en ja de kosten zijn er ook na, maar een blauwe Mauritius daar kan je alleen naar kijken
 
Wel, ik zit zelf tussen een prijs van 1000 euro en 1800 max te kijken. Dat klinkt zeer beperkt, dat weet ik, maar het komt gewoon op een ontzettend ongelukkig moment. Of het nu een fabia, een fabia combi, een fabia sedan is, dat maakt me niet zo heel veel uit. Ook vind ik een octavia zo slecht nog niet, maar ik kijk ook naar de maandelijkse kosten. Ik heb een rekensom gemaakt van 1000km per maand als ijkpunt, en dan kom ik tot de conclusie dat een combi op lpg met airco erop goedkoper is dan mijn huidige hatch op benzine zonder airco (maar ja die is niet meer).

Per maand ben ik dan wat meer wegenbelasting kwijt wegens LPG en het bijgekomen gewicht, maar dat compenseert de LPG weer. Helaas zitten we dan wel weer op een flinke kilometrage te hikken.

Zit ik voor wat meer per maand op minder kilometers, bijv. een octavia ofzo, dan kom ik weer uit bij een auto die ik niet 'ken', en bijkomend; mijn blok van 140.000 heeft vorige maand nog een verse olie(druk)sensor gehad, motor 'geflushd', verse olie, verse filters, verse distributieriem, en 4 maanden terug zelf een gloednieuwe radiateur gemonteerd. Tsja, 'shit happens', maar voor een blokje met 'maar' 140.000 heb ik ook al allerlei kosten gehad (ook suspensie enzo). En dan hoor ik ook van mensen die blokken hebben die 250.000 en 360,000 hebben gelopen die als een zonnetje lopen "gewoon beurten geven".

Dus ja, het simpele feit is; ik zit tussen de 1000 en 1800. en dan denk ik ook: hoe goedkoper per maand, hoe fijner.

ik heb zitten kijken naar (heiligschennis!!) peugeotjes 206, renault megaantjes, opel astratjes en zelfs een lupo 3L, maar ja, zijn kleiner, en ik ken ze totaal niet.

Ik vind de fabia gewoon een fijne auto (persoonlijk zelfs mooi).

het liefst zou ik willen zeggen: no sweat, ik heb 4000 tot 6000 liggen, smijten met die handel, maar nee, dat gaat gewoon niet.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad Jet Cars is het meest beruchte autobedrijf van Nederland, en niet voor niets, en is ook al in diverse tv-programma opgedoken, maar nog nooit positief.
 
1> http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m829805745-zwarte-skoda-fabia-uit-2001.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent

mailtje gestuurd. dit is het betere werk! nagenoeg hetzelfde als huidig voertuig! (dan maar geen airco of LPG)

2> http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m823075707-skoda-fabia-fabia-combi-1-4-68pk-comfort.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

redelijk wat kilometers helaas, wel mooi en ruimer (bagage).

3> http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m828988615-skoda-fabia-1-4-combi-50kw-2001-grijs.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

ook erg mooi, grijs, fris kleurtje zo.

4> http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m824974959-skoda-fabia-1-4-16v-comfort.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

sedannetje, alhoewel ik het praktische nut niet zo inzie van de gewichtstoename t.o.v hatchback, met minder laadvermogen dan combi - is deze wel slechts met 120.000 op de teller (als dat klopt, dan).

5> http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m824974373-skoda-fabia-combi-1-4-comfort.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

mooi sjiek kleurtje, lekker ruim (combi) en LPG :) alleen veel kilomters :( 3 ton!

6> http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/skoda/m824667118-skoda-fabia-combi-1-4-classic-cruise-super-mooi-bj-2001.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

ook super mooi met wel weer aardig wat kmtjes, en eigenlijk boven het budget. dat wordt dus onderhandelen, maar ja, dat geldt voor alle voertuigen imho.

wat is jullie mening? in mijn optiek is nr.1 ook gelijk de favoriet, bijna exact hetzelfde als mijn huidige auto ,ook een trekhaak, dat is geen must maar wel een zeer groot voordeel, alleen de mistlampjes missen. netjes in de lak en hele mooie velgen! en maar 20.000 k meer dan mn huidige 'gebakkie'.......tips, meningen?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
nr. 1 zet ik vraagtekens bij het verhaal (vertrek naar buitenland), dat is te vaak een excuus om snel een auto te verkopen waar dan later van alles aan blijkt te mankeren.

Ik vond ook nog deze (mogelijk in combinatie met motorwissel uit je huidige auto). De Populier komt me vaag bekend voor (niet positief), ik dacht iets van verkoop van gestolen onderdelen, maar weet het niet meer. Ik heb van alles gezien, maar of rechts stuur en geen kenteken (dus onhandig en extra kosten), of heel veel eigenaren gehad (vaak een teken dat een auto die vol zit met problemen), of geadverteerd als export auto, en APK bijna een jaar verlopen, kortom vooral potentiele problemen.

Sedan heeft een aantal voordelen: véél meer kofferruimte dan HB, en doordat je minder geluid via de kofferbak binnenkrijgt (rolgeluid achterwielen, en geluid van de uitlaat) doordat ie echt is afgesloten van de passagiersruimte. Bovendien kun je wel lange voorwerpen vervoeren doordat de achterbank wel plat kan. Sedan is bovendien binnen NL niet zo gevraagd, dus 2e hands goedkoper. Het lijkt mij in elk geval een goede optie, bovendien door de kleur en het kortere dak t.ov. een combi minder last van de warmte. Eventueel kun je alle ramen achter de B-stijl ook met getinte folie beplakken, waardoor je ook minder last hebt van de zonnewarmte.
 
Laatst bewerkt:
die van de populier word ik niet echt warm van. aan de koelvloeistof reservoir is te zien dat de motor een lekke koppakking heeft (sludge en bruin) en de velgjes eronder verraden aftrappen. zit ook een deuk achterin de klep. meenemend wat U schrijft over 'de populier' laat ik deze liever even voorbijgaan.

wel vriendelijk van jullie voor de adviezen, dat doet me veel deugd :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie nu dat die sedan ook een 100pk blok heeft, dat is zeker als je wat meer pit wil, toch wel een prettig blok. Ook pas eigenaar nummer 4, dus dat ziet er uit als een goede keus, en bij iedere garage moet je korting kunnen krijgen, zeker omdat je geen inruiler hebt. (of je moet je oude Fabia met schade inruilen)

Ik heb ook een 68pk versie gevonden (nog met Skoda-blok, geen VW/VAG motorblok): linkje
En een HB met airco die pas 2 eigenaren heeft gehad: linkje
 

turboturbo

Forumguru
Maarreh... 12.000 km per jaar is toch bij lange na niet genoeg om LPG eruit te halen?

Edit: Ohnee als de installatie er al in zit, is de winst al vanaf een zeer laag kilometrage natuurlijk.... :sleep:

Dan alleen nog hopen dat de installatie / auto deugdelijk is (LPG lijkt wat storingsgevoeliger door de kleinere toleranties qua afstelling e.d. en staat van (onderhoud van) de motor, als ik de ervaringen zo lees) zodat je winst niet in extra gasboer rekeningen op gaat...:tongue:
 
Bovenaan Onderaan