Aankoop EV, advies nodig!

Fmoon

Forumguru
Maar tussendoor stoppen op plekken waar geen hordes toeristen zijn om te tanken is ook lekker hoor haha. Ben benieuwd hoe het morgen ervoor staat.

Zelf zat ik nog aan het financiële gedeelte te denken, niet dat dat nog een rol speelt maar vindt dat toch interessant nog.

Nu 30k terug en 22 bijbetalen.

Wat krijg je over 3 jaar terug?
Wat moet je dan bijbetalen?

Onder de streep? Eigenlijk geen idee.

Fmoon

Forumguru
Ik ben benieuwd. Wat ruilt hij eigenlijk in voor 30K?
Tucson HEV (full hybrid). Nu 54dkm op de teller uit ‘22. Smart comfort uitvoering.

Is overigens niet mijn oude Tucson die ik destijds had.

Edit: Het is wel maar net waar je de korting onder zet natuurlijk. Als je naar de offerte kijkt dan is het 24 inruil, 3k extra inruil actie, en 3K korting op de auto. Dus helemaal 30 terug is het ook niet natuurlijk. Misschien meer 27k terug.

Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Dat weet niemand, hangt ook sterk af van het af en toe wisselende beleid van Dan Haag en wat er zo allemaal verder nog in de wereld gebeurt…
Nee klopt. Simpele rekensom zou je zeggen dan krijg je 15k misschien terug en zou je voor een auto van 50k dan 35 moeten bij betalen.

Maargoed, dan is die auto ook alweer 3 jaar oud. Dus denk dat het een beetje op elkaar neer zal komen en weinig uit zal maken. Wel is het zo dat je natuurlijk jaarlijks minder kwijt bent met de KIA, dat scheelt op 3 jaar ook +/- 5k

Captain Hook

Forumguru
En straks nog beter, nog sneller. En weer even later, nog beter, enzovoorts, enzovoorts... :koffie:

Auto's zijn gewoon een bodemloze put qua pecunia.
Uitstellen en helemaal niet doen is het allergoedkoopst. :D

Of je koopt een hele dure presse-oprit, rijdt er amper mee, maar vergaap je iedere dag aan hoe gaaf/cool/mooi 'ie wel is...;)

Fmoon

Forumguru
Zouden die EV auto’s nou duurder gaan worden of juist wat goedkoper aankomende jaren?

Mijn pa lees nu eigenlijk dat het niet zoveel uitmaakt inderdaad die 400 of 800.

Anderzijds zegt hij, kan ook nog de garantie verlengen van die Hyundai en dan heb ik nu nog 3,5 jaar fabrieksgarantie. Maar een auto nu inleveren met 55dkm van 4 jaar oud en daar nog 30k voor krijgen terwijl je er zelf 38 voor betaald hebt 3.5 jaar terug is ook niet gek. Als hij nu overstapt scheelt dat in vaste kosten €5000,- + geen verlengkosten Hyundai garantie (€900,-). Dat scheelt dus €6000,- voor 3,5 jaar.

Maar dan hoor je weer, maar over 3 jaar heb je wellicht ook weer betere EV’s. Het toe te betalen bedrag is dan wel groter maar je auto is ook nieuwer.

Ergens moet ik hem wel gelijk daarin geven. Maar ik heb mijn handen een beetje ervanaf getrokken.

Ben zo blij dat ik geen eigen auto heb haha.
Ik zou zelf ook niet weten wat ik zou doen, ik denk financieel dat het op elkaar neerkomt eigenlijk. Als je nog 3 jaar wacht dan krijg je nog 15? Voor een Tucson + die €6000,- meerkosten is €21k. Dat is precies wat die nu moet bijleggen. Dan moet je nog wellicht €35k bijleggen. Dan kost het je dus over een periode van 3 jaar €50K. Terwijl als je nu €22k neerlegt en dan de afschrijving van de KIA meerekent (zal ook wel snel de helft zijn) dan ben je ook 45~50k totaal kwijt. (Alleen over 3 jaar heb je hem dan nieuw). Dus als je het zo bekijkt zo je dan beter kunnen wachten inderdaad zodat je voor je totale uitgave over 3 jaar die dan gelijk is wel nieuwere techniek hebt. Of zie ik dit verkeerd?

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Financieel het allerbeste is de Tucson oprijden totdat er blauwe rook uit de uitlaat komt ;)
Ik snap al deze rekensommerij eigenlijk niet zo goed...wil je vader nu een nieuwe auto of wil ie het niet? Alle scenario's lopen volgens mij niet zo gek ver uit elkaar, dus dat maakt niet zoveel uit.

Fmoon

Forumguru
Ja hij wil een nieuwe auto omdat hem dat leuk lijkt. En omdat hij de Tucson niet na een fabrieksgarantie wil. Dan is dus het punt, zit nog een jaar garantie op, maar die kan je verlengen.

Tussen nu overstappen of over een jaar dan is het absoluut nu. Maar de optie met nog verlengen van garantie bied dus de keuze… of over 3 jaar? Aan. Financieel komt het over 3 jaar denk ik op hetzelfde neer. Dan is alleen de vraag, ga je dan nu EV rijden of over 3 jaar.

EdK

Forumguru
Lekker verlengen die garantie als je die belangrijk vind en dan op gemak in die drie jaar bekijken van welke wagen wil ik hierna ?
En als je zeker weet dat het EV gaat worden , dan heb je drie jaar om de aanpassingen alvast te laten maken voor de EV ( elektra aanpassingen)

Herperduin

Forumguru
Eens met @Tees : goedkoopste is echt lang blijven rijden. Behoudens de gewenste garantie (en dat is gevoelsmatig en ook financieel te maken als je zou willen) heb je geen (gepercipieerde) ellende met laden op lange reizen want kan je gewoon steeds volgooien met brandstof. Met de kilometers die je vader maakt verwacht ik ook echt dat auto nog jaren meegaat en ook niet veel garantie nodig heeft (voor zover daar al veel onder zou vallen).
Maar…ik heb ergens het idee dat lang rijden geen optie is én hij gewoon iets nieuws wil. Ik denk dat het dan slim is om nu te doen en niet af te wachten. Financieel ben ik bang (zonder allemaal gereken) dat het uiteindelijk meer gaat kosten als je wacht. Nu weet je zeker wat het kost en straks is een gok. Dit ook met aansluiting van laadpaal etc.
Ik wens je vader en jou veel wijsheid ;)

CharlesTucker

Forumguru
In alle berekeningen die je kunt doen en die betrekking hebben op een situatie gedurende een paar jaar zit een gigantische hoeveelheid aannames. Aannames waarvan je nu absoluut niet kunt zeggen of die terecht zijn. De uitkomsten zijn dus per definitie volledig onbetrouwbaar.

Je hebt dus niet veel mogelijkheden. Enerzijds, wil je nu graag die nieuwe auto en heb je voldoende financiele middelen, dan niet aarzelen en kopen dat ding. Probeer het dan ook niet te rationaliseren. "Omdat het hem leuk lijkt" is dan ook voldoende reden. Anderzijds, wil je het economisch efficient aanpakken, dan wat @Tees al zegt, de huidige auto blijven gebruiken tot er blauwe rook uitkomt.

Verder, een groot filosoof heeft ooit gezegd dat je beter spijt kunt hebben van iets wat je gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt :giggle:.

Canon-Eye

Forumguru
Afgezien van wat goedkoper is: ik zou lekker die Hyundai zo lang mogelijk aanhouden, eventueel*) met verlengde garantie. Daarmee voorlopig ook geen last van de recente en ongetwijfeld nog komende bemoeisystemen - alleen dát al zou me aardig wat waard zijn...
Tevens de reden dat ik mijn huidige (piepvrije!) Leon nog jaaaaren hoop te rijden, ondanks dat die nu al 9 jaar oud is. Ik kijk wel naar elektrische auto's als de Epiq, of de Renaults 4-5-Twingo, maar ik weet nog niet of ik ooit die piepjesdrempel ga nemen.

*) Ik weet niet hoeveel die verlengde garantie kost, maar ik zie dat als een verzekerings(premie) tegen reparatiekosten. En bij verzekeringen ga ik - buuten de wettelijke verplichtingen - uit van het beginsel dat ik alleen die risico's wil verzekeren die ik zelf niet zou kunnen dragen. En de vraag rijst dan, wat je met de huidige (toch nog niet zo oude) auto op dat front zou kunnen overkomen: 1. hoe groot is die kans en 2. wat zou het kunnen kosten. En dan hangt het erg van de prijs af of ik zo'n verlengde garantie de moeite waard vind - waarbij ik overigens geen idee heb of er bij dit merk en type na pakweg 5 jaar bepaalde typische gebreken te verwachten zijn. Maar dat isnatuurlijk wel uit te zoeken.

Fmoon

Forumguru
Ja je leest ook niks geks met die Tucons over reparaties of dergelijke. Enkel de EGR klep is een bekend probleem en die is onlangs vervangen. (Onder garantie).

Denk dat bij hem de angst ingeboezemd is erin “wat als die stuk gaat na z’n garantie”. Noujah dan kan je dus denken, deze verleng ik nog met 24 maanden extra.

Maar daar zit het hem dus in, alle berekeningen zijn zonder het geval dat die stuk zou gaan. Dan is het eigenlijk geen gekke aankoop.

Zijn voorbeeld, je hebt nu €112.000 op je rekening. Aankomende 3 jaar stijgt dat 20K. Dus over 3 jaar heb je €132k. Als je dan een auto zou kopen moet je wellicht €30~35k betalen en heb je dus op je spaarpotje €97k staan.

Koop je nu die auto, ga je van €112k naar 90K. En als je dan ook die 20k er weer bij optelt (spaar in 3 jaar) zit je op €110K + wat je dan aankomende 3 jaar “bespaard” door EV te rijden, dat zal 6K zijn. Dus dan zit die over 3 jaar op €116k.

Feit is dan wel, dan heb je dat wel op je rekening, maar je KIA is dan wel 3 jaar, is dat erg? Nee… maar dan kom je (als je het haalt) een aantal jaar later met hetzelfde euvel :-p

Bovenaan Onderaan