60 of 80? En vanaf welk bouwjaar?

Er zijn natuurlijk wel best wat dingen opgelost tussen software 3.0 en 3.8 ondertussen.
Doe eens een testrit en beslis voor jezelf wat er al dan niet belangrijk is. 10k is een groot verschil en mj22 is daarmee zeker geen slechte auto voor het geld.

Backpacker

Senior Member
Ik rij zelf in een "80" Sportline van '22, met inmiddels ~158K op de teller. Softwareversie 3.8. Nog steeds een heerlijke auto, zo goed als nieuw (uiterlijk en interieur). SoH is iets van 93% (volgens ABPR, gebaseerd op OBD data) en al lange tijd heel constant.

Ik heb destijds een voorraadauto gekocht en dus geen keuze gehad in opties. Maar met de kennis van nu:
- Matrixverlichting ipv. gewone LED: Heb ik, is fantastisch, zou ik zeker hoog op het wensenlijstje zetten.
- Elektrisch verstelbare stoelen, spiegels met geheugenfunctie: Heb ik niet, zou ik best willen, met name omdat mijn vrouw een kop kleiner is dan ik. Nu kost het bij een bestuurderswissel wel twintig hele seconden om alles weer goed in te stellen. ;)
- Trekhaak heb ik door de dealer laten installeren, gebruiken we vaak. De originele installatie "merkt" wanneer er een aanhanger achter hangt en schakelt dan bv. de afstandssensoren aan de achterkant uit. Ook hoef je de lampjes van de aanhanger niet meer te checken want dat doet hij automatisch. Ik weet niet hoe goed "aftermarket" trekhaken en de auto-integratie zijn in dit opzicht.
- Heads up display heb ik niet, mis ik ook niet.
- Navigeren doe ik met Waze, Google Maps of ABRP, nooit met de navigatie van de auto.
Als ik 2e hands zou kopen en optiepakketten zou vergelijken tussen verschillende auto's, zou ik zo snel niet weten waar ik verder nog op zou letten.

Er wordt in de media en in forums veel heisa gemaakt over dat voorverwarmen van de batterij. Ik ben al een aantal keer met deze auto naar de wintersport geweest, waar dat in theorie handig zou zijn. Maar onze praktijk is dat je voorafgaand aan de rit de accu tot 100% oplaadt. Als je dan gaat rijden ben je ruim drie uur verder voordat je moet gaan (snel)laden. Ja, dan is de accu nog koud en duurt het laden langer - meestal laadt hij met ongeveer 70 kW waar 135 kW het maximaal haalbare zou zijn. Maar meestal wint de oplaadtijd van de auto het toch van de duur van de plas- en koffiepauze op dat moment. Bij die eerste laadstop warmt de accu al best behoorlijk op, en die warmte verliest hij tijdens het rijden nauwelijks, dus bij de tweede laadstop gaat het laden wel met volle snelheid. En dat gaat de rest van de rit zo door. Dus in theorie zou ik in mijn auto best een handmatig batterijvoorverwarmknopje willen hebben, maar in de praktijk denk ik dat het voor ons niet heel veel zou uitmaken. Het is mij in ieder geval geen 10-15K waard.

Ik kreeg laatst zo'n gepersonaliseerd standaardmailtje van de dealer, of ik eens wilde komen praten over inruil van deze voor een nieuwe. Daar heb ik even over zitten nadenken, en de enige echte reden waarom ik dat zou willen doen, op dit moment, is de styling. Ik vind het nieuwe neusje echt een enorme verbetering tov. die fake zwarte grille die de mijne heeft. Maar om daar nu 20-30K aan uit te geven... Ik ben het gesprek met de dealer maar niet aangegaan.

Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Eens met @Backpacker
Misschien voor mij wel het belangrijkste: het ontbreken van SFD2 waardoor je een geheugenstand voor bepaalde instellingen kunt laten programmeren door bijvoorbeeld @Antera

Canon-Eye

Donateur
De voertaal is hier Nederlands, @Steavehargen , dus graag zelf even vertalen! (nog even los van de vraag wat de gegeven link te maken heeft met Skoda, of auto's in het algemeen).
Bericht is gerapporteerd.

Tees

Donateur
Interessant dat het eerste deel van de (volgens Google Translatie) Russische tekst wel over het onderwerp gaat, maar de tekst eronder totaal niets...:pieker:

Best goed AI-gegenereerd dit, en dat in 4 berichten...

Daan078

Senior Member
Heb vandaag met een 80 proefgereden. Ja kan niks anders zeggen wat een heerlijke auto. Bedrag wat ik bij moet leggen is best stevig, dus de vraag blijft wat verstandig is; blijven doorrijden met mijn Superb diesel of toch de overstap maken? Laadpaal heb ik wel al besteld, deze wordt 7 juli geplaatst. Je kunt maar beter voorbereid zijn

Maar na vandaag ben ik wel verliefd op de enyaq….

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Nu 3 weken met de Enyaq rijdende zou ik nooit meer terug willen naar een brandstofauto! Wat een rust en relaxed rijden, en als het nodig is een enorm vermogen beschikbaar.
Nu kwam ik wel uit een wat oudere auto (O2) en geen chique recentere Sup. Maar eigenlijk hoor ik van iedereen om me heen die elektrisch rijden dat ze nooit terug zouden willen.

ertromp

Forumguru
Ben ik dan een uitzondering? Heb 1 jaar een ID3 gereden maar ben blij dat ik nu PHEV rijdt. Vooral de wintermaanden vond ik een ramp. Wordt natuurlijk wel steeds beter nu met de batterijcapaciteit die steeds verder stijgt en de motoren die efficiënter worden.

Tees

Donateur
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je de auto gebruikt. Als je elke dag of regelmatig 300+ km rijdt, dan is een elektrische auto iets meer gedoe in de zin van dat je onderweg moet bijladen. Maar het aanbod snelladers is in NL wel heel groot, dus dat is ook wel te ondervangen.
Als je dat niet doet en dus altijd overnacht kan laden (zoals ik), zie ik alleen maar voordelen aan een EV. Ik gebruik voorlopig alleen maar het 20-80% bereik en kom ruimschoots uit (met een 80). Alleen straks op vakantie zal ik 'm tot 100% laden en onderweg snelladers gebruiken.

Backpacker

Senior Member
Alleen straks op vakantie zal ik 'm tot 100% laden en onderweg snelladers gebruiken.

Tip: In de zomermaanden (t/m 31 augustus) heeft Fastned een aanbieding: Gold Member voor 5,99 per maand ipv. 11,99. Je betaalt dan 0,54 per kWh ipv. 0,69 (app tarief) of 0,77 (standaard, drop-in tarief). Met 40 kWh laden (= ~50% van een '80 batterij) heb je dat bedrag er al uit. Per maand opzegbaar.

De dekking van Fastned is zodanig dat je in de BeNeLux eigenlijk geen andere snelladers hoeft te gebruiken. De dekking in de landen daar omheen (UK, FR, DU, DK) is wat minder maar langs de grote routes die door Nederlanders veel gebruikt worden (Route du Soleil, Autobahn A3, ...) kom je met een klein beetje plannen die landen ook door. Pas daarbuiten (Ierland, Spanje, Alpenlanden en voormalig Oostblok) zal je echt even om je heen moeten kijken naar andere aanbieders.

Van de grote aanbieders (Fastned, Tesla, Ionity) vind ik Fastned de prettigste. Ruime laadpleinen, vaak ook met aanhanger/caravan te doen, werkt eigenlijk altijd, meestal in de buurt van een tankstation/toilet/koffie. Tesla is ook goed maar is altijd even opletten omdat je laadpoort aan de "verkeerde" kant zit, en Ionity zit niet altijd op handige plekken - geen toilet/koffie in de buurt.

groentesoep

Senior Member
EV had voor mij ook wel gekund denk ik. Ik heb nu 3 keer getankt, geen van de keren een volle tank er bij geplempt. Wel 3250Km gereden.

Ik zie bij mij in de buurt het aantal EV's+PHEV's harder toenemen dan het aantal palen. Daarbij komt er heel vaak max 5Kw uit de paal. Misschien dat de (mijn) auto i.c.m heet weer de begrenzende factor is, dat weet ik (nog) niet. Maar als het de paal is dan moet ik er nog eens aan rekenen of je een lager laadvermogen dan ook niet moet meenemen in het vergelijken met Kwh-prijzen bij verschillende palen i.v.m. met een groter laadverlies.

Rust is bij mij ook een gevolg van al die rijhulpsystemen. Ik denk dat verbrandingsmotor in combinatie met DSG ook effect zou hebben. De combinatie van afwezigheid van rijhulpsystemen en moeten schakelen brengt mij als bestuurder eerder in een andere modus.

Voor mijzelf vind ik het wel goed dat bij mijn auto bij elektrisch rijden niet continu dat surplus aan vermogen beschikbaar is. Dat kon bij mij anders ook wel eens een bedreiging worden voor al die rust. ;) Hoe de Sup in E-mode rijdt past heel goed bij een max snelheid van 100Km/h. Je kan prima 130, maar dat merk je dan wel directer aan de range dan bij een EV, en de punch in acceleratie is manifest zo tot de 100, maar verdwijnt ook een beetje daar boven. (al gaat jouw Enyaq ook veel harder naar de 100 toe natuurlijk).

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Even reagerend op bericht #31 van @Backpacker , ik heb bij FastNed nog nooit de laadsnelheid kunnen halen, of zelfs maar benaderen, die mijn auto kan halen onder de juiste omstandigheden.
Maar verreweg de meeste keren dat ik bij andere aanbieders geladen heb kwam ik aan het dubbele van wat me de laatste keer bij FastNed gebeurde.
Ik zal zeker bij FastNed blijven laden omdat het plug&charge wel erg makkelijk is, en ik niet vaak zoveel haast heb, maar ik heb bij andere aanbieders tot 235kW gezien en bij FastNed nog nooit meer dan 120kW (de laatste keer zelfs maar 63kW max).
De voor mijn Ioniq geldende gemiddelde laadsnelheid 20-80% is ~180kW.

Tees

Donateur
Goede tip @Backpacker! Alleen gaan we noordwaarts deze zomer, eerst naar Friesland en van daar door Duitsland en Denemarken naar Noorwegen. Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken, maar zag daar veel andere DC-aanbieders dan Fastned, die vaak ook goedkoper zijn.

Ik heb bij mij in de wijk tot nu toe meestal met 10 kW geladen, slechts een keer verlaagd naar 7 kW. Maar dat maakt voor mij ook weinig verschil, die 35-40 kWh die ik er dan in stop duurt dan 5 ipv 4 uur. Meestal laad ik wel overdag (als ik thuiswerk) of in t weekend, dan kan ik de wagen meteen weer weghalen als ie vol (genoeg) is.

Backpacker

Senior Member
Even reagerend op bericht #31 van @Backpacker , ik heb bij FastNed nog nooit de laadsnelheid kunnen halen, of zelfs maar benaderen, die mijn auto kan halen onder de juiste omstandigheden.....
Belangrijke factor hierin is de batterijtemperatuur. In mijn '80 haal ik bij de eerste laadstop onderweg naar de wintersport (koude batterij) vaak maar zo'n 70 kW, maar bij de volgende laadstops (batterij inmiddels warm) wel het maximum haalbare - da's bij mij volgens het boekje 135 kW.
Maar afgelopen vrijdagmiddag vertrok ik met ~12% SoC uit Veendam naar huis (Hoofddorp), na een hele warme dag waar de auto ook de hele dag in de zon had gestaan. Bij de eerste laadstop, na slechts 24 km en bij 6% SoC, trok hij meteen 140 kW uit de (Fastned) laadpaal.

Het zal ongetwijfeld af en toe voorkomen dat het hele Fastned laadpark op de een of andere manier gethrottled wordt omdat er op het grid te weinig stroom beschikbaar is. Maar ik denk een lage laadsnelheid in veel gevallen aan de auto (koude batterij) ligt, en niet aan de laadpaal of het laadpark. En het kan best zo zijn dat Ioniq andere (minder conservatievere) keuzes maakt in het BMS en laden bij koude batterij met hogere snelheden toestaat.

Als je auto met meer dan 200 kW kan laden (en er is volgens mij nog niet zo heel veel in de VW groep beschikbaar die dat kunnen) dan moet je bij Fastned wel even opletten: Veel Fastned laadpleinen hebben een mix van 200 kW en 300/400 kW laadpalen. Dan moet je natuurlijk wel bij de juiste gaan staan. Ionity doet, voor zover ik weet, altijd minimaal 350 kW.

Plug & Charge, voor de Enyaq, werkt voor zover ik weet alleen bij Ionity icm. Skoda PowerPass (Elli). Beetje jammer inderdaad.

Laatst bewerkt door een moderator:

Backpacker

Senior Member
Goede tip @Backpacker! Alleen gaan we noordwaarts deze zomer, eerst naar Friesland en van daar door Duitsland en Denemarken naar Noorwegen. Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken, maar zag daar veel andere DC-aanbieders dan Fastned, die vaak ook goedkoper zijn.
Denemarken kom je nog door met Fastned, maar daarna moet je idd. naar andere aanbieders kijken. Toen wij naar de Noordkaap gingen (via Zweden heen, via Noorwegen terug) hebben we heel veel bij Tesla geladen, en helemaal in het noorden was dat zo ongeveer ook de enige mogelijkheid. Verder kwamen we ook heel veel terecht bij Circle K: Gunstige tarieven, prima app, en altijd bij een supermarkt.

Wat ik in Noorwegen een beetje hinderlijk vond is dat ze niet in de EU zitten en daarom niet meedoen met de Europese regel dat je ook gewoon met je bankpas/creditcard moet kunnen laden - zij het tegen wat hogere tarieven. In een enkel geval stonden we bij een paal die met geen enkele generiek app of pas te starten was, en werd je gedwongen via 5G de specifieke app van die aanbieder te installeren, je credit card in te kloppen en dan te starten met laden. Kan allemaal, maar je bent zomaar vijf minuten verder. Aan het eind van de vakantie was ik om die reden iets van vijf apps rijker op mijn telefoon.

Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige. De laadinfrastructuur in Scandinavië is verder ronduit fantastisch.

En let in Noorwegen ook even op het tolsysteem: https://www.epass24.com/nl/

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees voor Scandinavië is Octopus Electroverse (app en gratis pas) een goede aanvulling, heeft in heel Europa redelijke tarieven en vrij uitgebreide acceptatie. Ionity vind je daar ook, en met een (tijdelijk) abo is die ook heel betaalbaar.

@Backpacker Ik schreef bewust in mijn bericht #33 "onder de juiste omstandigheden", en die omstandigheden/voorwaarden zijn me bekend.

Maar in dit topic gaan we inmiddels flink off-topic.

JJ te G

Donateur
@Peter-036 : Octopus Elektroverse is een prima alternatief voor ANWB-pas. In het VK gebruik ik hun laadpas (app is ook mogelijk) en combineer dat met de Skoda Powerpass (4 pence per kWh goedkoper dan een IONITY abonnement) en alle data van de laadsessies staat hierdoor ook in de Skoda-app. Als je wil kan je ook nog plug&charge inschakelen.

Tees

Donateur
Dank mannen, die Electroverse app & kaart is idd verrassend goedkoop, beter dan ANWB of Laadkompas die ik al had. Geen idee hoe ze t doen, maar ik profiteer er graag van :jaja:

Bovenaan Onderaan