60 of 80? En vanaf welk bouwjaar?

Er zijn natuurlijk wel best wat dingen opgelost tussen software 3.0 en 3.8 ondertussen.
Doe eens een testrit en beslis voor jezelf wat er al dan niet belangrijk is. 10k is een groot verschil en mj22 is daarmee zeker geen slechte auto voor het geld.

Backpacker

Senior Member
Ik rij zelf in een "80" Sportline van '22, met inmiddels ~158K op de teller. Softwareversie 3.8. Nog steeds een heerlijke auto, zo goed als nieuw (uiterlijk en interieur). SoH is iets van 93% (volgens ABPR, gebaseerd op OBD data) en al lange tijd heel constant.

Ik heb destijds een voorraadauto gekocht en dus geen keuze gehad in opties. Maar met de kennis van nu:
- Matrixverlichting ipv. gewone LED: Heb ik, is fantastisch, zou ik zeker hoog op het wensenlijstje zetten.
- Elektrisch verstelbare stoelen, spiegels met geheugenfunctie: Heb ik niet, zou ik best willen, met name omdat mijn vrouw een kop kleiner is dan ik. Nu kost het bij een bestuurderswissel wel twintig hele seconden om alles weer goed in te stellen. ;)
- Trekhaak heb ik door de dealer laten installeren, gebruiken we vaak. De originele installatie "merkt" wanneer er een aanhanger achter hangt en schakelt dan bv. de afstandssensoren aan de achterkant uit. Ook hoef je de lampjes van de aanhanger niet meer te checken want dat doet hij automatisch. Ik weet niet hoe goed "aftermarket" trekhaken en de auto-integratie zijn in dit opzicht.
- Heads up display heb ik niet, mis ik ook niet.
- Navigeren doe ik met Waze, Google Maps of ABRP, nooit met de navigatie van de auto.
Als ik 2e hands zou kopen en optiepakketten zou vergelijken tussen verschillende auto's, zou ik zo snel niet weten waar ik verder nog op zou letten.

Er wordt in de media en in forums veel heisa gemaakt over dat voorverwarmen van de batterij. Ik ben al een aantal keer met deze auto naar de wintersport geweest, waar dat in theorie handig zou zijn. Maar onze praktijk is dat je voorafgaand aan de rit de accu tot 100% oplaadt. Als je dan gaat rijden ben je ruim drie uur verder voordat je moet gaan (snel)laden. Ja, dan is de accu nog koud en duurt het laden langer - meestal laadt hij met ongeveer 70 kW waar 135 kW het maximaal haalbare zou zijn. Maar meestal wint de oplaadtijd van de auto het toch van de duur van de plas- en koffiepauze op dat moment. Bij die eerste laadstop warmt de accu al best behoorlijk op, en die warmte verliest hij tijdens het rijden nauwelijks, dus bij de tweede laadstop gaat het laden wel met volle snelheid. En dat gaat de rest van de rit zo door. Dus in theorie zou ik in mijn auto best een handmatig batterijvoorverwarmknopje willen hebben, maar in de praktijk denk ik dat het voor ons niet heel veel zou uitmaken. Het is mij in ieder geval geen 10-15K waard.

Ik kreeg laatst zo'n gepersonaliseerd standaardmailtje van de dealer, of ik eens wilde komen praten over inruil van deze voor een nieuwe. Daar heb ik even over zitten nadenken, en de enige echte reden waarom ik dat zou willen doen, op dit moment, is de styling. Ik vind het nieuwe neusje echt een enorme verbetering tov. die fake zwarte grille die de mijne heeft. Maar om daar nu 20-30K aan uit te geven... Ik ben het gesprek met de dealer maar niet aangegaan.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan