60 of 80? En vanaf welk bouwjaar?

Daan078

Senior Member
Goedemiddag, hier een tevreden Skoda (Superb 2.0tdi) rijder. Ben in de fase aangekomen dat ik mij aan het oriënteren ben op een EV, alleen dat is al een leuk proces. Uiteraard staat de Enyaq hoog op de lijst, vooral ook vanwege de goede cw waarde van zowel de gewone als van de coupé.
Qua gebruikt aanbod is er meer keuze uit de 60 dan uit de 80. Is het echt noodzakelijk om voor een 80 te kiezen, of zou een 60 ook moeten kunnen? Mijn woon-werk is 130km, vooral over snelweg/100km wegen; rij dan gemiddeld met 105/110 op de cruisecontrol.

Is er een bouwjaar die de voorkeur zou moeten genieten? Ik wil op zoek gaan naar een Sportline uitvoering.

Hoor graag jullie ervaringen en adviezen.

Tees

Donateur
De vraag is vooral wat je er verder mee wilt gaan doen. 260 km op een acculading haal je ook met de 60 in de winter prima. Maar als je (ook) geregeld lange vakantieritten, al dan niet met aanhanger/dakkoffer/fietsendrager erop, dan is een 80 het overwegen waard.

Precies om die laatste reden ben ik nu op zoek naar een 80. Wij kamperen, waardoor we zowel dakkoffer als (vaak) fietsendrager erop hebben. Dan gaat t verbruik flink omhoog, en kies ik liever voor de extra inveatering van een 80 om wat minder laadstops te hoeven hebben.

hemi24

Donateur
Kun je op zowel woon- als werkadres laden, dan is het eigenlijk niet relevant welk type je neemt.
2x 130km haal je ook in de winter gemakkelijk wel op een volle accu met een 60.

Edit: @Tees was me net iets voor…

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In de praktijk van vakantieritten, of andere langere ritten (familiebezoek ed.) zal de '80' vaak ook wat sneller kunnen laden aan DC snelladers.

Captain Hook

Forumguru
Ook een dingetje:

Van een gebruikte exemplaar telt natuurlijk ook de SOH waarde van de HV-accu.
En (bijvoorbeeld) 90% van 60kW is natuurlijk ook al heel wat anders dan 90% van 80kW... ;)

hemi24

Donateur
En hoeveel kilometers wil je er nog mee sturen?

Accupakketten kennen garantie tot 8 jaar en 160.000 km; iets om goed in het achterhoofd te houden.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees verdere verschillen tussen die twee accu groottes zijn mij niet bekend.
Mijn opmerking over dat DC laden was ook in het algemeen, bij eenzelfde BMS levert het (heel vaak) snelladen een vergelijkbare slijtage.
Kernwaarde daarin is het BMS, in combinatie met de accukoeling.
Daar zal binnen VAG geen noemenswaard verschil in zitten bij gelijke bouwseries.

Bovenaan Onderaan