Bij de TDi motor vind ik het weldegelijk waarde toevoegen, ik vind de overbrenging evenwichtig over 6 versnellingen verdeeld. Als ik wil acceleren op de snelweg (bij ongeveer 100 km/u) moet ik vaak terugschakelen naar de 5de versnelling. Met de Golf TDi kon ik vanaf 85 km/u al accelereren zonder terugschakelen. De stelling dat de 6de versnelling een verkapte 5de versnelling is, kan ik niet volgen.
Over benzinemotoren (dus meer toeren) kan ik niet oordelen. Ik krijg de indruk dat benzinemotoren (en hun versnellingen) worden vergeleken met dieselmotoren. En we weten allemaal dat diesels minder toeren kunnen maken en vooral koppel ergens rond de 1800 (?) toeren hebben.
En spacewagons hebben ook andere voorkeuren dan middenklasse auto's, dan vind ik genoemd toerental logisch. Daarnaast kan ik me niet aan de indruk/vooroordeel onttrekken dat het Autobahn rijgedrag de basis is geweest van het VAG ontwerp en wellicht dat de Franse automakers de Franse snelweg als de "standaard" hebben genomen. Ik weet het niet, maar het zou zomaar kunnen
.
Het is in ieder geval goed om te weten dat er zoveel verschil in zit, dan kan iedereen opletten bij de volgende proefrit of de overbrenging overeenkomt met de persoonlijke voorkeuren.