6-versnellingen, zin of onzin?

hemi24

Forumguru
Waarom hechten sommige autobladen zoveel waarde aan het wel of niet hebben van 6 versnellingen?

Ik heb soortgelijke auto's gereden die bij dezelfde snelheid in "6" meer toeren maakten als mijn O2 in "5". (v.b. Astra 1.7CDTI; 3008 1.6 HDI).

Dat extra setje ronddraaiende tandwielen kost dan toch alleen maar energie?
 

Constant

Erelid
Bij mij werkt de 6de versnelling echt efficienter dan de 5de versnelling van mijn Golf. Het bespaart juist brandstof.
 

LenK

Forumguru
Als je het schakelen niet schuwt kun je met een 6 bak misschien meer op een optimaal toerental rijden dan met een 5 bak.
Voor NL misschien niet zo van toepassing maar wel in de bergen.
Met de O2 op vakantie in Oostenrijk was op de steile stukken een beetje behelpen.
De ene versnelling was teveel toeren, een versnelling opschakelen viel de boel dood.
Wellicht was dit verschil tussen 2 verzetten met een 6 bak kleiner geweest.
Maar het is allemaal afhankelijk van de keuze van de fabrikant.
Waar de een wel een betere spreiding van de verzetten voert, zal een andere fabrikant de 6e versnelling er aan toevoegen als overdrive om lage toerentallen op de snelweg te krijgen.
 

Ronnie

Forumguru
Waarom hechten sommige autobladen zoveel waarde aan het wel of niet hebben van 6 versnellingen?

Ik heb soortgelijke auto's gereden die bij dezelfde snelheid in "6" meer toeren maakten als mijn O2 in "5". (v.b. Astra 1.7CDTI; 3008 1.6 HDI).

Dat extra setje ronddraaiende tandwielen kost dan toch alleen maar energie?

Is maar 1 tandwiel....
Maar het heeft te maken met de koppelkurve van een motor, en de relatief lage toerentallen van een diesel,(diesel= max 4100-4400, benz. = max. 6500) je kunt bij een fijnere verdeling van de overbrenging(= meer versnellingen) optimaal gebruik maken van het max. koppel.(denk maar aan een vrachtauto, max koppel = precies 85 kmh, de motor draait het zuinigst en met het hoogste rendement)
 

EdK

Forumguru
Het is deels een hype !
Weet nog heel goed dat 4 versnellingen een normaalgoed was en de 5e erin kwam als een overdrive ! was ie rustiger en zuiniger werd er verkondigd !! klinkt wel erg bekend in de oren met de uitleg van de 6e versnelling !
Maar ach op de motorfiets is het al jaren gemeengoed !
 

Constant

Erelid
Dat was in de tijd dat 120 km/u nog oerendhard was :yeah:

Ik kan nu niet meer zonder de 6de versnelling, ideaal in Duitsland :xyxthumbs:.
 

___JC___

Forumguru
Een 6 bak heeft ook minder vermogensverlies dus meer pk's dan een 5 bak. Ik zou niet meer terug willen in ieder geval.
 

ougie

Forumguru
Heb geen ervaring met een OII 5 bak tdi met een caravan erachter.
Maar ik kan je vertellen dat het rijden met een 6 bak tdi, met caravan, in de Oostenrijkse bergen een verademing is, en ik heb het dan niet over de A10, maar binnendoor over Kitsbudel/Mittersill.
We hadden voorheen een Subaru Impreza 2.0 4x4 met hi/low gearing, en deze haalden het niet bij onze huidige OII.
 

LenK

Forumguru
DSG gaat al tot 7 verzetten, Lexus en ZF gaan al tot 8.
En niet te vergeten de CVT, oneindig aantal versnellingen.
Allemaal bedoeld om traploos te versnellen of dit te benaderen.
 

Constant

Erelid
Heb geen ervaring met een OII 5 bak tdi.
Ik ook niet, maar wel met een 5 bak Golf TDi 110 pk. Reed als een vorst door Zwitserland en Oostenrijk. Ik merk geen verschil tussen de versnellingen (1vs1, 2vs2, 3vs3, etc), de versnellingen waren redelijk hetzelfde als mijn 6 bak.
 
Mijn volgende week te produceren 1.4 TSI met 6-bak draait bij 120 km/u zo'n 1000 toeren minder dan mijn huidige 1.6 MPI met 5-bak. Heerlijk rustig!
 

LenK

Forumguru
Mijn auto draait bij 120 minder dan 2500 toeren. Ik kan je verzekeren dat dit zorgt voor rust.
 

hemi24

Forumguru
Bij een proefrit in een 3008 met 1.6HDI viel het me op dat deze bij 95 in het zesde verzet ongeveer hetzelfde toerental draaide als mijn huidige O2 bij een snelheid van 110 in de vijf.

Dat zijn verschillen die je bij veelvuldig snelweggebruik gaat waarderen!
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn auto draait bij 120 minder dan 2500 toeren. Ik kan je verzekeren dat dit zorgt voor rust.
Dan kunnen we elkaar een handje geven :aangenaam:, mijn O2 draait 2300 toeren in z'n zes bij 120 km/u (echte kilometers). Heerlijk rustig en een stuk zuiniger. En als ik in Duitsland ben, waardeer ik de 6e versnelling ook enorm... :grin:
 

Aiii

Lid
Ter vergelijk. Ik draai met mijn vijf-bak meer dan 3500 toeren bij de werkelijke 120. Het heeft dus ontzettend veel nut imo.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb een 02 1.9tdi 4X4 deze heeft ook een 6 bak.
echter zijn de versnellingen van de 4X4 wel korter,zodat je sneller moet opschakelen,ook de eindoverbrenging in de 6e versnelling is korter.
dacht mij te herrinneren dat de 02 bij 120km/u rond de 2500 toeren draait...:D
 

hemi24

Forumguru
De insteek van deze discussie was eigenlijk de vraag:

Wat heb je aan een zesbak als de overbrengingsverhouding van de 6 hetzelfde is als die van de 5 bij een 5-bak?
 

Constant

Erelid
Bij de TDi motor vind ik het weldegelijk waarde toevoegen, ik vind de overbrenging evenwichtig over 6 versnellingen verdeeld. Als ik wil acceleren op de snelweg (bij ongeveer 100 km/u) moet ik vaak terugschakelen naar de 5de versnelling. Met de Golf TDi kon ik vanaf 85 km/u al accelereren zonder terugschakelen. De stelling dat de 6de versnelling een verkapte 5de versnelling is, kan ik niet volgen.

Over benzinemotoren (dus meer toeren) kan ik niet oordelen. Ik krijg de indruk dat benzinemotoren (en hun versnellingen) worden vergeleken met dieselmotoren. En we weten allemaal dat diesels minder toeren kunnen maken en vooral koppel ergens rond de 1800 (?) toeren hebben.

En spacewagons hebben ook andere voorkeuren dan middenklasse auto's, dan vind ik genoemd toerental logisch. Daarnaast kan ik me niet aan de indruk/vooroordeel onttrekken dat het Autobahn rijgedrag de basis is geweest van het VAG ontwerp en wellicht dat de Franse automakers de Franse snelweg als de "standaard" hebben genomen. Ik weet het niet, maar het zou zomaar kunnen :D.

Het is in ieder geval goed om te weten dat er zoveel verschil in zit, dan kan iedereen opletten bij de volgende proefrit of de overbrenging overeenkomt met de persoonlijke voorkeuren.
 
Bovenaan Onderaan