6-versnellingen, zin of onzin?

MarcoO2

Forumguru
Moet je de virtuele topsnelheid eens uitrekenen. Ik kwam dacht ik op 280kmh. Wind mee berg af moet dat toch wel een keer lukken?
Ben nog nooit verder gekomen dan 251 echte km/u, verder durf ik ook niet te gaan met banden die tot 240 mogen...

Het is in ieder geval goed om te weten dat er zoveel verschil in zit, dan kan iedereen opletten bij de volgende proefrit of de overbrenging overeenkomt met de persoonlijke voorkeuren.
Dat is denk ik inderdaad de moraal vean het verhaal. Het verschilt dusdanig per type auto en per motorisering dat een algemeen antwoord bijna onmogelijk is denk ik. De overbrengingsverhoudingen zijn per auto verschillend.

Maar puur theoretisch: als de overbrengingsverhouding van de 6 hetzelfde is als die van de 5 bij een 5-bak, dan heb je er inderdaad niets aan... maar ik vraag me af of dat voorkomt!
 

hemi24

Forumguru
ik heb een 02 1.9tdi 4X4 deze heeft ook een 6 bak.
echter zijn de versnellingen van de 4X4 wel korter,zodat je sneller moet opschakelen,ook de eindoverbrenging in de 6e versnelling is korter.
dacht mij te herrinneren dat de 02 bij 120km/u rond de 2500 toeren draait...:D

Kijk dat bedoel ik: mijn 1.6 TDI draait in "5" ca 2230 omw. bij diezelfde snelheid, een kleine 10% minder dan de 4x4 met 6-bak...
 

Rallye

Forumguru
Maar puur theoretisch: als de overbrengingsverhouding van de 6 hetzelfde is als die van de 5 bij een 5-bak, dan heb je er inderdaad niets aan... maar ik vraag me af of dat voorkomt!

Natuurlijk heb je er wel iets aan: je kunt de auto beter in het optimale toerenbereik houden omdat je beter bij de beste overbrengingverhouding blijft. De verschillen tussen de versnellingen onderling zijn minder groot. Daarom hoeven ze allemaal minder lang te zijn.
 

skodaboy

Forumguru
Bij de TDi motor vind ik het weldegelijk waarde toevoegen, ik vind de overbrenging evenwichtig over 6 versnellingen verdeeld. Als ik wil acceleren op de snelweg (bij ongeveer 100 km/u) moet ik vaak terugschakelen naar de 5de versnelling. Met de Golf TDi kon ik vanaf 85 km/u al accelereren zonder terugschakelen.

deze namiddag even naar het toerental gekeken bij 100 km/u draait m'n 1.9tdi 4X4 2000 rpm in de 6e,als ik wil acceleren trap ik gewoon ff het gas in,de auto reageert daar vrij goed op in de 6e versnelling,natuurlijk als je wil door acceleren of sneller van die ene plek vandaan wil (bv om de snelweg oprijden) dan kan idd beter een een tandje terugschakelen,maar op de autosnelweg zelf schakel ik bijna nooit terug naar 5e,tenzij het verkeer zo langzaam gaat of heb moeten afremmen zodat ik onder de 1500 rpm kom te zitten...:smiley29:
 

flip

Lid
Volgens de 'autoboekskes' is die 5versnellingsbak zuiniger (want minder weerstand) dan de 6, dit zou de reden zijn om voor die bak te kiezen. Waarschijnlijk speelt het kostenplaatje ook mee voor de constructeur. Het is wel opvallend dat ook de golf bluemotion met die 5bak is uitgerust. Dat zou die lagere weerstand wel eens kunnen verantwoorden.
 

Constant

Erelid
Vandaag nog even gekeken voor de statistieken, 2.0 TDi 140 pk, bij 2300 toeren in de 6de versnelling rijd ik 120 km/u op de teller, 117 km/u volgens gps.

Gezien de geringe acceleratie bij 120 km/u in de 6de versnelling is deze versnelling bij mijn auto duidelijk een overdrive.
 

Wasmachineman

Forumguru
Mijn 1.6 tdi doet 2200 toeren bij 120 met een 5bak, dat is dus lager dan bij jouw 6bak.

Vandaag nog even gekeken voor de statistieken, 2.0 TDi 140 pk, bij 2300 toeren in de 6de versnelling rijd ik 120 km/u op de teller, 117 km/u volgens gps.

Gezien de geringe acceleratie bij 120 km/u in de 6de versnelling is deze versnelling bij mijn auto duidelijk een overdrive.

1.6 is gloedjenieuw ontwikkeld en de 2.0 6-bak is wat ouder qua ontwikkeling ? Zal dat het verschil maken ?
 

Constant

Erelid
Op de autoshow van Genève laat Skoda de 1.6 TDI debuteren in de Octavia GreenLine, die speciaal werd afgesteld voor een laag verbruik.
Ik krijg ook de appels-versus-peren-smaak in mijn mond. De versnellingsbak van een greenline vergelijken met een 4x4 allroad, dat gaat snel mank. Milieuwinst is te halen door vroeg te schakelen, dus logisch dat je een versnelling "te hoog" rijdt en dat 5 gelijk staat aan 6. Dat is dus geen marketingtruuk zoals gesteld in de openingspost, dat is gewoon "het nieuwe rijden".

Persoonlijk vind ik mijn 6 bak goed afgesteld op mijn TDi 2.0 motor. Elke motor heeft een verschillend koppel bij verschillend toerental, ik ben dus zoals eerder vermeld niet snel overtuigd op basis van vergelijking met andere motoren.
 

hemi24

Forumguru
De versnellingsbak van een greenline vergelijken met een 4x4 allroad, dat gaat snel mank.


Mijn 1.6TDI is GEEN Greenline en die van Flip ook niet voor zover ik weet..!

Wellicht dat er nog mensen met een reguliere 6-bak wat ervaring willen/kunnen delen?
 

hemi24

Forumguru
Waarom geen A-label?

In tegendeel, mijn 1.6 TDI heeft wel een A-label, maar komt helaas met 119g/km net iets tekort om onder de 20% regeling te vallen...

De gewone 1.6TDI:
EMISSIE EN VERBRUIK
CO2-uitstoot
119 g/km

brandstofverbruik stad
5,7 l/100km

brandstofverbruik buitenweg
3,9 l/100km

brandstofverbruik gecombineerd
4,5 l/100km

De Greenline:
EMISSIE EN VERBRUIK
CO2-uitstoot
114 g/km

brandstofverbruik stad
5,5 l/100km

brandstofverbruik buitenweg
3,7 l/100km

brandstofverbruik gecombineerd
4,4 l/100km
 

Vacaro

Senior Member
Ge kunt de 1.9TDI met 5-bak niet vergelijken met een 1.9TDI met 6-bak, vermits deze laatste combinatie er niet is, De 4x4 mag je niet vergelijken omdat deze een andere eindoverbrenging heeft dan de gewone 1.9TDI, dit is om meer gebruik te kunnen maken van het hogere toegestane sleepgewicht door de 4x4.
Daarom ligt topsnelheid ook iets lager en draait deze op 120km/h in 6 iets hogere toeren dan een 5-bak.
 

hemi24

Forumguru
En waarom zouden we dan de DSG6 niet vergelijken mogen met de 5-manueel, beide met dezelfde 1.9TDI?
 

Vacaro

Senior Member
Omdat dit een totaal andere versnellingsbak is met andere verhoudingen en andere manier van schakelen.
Dit is toch niet gewoon een 6bak die men aanpast opdat deze zelf schakelt.
 

hemi24

Forumguru
Nou, eigenlijk is het een dubbele 3-bak (of zoals je wilt 3 + 3+R).

Maar waarom mag je dit niet met elkaar vergelijken: identieke auto's met overeenkomstige motoren...
Afgezien van de aanloop er naartoe, is het uiteindelijk heel reeel om te vergelijken wat dergelijke auto's als overbrenging hebben op de snelweg.
 

Vacaro

Senior Member
Je kunt wel vergelijken, maar vraag was in beginpost waarom wordt er zoveel belang gehecht aan 6-bak, om hierop te antwoorden moet je wel een gewone 5-bak met een gewone 6-bak gekoppeld aan eenzelfde motor in eenzelfde auto hebben om tot een goed vergelijk te komen.
 
Bovenaan Onderaan