3 autostoeltjes / kinderen op de achterbank

Bakkertje

Forumguru
Uiteindelijk heb ik destijds bewust gekozen voor de Superb twindoor, dus niet de station.
Die heeft (net als de Octavia hatchback) een langere achterdeur waardoor het met de stoeltjes wel past.

In ons geval met de Römer king stoetjes, die worden naar achter toe smaller waardoor je bij de sluiting van de gordel kunt.
De verhoger met rugleuning is dan zelf in de breedte in te stellen.

Overigens ga ik nu een Touran bestellen, dan heb je 3 echte plekken. In alle andere auto's blijft het toch behelpen.

Of iets als onderstaand:
https://multimac.co.uk/home
 

MacRembrandt

Forumguru
1500 Pond voor de 4-zitter...

Die van mij kostte me totaal € 2700. Nieuw, uit Engeland.
Maar als je € 150 per maand bespaart op je auto-kosten door dat ding, heb je het er toch snel uit. En na die 18 maanden rijd ik vrolijk verder. En dat ding houdt ook z'n waarde aardig vast.

Kijk! Het ziet er idd mooi uit. Hoe zet je de Multimac vast in de auto? Vanaf hoe oud kunnen de kids er in?

De Multimac zit in de auto vast met straps, die aan het bevestigingspunt van de originele autogordels vastzitten. Deze straps trek je vast als een soort sjorbanden, je weet wel, met zo'n ratel. Daarmee zit de Multimac muurvast op je achterbank.

Vanaf geboorte kunnen ze erin, tot een lengte van 1.35m.

70drcJC.jpg

Uv4wawJ.jpg
 

MacRembrandt

Forumguru
Dat heet een MiniMac. Die bestel je erbij als je een kleine hebt die je normaal nog in een maxiCosi zou hebben.
https://multimac.co.uk/p/minimac

De Multimac is een aluminium frame waarin de stoeltjes zitten. De zittinkjes zitten los en kun je eruit halen. Daaronder zitten de genoemde straps, en in het vrijgekomen aluminium frame klik je deze Minimac vast. Zit dan dus ook vast, maar is net als een maxicosi mee te nemen uit de auto.
13217592_1002926863078142_3083496581998096618_o_large.jpg
mmac_spares-0032_small.jpg
 

MacRembrandt

Forumguru
De foto-sectie van de site laat wel mooi zien hoe het werkt.
https://multimac.co.uk/photos

Foto 4 is dus in Nederland NIET toegestaan.

Moet je ook wel een hoge auto voor hebben, trouwens. heb het een keer geprobeerd in mijn Octavia, maar een vriendin van rond de 1.70m kon er met geen mogelijkheid zitten.
 

Ethy

Lid
Ik vind het een mooie oplossing! Vraag mij alleen af of de 4-zits variant gebruikt mag worden aangezien op mijn kentekenbewijs 5 zitplaatsen staan en het er met deze oplossing 6 worden?
 

StefanAR

Forumguru
Ik vind het een mooie oplossing! Vraag mij alleen af of de 4-zits variant gebruikt mag worden aangezien op mijn kentekenbewijs 5 zitplaatsen staan en het er met deze oplossing 6 worden?

Volgens mij niet.. zoals je zegt op kenteken staat aantal personen..
 

EdK

Forumguru
Aantal zitplaatsen in je wagen worden bepaald naar het aantal gordels in je wagen
Dus 3 gordels achter en 2 voor en is dus maximaal 5 personen.
En zo zal het dan ook op je kenteken papieren vermeld staan ( RDW staat het volgens mij ook vermeld )
 

MacRembrandt

Forumguru
Volgens mij niet.. zoals je zegt op kenteken staat aantal personen..

Vandaar de maximale lengte van 1.35m.
Het is dan een kinderzitje. En dat geldt volgens de wet niet als een zitplaats. Dus mag dat meer zijn dan het aantal dat op je kentekenbewijs staat.
De 4-zits Multimac kan worden gezien als combinatie van een aantal kinderzitjes aan elkaar. Het aantal zitplaatsen zoals wordt vermeld op het kentekenbewijs zijn zitplaatsen voor volwassenen.
Dit is een uitzondering op de wet, gemaakt om o.a. die extra bankjes die je ook wel ziet in de bagage-ruimte mogelijk te maken.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2008/03/27/nieuwe-verkeersregels-per-1-april


“Het gebruik van geïmproviseerde zitplaatsen in auto’s wordt verboden. Passagiers mogen alleen worden vervoerd op een echte zitplaats die gemaakt is voor het gebruik van volwassen passagiers. Uitzonderingen worden gemaakt voor het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op speciaal voor hen aangebrachte zitplaatsen (met name extra bankjes achterin stationwagens) en voor passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.”


Wel even je verzekering op de hoogte brengen dat er 6 personen in de auto worden vervoerd.

Ik voel me net een MultiMac verkoper.........:deuk:
 

Cordoba

Forumguru
@MacRembrandt Als ik op de Multimac-site kijk, zijn er versies met verschillende breedte zitjes, o.a. met 33 cm en met 40 cm brede zitjes en daar staat een max. gewicht (36 kg) per zitje aangegeven, en jij hebt het over een max. lengte. Maakt de grootte van het zitje voor de wet nog uit, en wat is nu precies de regel?
 

MacRembrandt

Forumguru
Volgens mij maakt grootte van het zitje niet uit.
Hoe groter de zitjes, hoe breder de Multimac, en dus alleen geschikt voor grotere auto’s.
De 1320 past bijvoorbeeld vanaf E-klasse en 5-serie.


De Multimacs met 40 cm brede stoeltjes zijn vooral bedoeld als alternatief waarbij er ook volwassenen op kunnen zitten.
Maar dat mag in Nederland niet. Niet zozeer vanwege het aantal zitplaatsen (want als je een 3-zits monteert in de Octavia overschrijdt je het aantal zitplaatsen niet), maar vanwege de gordelbevestiging.
Bij een volwassene gebruik je de originele gordel, maar steek je die in een sluiting aan de Multimac, een soort gordelverlenger. en dat mag in Nederland niet.

Volgens mij staat de regel hierboven. Het gaat om de regels voor kinderzitjes. Het moet een Europees goedgekeurd kinderzitje zijn, en dat is de Multimac.

Voor mij voldoet het heel goed, mede omdat mijn (oudste) kinderen vrij klein zijn. Maar de oudste (9) gaat nu rap richting 1.35m en ik moet nog een jaar met de auto.
Volgens de site is de Multimac geschikt tot een leeftijd van een jaar of 12, maar dat is voor Nederlandse lengtes vrij optimistisch, mede vanwege die max lengte in Nederland.
 

Duijzer

Donateur
Er zijn ook nog van die opklapbare bankjes in de bagageruimte. Die worden gemonteerd tegen de rijrichting in, zodat de kinderen door de achterruit kijken. Goedgekeurd inclusief gordels etc. Ik kom uit een groot gezin, wij reden altijd stationwagens met die bankjes achterin. Als je hem niet gebruikt klap je hem neer en heb je bagageruimte.
Het is wel lastig als je én een partij spullen, én drie kinderzitjes mee wilt nemen. Maar goed, zo'n Octavia heeft een flinke ruimte....
 

Japanese Power

Donateur
Er zijn ook nog van die opklapbare bankjes in de bagageruimte.
Ik heb echt nooit kunnen begrijpen dat deze bankjes nog steeds worden goedgekeurd.
Ruimteprobleem was voor mij destijds de reden om respectievelijk 2 x een 6-zitter en 1 x een 7-zitter aan te schaffen.
Geen kind van mij die achterwaarts in de bagageruimte gaat zitten...
 

Duijzer

Donateur
Ik heb echt nooit kunnen begrijpen dat deze bankjes nog steeds worden goedgekeurd.
Volgens mij heeft het er mee te maken dat tegenwoordig de kofferbak van een auto als kreukelzone fungeert. Vroeger was de hele auto gewoon kreukelzone, of je nou in de kofferbak of op de achterbank zat....

Ik vraag me nu overigens wel af wat er met zo’n kinderzitjes staalconstructie gebeurd bij een flinke zijdelingse aanrijding. Is de deur aan de andere kant bestand tegen een knal van binnenuit, of vliegt die open....?
Zo’n spanband kan voorwaarts wel wat hebben, maar zijdelings..?
 
Bovenaan Onderaan