3 autostoeltjes / kinderen op de achterbank

StefanAR

Forumguru
Op dit moment is mijn vriendin zwanger van de derde en is zij 1 januari (tja) uitgerekend. Nu hebben wij zitten passen en meten bij de Prenetal om 3 kinderen op de achterbank te krijgen (de oudste is 4 jaar en zit op een zitverhoger met rugleuning en de middelste is 2 jaar en zit nog in een autostoel).

De wet geeft aan dat bij geen andere mogelijkheid een kinder van 4 jaar of ouder zonder zitverhoger in het midden mag zitten met de normale gordel om, echter vinden wij dit geen prettig idee.

Zijn er hier meerdere forumleden met deze 'problemen' (behalve een andere auto/7-zitter kopen)? Hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgelost.

Optie zou zijn om mijn vriendin achterin te laten zitten, maar dit vinden wij ook niets.
 

StefanAR

Forumguru
@EdK daar ben ik gisteren ook helaas al geweest, naast de megastore van Prenatal in Utrecht. Beiden hadden 'geen' oplossing voor 3 stoeltjes..
 

Phoenix2149

Senior Member
Gisteren achterin tussen de twee stoeltjes in omdat we met mijn moeder weg gingen. Maxi-toby en Maxi-Rodi (star wars editie :D) achterin daar past een kind van 4 niet eens (comfortabel) tussen. Vrees dat met een 3e een grotere auto toch wel noodzakelijk. Heb ook een Cmax (2006) daar kun je nog redelijk makkelijk tussen. Niet acht een 3e zit, maar best te doen.

Gelukkig heb ik ook isofix voorin (kinder pakket) mocht het voor langere afstanden zijn.
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik heb destijds met drie gepast met:
  • MaxiCosi Tobi
  • Maxicosi Rodi XP Airprotect
  • Romer King
Dat pastte wel (géén Isofix gebruiken), maar je moet wel de goede volgorde gebruiken. En die weet ik niet meer.......:bloos:
Volgens mij was het de Tobi in het midden.

Nu heb ik trouwens 4 kinderen naast elkaar, en dat past prima.:D

De Superb pastte juist niet beter, kan ik me herinneren. Die heeft een nadelige vorm van achterbank.
 

StefanAR

Forumguru
Ik heb destijds met drie gepast met:
  • MaxiCosi Tobi
  • Maxicosi Rodi XP Airprotect
  • Romer King
Dat pastte wel (géén Isofix gebruiken), maar je moet wel de goede volgorde gebruiken. En die weet ik niet meer.......:bloos:
Volgens mij was het de Tobi in het midden.

Nu heb ik trouwens 4 kinderen naast elkaar, en dat past prima.:D

De Superb pastte juist niet beter, kan ik me herinneren. Die heeft een nadelige vorm van achterbank.

Ik ga is kijken of het met de Tobi in het midden wel gaat passen..
 

MacRembrandt

Forumguru
Hebben mensen hier ervaring met het concept 'Multimac' kinderstoel?

Hoe dacht je dat ik er vier op een rij kreeg in een Octavia?
:cool:




Ervaring met zowel 3- als 4-zits.
4-zits zit nu in de Octavia, en hoewel het een dure optie is: een grotere auto is duurder.
3-zits zat in de Alto van mijn vrouw, want daar kunnen origineel maar twee personen achterin (2 gordels). Deze Multimac heb ik verkocht aan iemand die met drie kinderen graag door wilde rijden in zijn BMW 3-serie.

Voordeel: ik denk dat het veiliger is dan drie losse kinderzitjes. De Multimac zit muurvast in de auto, en de kinderen zitten in 5-punts gordeltjes. En het past. En het is waardevast.

Nadeel: kosten zijn hoog, zeker aangezien je vaak toch al minstens twee stoeltjes hebt aangeschaft voordat je besluit tot een Multimac. En je kunt het wettelijk gebruiken tot een lengte van 1.35m. Daarboven is het geen kinderzitje meer, en is deze constructie in Nederland niet toegestaan. En met onze lange Nederlanders moet je dan wel goed kijken/inschatten hoe lang je met zo’n Multimac uitkan.

Persoonlijk heb ik het ding er allang uit. Ik bespaar netto €150,- in de maand tov mijn alternatief (destijds een Touran), qua leasekosten.
 

StefanAR

Forumguru
Hoe dacht je dat ik er vier op een rij kreeg in een Octavia?
:cool:




Ervaring met zowel 3- als 4-zits.
4-zits zit nu in de Octavia, en hoewel het een dure optie is: een grotere auto is duurder.
3-zits zat in de Alto van mijn vrouw, want daar kunnen origineel maar twee personen achterin (2 gordels). Deze Multimac heb ik verkocht aan iemand die met drie kinderen graag door wilde rijden in zijn BMW 3-serie.

Voordeel: ik denk dat het veiliger is dan drie losse kinderzitjes. De Multimac zit muurvast in de auto, en de kinderen zitten in 5-punts gordeltjes. En het past. En het is waardevast.

Nadeel: kosten zijn hoog, zeker aangezien je vaak toch al minstens twee stoeltjes hebt aangeschaft voordat je besluit tot een Multimac. En je kunt het wettelijk gebruiken tot een lengte van 1.35m. Daarboven is het geen kinderzitje meer, en is deze constructie in Nederland niet toegestaan. En met onze lange Nederlanders moet je dan wel goed kijken/inschatten hoe lang je met zo’n Multimac uitkan.

Persoonlijk heb ik het ding er allang uit. Ik bespaar netto €150,- in de maand tov mijn alternatief (destijds een Touran), qua leasekosten.

Kijk! Het ziet er idd mooi uit. Hoe zet je de Multimac vast in de auto? Vanaf hoe oud kunnen de kids er in?
 

Zwapp

Forumguru
Dit probleem ook gehad in de O2, de lendesteunen of wangen aan de deurzijden zijn de boosdoener...
Wij hebben aan de deurzijden de Römer King gehad welke redelijk de vorm heeft van die wangen en dus dichter bij de deur gezet kan worden, Maxi-Cosi zonder isofix (wel met easybase) aan de andere deurzijde en toen toevallig bij de prenental smalle zitverhoger tegen gekomen welke precies in het midden past.

Valt wel tegen dat ze dat in de O3 nog steeds niet opgelost hebben...
 

turboturbo

Forumguru
Zijn er hier meerdere forumleden met deze 'problemen' (behalve een andere auto/7-zitter kopen)? Hoe hebben ju
Yes, hier. Ik dacht goed voorbereid te zijn toen het 3e kindje kwam met m'n Octavie (type 1) komend vanaf een B segmenter. Maar helaas blijkt de ruimte achterin alsnog vrij krap vergeleken met andere C segmenters uit die bouwperiode (denk aan de Honda Civic of Opel Astra) Dat viel me wel tegen, ik had een beeld in m'n hoofd dat een Octavia zo'n ruim wagen is, maar dat betreft vooral de kofferruimte.

Ik heb een verhogingsstoeltje incl rugleuning en een isofix stoeltje voor de jongste. Ertussenin past niet nog een verhoger of ander stoeltje. En doordat een van de stoelen isofix is, kan je die niet een beetje opschuiven richting het portier...

Ik heb geaccepteerd dat de oudste op een kussen moet zitten in de gewone gordel. Het is geenszins comfortabel want ze zit haast een beetje klem tussen beide stoeltjes. Ik verwacht dat dit met een jaar oid wel voorbij is, dan gaat de jongste over naar de zitverhoger met leuning en gaat het isofix stoeltje de deur uit.
Mogelijk passen er dan totaal 3 (waarvan 2 rugleuningloze) stoeltjes op een rij, zo niet dan volsta ik met 2 zitverhogers aan weerszijden en blijft de oudste in het midden op een kussen zitten, maar zit ze iig niet meer zo klem hopelijk... :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan