235 bandenmaat mbt sneeuwkettingen

Heren,

Ik heb hetzelfde euvel als superbia. De auto staat op de winterbanden 235/40/18. De Maggi Trak 214 heb ik ook, zou moeten passen. Maar.... dat doen ze niet.

Heb vandaag met Conti gebeld. De vertellen me doodleuk dat je de zwarte rubberstaafjes (1 voor 1) uit de sneeuwketting kunt knippen, zodat ze iets ruimer worden. Dit moet je doen totdat de kettingen vanzelf op de band lopen.
M.a.w. met wat ouderwets knutselwerk zouden ze wel op de band moeten passen. Nadeel is natuurlijk wel dat ze op de kleinste banden waar ze op zouden moeten passen, niet meer passen omdat ze te ruim worden.

Op zich wel vreemd dat dit nergens in de handleiding beschreven staat.....

Ik ga vanavond eens kijken of het dan wel past.

Dus de hoeveelheid lucht in de band maakt uit, maar ook de rubberen staafjes bepalen de lengte van de ketting.

Ik controleer vanavond even de bandenspanning en kijk dan even of ik de kettingen erom kan krijgen. Als het gelukt is, post ik wel even een update.
 

superbia

Forumguru
@ohmygodaxel de Maggi Trak Auto 214 passen prima! Die heb ik op de Sirius en de Vega 19" gemonteerd.

Tip let op de bandenspanning, de eerste keer had de Kwikfit ze heel hard (3 en 3.1bar voor) opgepompt, dan past het niet :banghead:
 

DommelBelgium

Forumguru
Mogelijks las ik erover, maar ik kan 't niet vinden : ik zoek een gewone zwarte stalen velg (17" of 18") die op de S3FL passen ... Iemand een idee waar ik die kan aanschaffen ?
Of eventueel een overname van propere 2e hands zwarte velgen van iemand die ze op factuur wil/kan verkopen (in België) ? 4 stuks uiteraard ... ;)
 
@superbia dank voor je reactie ... mijn auto is bijna besteld en komt ook op de Vega 19" te staan. Door de dealer in Breda wordt Weissenfels AUTOMATIKA M91 N892 geadviseerd ... iemand daar ervaring mee?
 
@ohmygodaxel de Maggi Trak Auto 214 passen prima! Die heb ik op de Sirius en de Vega 19" gemonteerd.

Tip let op de bandenspanning, de eerste keer had de Kwikfit ze heel hard (3 en 3.1bar voor) opgepompt, dan past het niet :banghead:

Heb je nog iets aan de kettingen moeten aanpassen trouwens? Ik las ook ergens dat je zwarte plastic stukjes eruit zou moeten knippen?
 

EJS

Forumguru
Een tijdje terug ook de Maggi Trak 214 gekocht op marktplaats.
Vandaag even proefpassen. Eerst de bandenspanning gecheckt (2,6) en daarna gepast.

Het duurt even om de juiste setting te vinden met de afstandhouders maar als dat eenmaal zit liggen ze er heel snel om.
Niet zo snel als men in de youtube filmpjes beweert waarbij ze de ketting er half om leggen en deze vanzelf om de band zou draaien...
Maar na een paar keer een meter voor en achteruit rijden en tussendoor de de uiteinden van het kruis en de ketting een beetje helpen zit het prima naar mijn idee.

Bandenmaat is 235/45/18. Ik heb geen aanpassingen hoeven doen aan de lengte vd ketting. (Of de vorige eigenaar moet dat al hebben gedaan)

Let niet op de viezigheid.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240202_193831_Gallery.jpg
    Screenshot_20240202_193831_Gallery.jpg
    1 MB · Weergaven: 9
Bovenaan Onderaan