235 bandenmaat mbt sneeuwkettingen

Zit nu even een weekje op Gran Canaria, maar de kettingen liggen thuis klaar als we terug komen. Ga het dan uitproberen. Dank voor de tips! Ga ik zeker gebruiken. Laat nog weten hoe het past.
 

EdK

Forumguru
Ik neem aan dat je daar vakantie viert
Ja wintersport.....:maakmegek:

Maar goed ergens in je manual staat beschreven welke banden door Skoda zelf worden geadviseerd voor je wagen.
En vermoed maar zo en ik hoop het niet dat het gebeurd, maar door de rondvliegende krachten kan ook alles nog iets omhoog komen tijdens de rit.
En tsja wat sloopt een ketting allemaal als alles nu net allemaal op de grens is en het fout gaat ??:pieker:

Maar goed wie mooi wil wezen moet soms pijn lijden word er wel eens gezegd.....
 

MrEdge_

Forumguru
Ik ben me ook aan het oriënteren op kettingen. Ik heb straks 19" met 235/40 en dat is nog altijd 10mm smaller dan mijn huidige A5 die op 18" 245/40 staat. Ik heb daar een "normale" set kettingen met lage schakels voor die gewoon past. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de ruimte in de wielkasten van een Superb krapper is dan in die van een A5?
 

MennoW

Forumguru
A5 heeft een bak ruimte hoor.
Ik verwacht wel dat de S3 meer ruimte heeft dan de S2 (hoop ik)
Afrol omtrek van de band is ook flink groter geworden, dat geeft hoop.
Ik heb nog niet kunnen passen bij een S3 wat de mogelijkheden zijn, maar daar komt met een paar week verandering in.
Als er vrijwilligers zijn om te kijken welke grote velgen passen is die van harte welkom in Friesland.
Ik denk zelfs 21" kwijt te kunnen, de breedte en ET waarde zijn meer de ???
 

EdK

Forumguru
Tsja alleen mot je erg lenig er voor wezen om dit uit te voeren.
Beter is, rij naar je schoonmoeder laat die op rand voorscherm zitten en kun jij kijken en meten wat de ruimte is.

Bijkomend voordeel is dat je toch een positief iets van je schoonmoeder ontdekt....:thumbsdown:
 

s-line

Forumguru
Hoezo, ik ben hier net zoveel als anders hoor! Maar op je scherm duwen........:fool:
Jammer voor jou hé, maar ik zal hier blijven stangen! Jullie zijn het enige forum waar zo lekker gehapt wordt!:D:ot:
 
Vandaag eindelijk tijd gehad om de RUDcomfort Centrax (N891) te monteren. De ketting is erg strak om te monteren, maar als het eenmaal zit dan lijkt het allemaal goed te passen. Ook bij het sturen en veren. Dus ik neem ze mee op de wintersport. Als je de tip overneemt, dan uiteraard wel voor eigen risico!
Denk dat ik voor het gemak van monteren nog wel een paar "sokken" ga bestellen voor de 18 inch velgen. Voor kortere stukjes voldoen die waarschijnlijk ook prima en zijn makkelijker om te monteren.
 
Vandaag eindelijk tijd gehad om de RUDcomfort Centrax (N891) te monteren. De ketting is erg strak om te monteren, maar als het eenmaal zit dan lijkt het allemaal goed te passen. Ook bij het sturen en veren. Dus ik neem ze mee op de wintersport. Als je de tip overneemt, dan uiteraard wel voor eigen risico!
Denk dat ik voor het gemak van monteren nog wel een paar "sokken" ga bestellen voor de 18 inch velgen. Voor kortere stukjes voldoen die waarschijnlijk ook prima en zijn makkelijker om te monteren.
Ik moest bij mijn thule summit kettingen (zelfde systeem) er een soort schakels tussen uithalen, afhankelijk van je bandenmaat.. Als dat bij jou ook kan/moet monteert het misschien wat makkelijker?
 
Ik moest inderdaad alle schakels er tussenuit halen en dat past het net. Lastige is dat in mijn winterbanden er een behoorlijke waterafwatering zit exact op de plek waar de kettingen er overheen moeten schuiven. De schakels blijven daar als het ware in "hangen", dus het is even rommelen... maar zat uiteindelijk prima. De twee minuten montage waarmee ze adverteren is wel wat te positief :-).
 
Dit zijn ze geworden:
http://www.dakdragerland.nl/Centrax-Loopvlak-sneeuwketting-N891-nu-€-298

Zijn een aantal jaar geleden als beste getest door de ANWB wat betreft loopvlak kettingen en de prijs is redelijk oké. In elk geval wat ik zo gauw kon vinden op internet.
Is natuurlijk een beetje gokken, maar als ik de plaatjes / filmpjes zie zijn het ook de kettingen die aan de buitenkant van de band de minste ruimte nodig hebben. Schat zo in dat het past. Laat het over een tijdje weten.

Net terug gekomen van een paar dagen skiën in Oostenrijk en een km of 12 met de kettingen moeten rijden bergaf vanwege heftige sneeuwval met een ijs onderlaag. Met alleen de winterbanden was het geen doen.

Iedereen voor eigen risico natuurlijk, maar met de kettingen hierboven ging het prima. Geen problemen gehad en het reed prima + voldoende grip.

Beetje laat in het seizoen, maar mocht je nog kettingen zoeken....

Zie dat de URL het niet meer doet. Gaat om:
Centrax Loopvlak sneeuwketting N891
 

Edwin83

Senior Member
@oajungen Afgelopen week zijn we op wintersport geweest. Ook ik had voor mijn S2 rud centrax kettingen besteld. Voor we weggingen netjes de bouten gemonteerd en even geoefend met omleggen. Dat verliep allemaal prima. Wat mij onderweg opviel is dat boven de 120 km met stuur lichtjes begon te trillen. Alsof mijn wielen verkeerd gebalanceerd waren. Bij de eerste stop de opzetbout verwijderd en het probleem was weg. Ik vroeg me af of je dit probleem herkent.
 
Bovenaan Onderaan