235 bandenmaat mbt sneeuwkettingen

Vroeg me af of iemand al ervaring heeft met sneeuwkettingen en de 235 bandenmaat die op de +18inch velgen wordt gebruikt. Vandaag zijn bij mij de nieuwe winterbanden (Continental 850) gemonteerd op de 18inch velgen. Normale sneeuwkettingen die over de zijwangen van de band gaan passen niet. Dus het moeten sneeuwkettingen worden die op de band liggen. Heeft iemand ervaring en advies?

Voorbeelden van kettingen die zouden moeten passen zijn:

http://sneeuwkettingen.nl/sneeuwkettingen/23-trak-sport.html

http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...s/passenger-car/thule-k-summit-k11-_-04505711
 

CDK

Forumguru
@oajungen, dit soort kettingen zullen de enige zijn die passen, áls ze al passen ja..., verder zijn sneeuwsokken een misschien een optie ipv kettingen?
 
@oajungen, dit soort kettingen zullen de enige zijn die passen, áls ze al passen ja..., verder zijn sneeuwsokken een misschien een optie ipv kettingen?

Waarom zouden ze niet kunnen passen?
Omloop van de band is toch het zelfde voor alle maten van de velgen? Op de 17inch passen "normale" kettingen, dan moet dit toch gewoon passen op de 18 inch? Of zie ik iets over het hoofd?
 

andrehj

Forumguru
Ja. Je ziet iets over het hoofd. De sneeuwkettingen zitten ook deels aan de zijkant van de banden, en daar moet wel ruimte zijn, ook als je stuurt en het wiel in- of uitveert. De 235mm brede banden zijn 20mm breder dan de banden van 215mm waarvoor de sneeuwkettingen wel zijn toegestaan. Die 20mm is in de breedte dus nodig voor de kettingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Oké helder, daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Dus een systeem kiezen dat zo min mogelijk uitsteekt aan de wangkant ook aan de buitenkant. Dank voor de tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Allemaal waar, maar liever een brede als geen winterband :jaja:.

Terug naar het topic... Welke kettingen gaan passen? Zal toch vast niet de enige zijn met deze vraag?
 

CDK

Forumguru
Om terug te komen op je vraag: ik vrees dat je zelf moet gaan testen, garanties zijn er niet. 235 is gewoon erg breed voor onder een Skoda als winterband. De rolomtrek zal geen probleem opleveren met de kettingen uit de beide links.
 
Ik versta niet waarom kettingen niet rond een 235 band passen? Wij hebben hier nog kettingen liggen voor rond een 235/50 18 band, namelijk Weissenfels Clack&Go. Indien je geen verlaagde vering hebt en niet met je handen in je wielkast kan, passen kettingen toch? Langs de binnenzijde van het wiel wordt enkel een ring geplaatst.
 

Spierings

Forumguru
@FrancisZ06 na alle redenen die Peter al aangeeft zal er ook nog ruimte tussen de band en de veerpoot moeten zitten. Met een 235 band zal die ruimte beperkt zijn..

De vraag is ook niet welke ketting set er op het wiel past, maar welke op de auto past icm deze bandenmaat.

Denk dat je het beste kunt zoeken naar een kettingset welke alleen op het loopvlak en buitenzijde zit..
 
Het worden zeker loopvlak kettingen. Kettingen die over de wangen van de band vallen aan de achterkant gaan het zeker niet worden... tenzij je graag een hoop ellende wilt met leidingen en ophanging :arghh:.
De kettingen die ik voorstel zijn ook allebei van dat type, maar behoorlijk aan de prijs. Zou dus graag wat zekerheid hebben voordat ik één van hen aanschaf. De dealer geeft helaas ook geen duidelijkheid.
 
Vroeg me af of iemand al ervaring heeft met sneeuwkettingen en de 235 bandenmaat die op de +18inch velgen wordt gebruikt. Vandaag zijn bij mij de nieuwe winterbanden (Continental 850) gemonteerd op de 18inch velgen. Normale sneeuwkettingen die over de zijwangen van de band gaan passen niet. Dus het moeten sneeuwkettingen worden die op de band liggen. Heeft iemand ervaring en advies?

Voorbeelden van kettingen die zouden moeten passen zijn:

http://sneeuwkettingen.nl/sneeuwkettingen/23-trak-sport.html

http://www.thule.com/nl-nl/be/produ...s/passenger-car/thule-k-summit-k11-_-04505711

Dus de af-fabriek 18'' velgen zijn banden van 235? (wat is precies de bandenmaat?) Interessant topic!

Op de filmpjes zien die Thule kettingen er makkelijk uit, niet dat gerommel tot diep in je wielkast (bij -5, en meestal nog in het donker ook) :)
 
Dit zijn ze geworden:
http://www.dakdragerland.nl/Centrax-Loopvlak-sneeuwketting-N891-nu-€-298

Zijn een aantal jaar geleden als beste getest door de ANWB wat betreft loopvlak kettingen en de prijs is redelijk oké. In elk geval wat ik zo gauw kon vinden op internet.
Is natuurlijk een beetje gokken, maar als ik de plaatjes / filmpjes zie zijn het ook de kettingen die aan de buitenkant van de band de minste ruimte nodig hebben. Schat zo in dat het past. Laat het over een tijdje weten.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb er een hard hoofd in. Aan de binnenkant van het wiel hebben deze kettingen weliswaar geen ruimte nodig, maar aan de buitenkant van het wiel zit die hele dikke plastic schakel. Als je met gemonteerde kettingen in een bocht door een gat rijdt, of bij een oprit de stoep opdraait (en je wiel dus voorbij de spatbordrand inveert) schat ik de kans best groot dat de ketting aan de zijkant van je band tegen de spatbordrand gaat aanlopen. :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Realiseer me goed dat het krap zal zijn, maar er zit aan de buitenkant van de band echt nog wel wat ruimte. Mijn inschatting is dat het moet gaan passen.... maar zekerheid is er pas als ik het heb geprobeerd. Als iemand anders dat voor me wil doen ook goed natuurlijk ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@oajungen, wat je kan doen om een indicatie te krijgen is met 1 voorwiel op een verhoging gaan staan, de motorkap openen en dan met de hand veel druk uitoefenen op de rand van het voorscherm zodat je ziet hoeveel ruimte er zit tussen band en wielkast bij inveren.
 
Bovenaan Onderaan