2 Technische vraagjes. Diepgaand over de turbo druk/inlaat druk.

Aangezien het niet uitmaakt of we het over overdruk of absolute drukken hebben mits we er bij vermelden in welke eenheden de waarden staan (abs. of niet) en gezien het feit dat de auto zelf ook alles in absolute drukken aangeeft. Bij deze een vriendelijk verzoek om op topic te blijven.

De auto meet wat hij meet en ik lees dat uit. De auto meet in absolute druk. En geeft kpa aan. Verdere discussie over wat de eenheid zou moeten wezen van turbodruk is nutteloos.
 
Wat ik hier uit leer, is dat de turbo op 1500 a 1600 toeren inkomt.
Dat laat het filmpje goed zien (waarvoor overigens dank!)
Ook is goed te zien, dat in de vijfde versnelling bij 1600 toeren (ong. 80 Km p/h) de turbo meehelpt; weliswaar voor een klein beetje (0.15) maar toch!

Het schakelpatroon zou dus zo moeten zijn, dat je pas bij opschakelen moet beginnen als je voldoende toeren maakt om bij een hoger verzet rond de 1500-1600 toeren terug te vallen.
Van twee naar drie schakelen betekent dit doortrekken tot 2500-2600 toeren minimaal!
Als je heel beheerst rijdt, kan je hier natuurlijk van afwijken, omdat je motorbelasting laag is.
Maar bij redelijk versnellen (oprit rijksweg of inhaalmaneuvres) moet je m.i. hier rekening mee houden.
Zelf trek ik door tot 3000 tot 3200 toeren, omdat de motor (en turbo) dan beter oppakt in de opgeschakelde versnelling.
Zo heb je geen last van het turbo-gat.

Mijn opmerkingen hier zijn natuurlijk slechts van wat ik zelf ervaar en doe.
 
En wanneer je lekker zuinig wilt rijden dan zorg je dat de turbo zo min mogelijk meedoet. Dat schiet niet op en bromt waarschijnlijk wat, maar is wel voordeliger. Opvallend is trouwens dat de moderne turbo benzinemotor bij een flink lager toerental al z'n max. koppel heeft dan de moderne diesels en dat ook nog eens zeer soepel en stil doen. Wat dat betreft heeft de benzinemotor de diesel weer ingehaald.
 
@Kiekkiek. Met als nuance dat je wel de turbo moet laten meewerken. En niet als rem moet laten werken in uitlaat en inlaat kanaal. Ergo er moet wel genoeg gas doorgaan. Super lage toerentallen bij zeer lage belastingen zijn minder zuinig dan een hoger toerental bij nog minder belasting en een meedraaiende turbo.

Daarom ligt bij een specifiek brandstof diagram van een turbo motor het minimum verbruik bij een hoger toerental dan bij een atmosferisch ademende motor..

Maar verhip we glijden weer off topic!
 
In principe zou de faab greenline bij net geen 2000 toeren het zuinigst moeten rijden (maximale vullingsgraad is dan bereikt).
De de praktijk zie je echter dat de motor nog zoveel vermogen overheeft bij 80-90 Km/h, dat je hier iets onder kunt blijven.
Zelf heb ik het nog niet uitgetest, maar in z'n vijf zal de auto denk ik rond de 1700-1800 toeren het zuinigst lopen.
(Even zonder windbelasting of vier passagiers met bagage, want dan verandert er het een en ander.)
 
Bovenaan Onderaan