2 Technische vraagjes. Diepgaand over de turbo druk/inlaat druk.

Ik wil weten:
Of de inlaat lucht klep actief wordt gebruikt om bij lage belasting (ongeacht het toerental) de turbodruk kunstmatig laag te houden?

Wat gebeurd er wanneer de dynamo zogezegd gaat piek laden. Wordt het remmend vermogen van de aandrijf lijn gelijk gehouden door de inlaat van het blok te knijpen?
 

Max5

Senior Member
Bij lage belasting zal de turbodruk al lager zijn omdat de uitlaatgassen minder snel uitstromen (minder gas en van lagere temperatuur).
De inlaatklep zit in het inlaattraject na de turbo, dus die zal de turbodruk niet kunnen regelen.
Wel heeft de turbo een variabele geometrie, en daarmee is de pompwerking te regelen.

Geen idee of de inlaatklep als luchtrem gebruikt wordt, wat me opvalt aan de GL is dat 'ie juist lang uitrolt bij gas los, en dat is ook het moment dat het zogenaamde rem-regeneratie plaatsvind (dus zoveel stelt die regeneratie niet voor...).

Vraag ik me alleen af waarom je dit dwars zit?
 
Dwars?

Ik weet graag waarom iets gebeurd.

Waarom hij zo lang uitrijdt? Het is een 1.2 motor met ongeveer de zelfde compressie als de grotere broertjes. En bij nul last wordt de druk van de ingaande lucht niet verhoogd. Dus heeft deze motor bij nul last gewoon 1,2/2 remvermogen. (2 liter tdi in vergelijking)

De "regeneratie" vind niet elke keer plaats als je op de motor remt. De accu kan ook al vol zitten namelijk. ;)
 

Wik

Lid
Hoi.
Volgens mij is dat hele regeneratie gedoe niet aan de orde bij de Greenline.
Ik kan geen enkel verschil ontdekken namelijk.
Dus volgens mij gebeurt er totaal niets mee.
maar dat is mijn ervaring en mening.

Groet
wik
 
Het werkt. Bergop bijvoorbeeld bij mijn ritje naar Zwitserland vorige week zakte mijn spanning indicatie lampen behoorlijk hard naar beneden (2 koelboxen stonden actief op de achterbank).
Zodra ik op nullast naar beneden reed (5 seconden minimaal ongeveer) schoot het voltage flink omhoog en begonnen de koelboxen harder te werken. (zat een weerstand tussen i.v.m. overbelasting enkele aansluiting(nog) in de GL) Ook zakte de inlaat druk naar een 50kpa (abs) ongeveer. De inlaat klep lijkt me dan gesloten. Op dat moment remt de auto grotendeels electrisch.

In het vlakke Nederland heb ik het ook nog nooit zien werken. Mede denk ik omdat ik dan niet met die 2 koelboxen rond rij.

Ik ga proberen bij de monteurs maandag meer info los te peuteren. Net zoals het start stop systeem zullen er ook voorwaardes hangen aan het "regeneratie" gedeelte. Daar ben ik benieuwd naar.
 

Max5

Senior Member
Waarom hij zo lang uitrijdt? Het is een 1.2 motor met ongeveer de zelfde compressie als de grotere broertjes. En bij nul last wordt de druk van de ingaande lucht niet verhoogd. Dus heeft deze motor bij nul last gewoon 1,2/2 remvermogen. (2 liter tdi in vergelijking)

Er zijn meer variabelen dan grootte en compressie die motorrem-werking bepalen, ik verdenk de timing van de in-, en uitlaat kleppen.


Btw. wat is het maximale voltage dat je tijdens een afdaling meet?
 
Dat weet ik nog niet. De spannings indicatie ledjes die ik had zijn veel te grof. Ik heb nu mijn DynoSpeed eindelijk goed geconfigureerd gekregen dus ik ga dat binnenkort zien. Dan kan ik het voltage uitlezen.

Oh! Zijn de klep openings tijden verstelbaar dan bij de 1.2 tdi? Goede info!
 

Ronnie

Forumguru
Even nagekeken in Etka: de kleptiming in niet variabel (CFWA motor), verder ook niets ongewoons. Echter het vliegwiel is anders; bij een start/stopmotor is het vliegwiel dezelfde diameter, echter zwaarder.
De grootste afwijking zit 'm in de dynamo; hier wordt bij een start/stop motor een 140A exemplaar gemonteerd (90A is normaal), plus hieraan is een externe spanningregelaar gekoppelt. Deze dynamo is ook voorzien van een poulie met vrijlooplager, dus zal de dynamo alleen bij afremmen op de motor (schubbetrieb) in actie komen.
Men spreekt over "fahrzeuge mit rekuperation"; dus zal de dynamo als een soort retarder gebruikt worden.
 

Ronnie

Forumguru
Dank je wel Ronnie da's super info, wat is Etka?

Elektronischer (Ersatz)teile KAtalog,
Een (nu) ongeveer 6,5 Gb grote databank van het VAG-concern, kortom alle onderdelen van alle VAG auto's van 1990 tot 2012 met een maandelijkse update.
 

Ronnie

Forumguru
Ik kan er niets aan zien, gewoon normale hydr. klepstoters, conventionele nokkenassen (geen variabele kettingwielen), normale 3 cyl. krukas, maar met balansas en contragewicht.
 
Oh wow. Ik durf het bijna niet te vragen maar wat zijn de krukhoeken?

Oh met inlaat klep bedoelde ik eigenlijk de smoorklep in het inlaat kanaal. Sorry!
 

Max5

Senior Member
Dat weet ik nog niet. De spannings indicatie ledjes die ik had zijn veel te grof. Ik heb nu mijn DynoSpeed eindelijk goed geconfigureerd gekregen dus ik ga dat binnenkort zien. Dan kan ik het voltage uitlezen.

Oh! Zijn de klep openings tijden verstelbaar dan bij de 1.2 tdi? Goede info!

Het spanningsverloop dat ik op m'n scangauge aflees is grofweg als volgt:
14,5 tot 15V na starten totdat de accu geladen is (of een bepaalde laadgraad bereikt heeft?)
Vervolgens:
Ruim 13V bij normaal rijden.
Weer 14.5 tot 15V bij gas los uitrollen, wel of niet bijremmen maakt niet uit.

Bij 'gewone' autos is een continue laadspanning van ruim 14.5V normaal dus het 'regenereren' van de GL lijkt dus meer op het ontlasten bij normaal rijden dan dat er nou zo hard bijgeremd wordt.
(Misschien dat het bij afdalen anders werkt, maar ik ben er nog niet mee in de bergen geweest.)
 
Ik vraag mij af, of deze "rem-regeneratie" snelheidsafhankelijk is?
Bij AH in Renkum heb je een bovengrondse parkeergarage.
Je merkt dan wel, dat bij naar beneden rijden in z'n eerste versnelling de faab behoorlijk op z'n motor remt!
Ik denk dat het hellingspercentage rond de 12-15% ligt.

Wat mij opvalt:
Als je met de cc snelheid verlaagd gaat dit zeker trager dan dat je de cc uitschakelt; met name de eerste seconden!
Dus zou je zeggen, de "rem-regeneratie" werkt ook bij hogere snelheden.

Daarnaast denk ik, dat deze "rem-regeneratie" enorm gehyped is en alleen een marketing issue.
De nuttige opbrengst schat ik tussen de 0,2 a 0,4%, dus zeer zeer gering.
 

cvegreen

Forumguru
Als ik dat zo allemaal lees is er motorisch gezien bitter weinig verschil tussen een 1.2 CRTDI en een 1.2 CRTDI greenline . De grootste dingen zijn dan aerodynamische zaken , sportonderstel , banden met lage rolweerstand en velgen die minder wrijving bieden , maar de rest is eigenlijk meer iets dat tussen de oren gezocht moet worden , als ik dat zo allemaal lees ? Of heb ik het dan echt zo verkeerd voor .
 
Misschien moeten we een aparte topic hebben over de recupuratie techniek.

De druk vragen ga ik per email eens aan mijn dealer stellen dan zouden ze er eens dieper naar kijken zeiden ze.

De recupuratie heb ik vandaag op mijn ritje naar Rotterdam/Leiderdorp in actie gezien in ons platte nederland.

Na starten laad de dynamo met 14.8 volt. Bij x lading zakt de laad spanning naar 13.2 en dan naar 12.2. Deze houdt hij wel stabiel gedurende een tijd (Langer dan wanneer je stil staan met de motor uit (file)). Maar dan toch schakeld hij na verloop van tijd naar 14.8 volt en herhaalt alles zich weer. Wel was duidelijk dat elke keer wanneer ik op de motor remde de spanning naar 14.8v ging. Dus dat werkt best. Ongeacht

Het electrisch vermogen dat de dynamo levert is 140 amp aan 12 volt maximaal. Dus 1.68kW vermogen. Dat is inderdaad een verwaarloosbaar remmend vermogen. Nou is het rendement van een auto dynamo over het algemeen inclusief gelijkrichter en spannings regelaar niet bijster veel, wat het afgenomen vermogen meer maakt, maar dan nog is het remmend vermogen niet veel.

De reden waarom dit op is gebracht in deze draad is omdat ik samen met het recupereren in de bergen de inlaat druk zag zakken naar onderdruk (stabiel). Ik zit binnenkort weer in de bergen dan ga ik alles nakijken met de meters er bij.
 
Bovenaan Onderaan