2 jaar fabrieksgarantie verlengen?

piair1982

Forumguru
In mijn serviceboekje staat de mogelijkheid voor verlengde garantie. Wie heeft dit ook? En wie weet of dit al te krijgen is?

Noord26

Forumguru
Volgens de verkoper voor 2 extra jaar een kleine €500,-

Maar je mag er vanuit gaan dat het gros van de onderdelen een langere algemene levensduur hebben als 2 jaar. Daarmee heb je recht op coulance-regeling.

Bij mijn andere nieuw gekochte auto (Swift 2005) tot op heden nog geen enkel defect gehad. Daarom het ook niet op deze auto genomen, want het is een zelfs een doorontwikkeling van de vorige auto en grote problemen zullen al lang zijn gevonden.

erik2907

Actief lid
In mijn serviceboekje staat de mogelijkheid voor verlengde garantie. Wie heeft dit ook? En wie weet of dit al te krijgen is?

Skoda NL kent dit (nog) niet. Vermoedelijke invoer datum wordt juli 2011. Info komt van PON! Navraag gedaan omdat ik zelf ook geintresseerd was!

Skoda NL kent dit (nog) niet. Vermoedelijke invoer datum wordt juli 2011. Info komt van PON! Navraag gedaan omdat ik zelf ook geintresseerd was!

ik heb deze zelfde vraag ook bij PON neergelegd.
deze gaf mij te kennen, niet meer dan de twee jaar fabrieksgarantie te geven, en dat verder niets van deze verlenging bekend was.
enkel wel dat sommige dealers tegen meer betaling, deze fabrieksgarantie zouden verlengen.
dit ging dan wel buiten de importeur om.
wie spreekt nou de waarheid:ahum:

michelover

Forumguru
Vreemd dat Skoda dit nu niet meer heeft bij mijn vorige wagen werd dit keurig aangeboden door de dealer, vlak voor het verlopen van de garantie.

ronald24e

Actief lid
Persoonlijk heb ik nog nooit mijn garantie verlengt, zou dus ook niet weten of mijn dealer het aanbied.
Zelf ga ik uit van mijn recht als consument waarbij je mag uitgaan van een bepaalde levensduur voor bepaalde artikelen, juist op deze artikelen of onderdelen wordt vaak de extra garantie gegeven.......vaak dus onnodig omdat je die garantie eigenlijk zowiezo wel hebt alleen zul je moeten vechten om er ooit gebruik van te kunnen maken.

Ik weet dat dit niet echt een antwoord is op de vraag maar wilde dit toch even meegeven

Fabia

† In Memoriam
Ben het helemaal met je eens. Ik wordt af en toe echt moe van zodra je wat koopt, dat je dan weer garantie kan bijkopen.

ik respecteer ieders mening, maar wil toch even een voorbeeld aanhalen.
ik heb het een keer met een fiat punto gehad, 2 jaar fab.garantie.
3e jaar bijgekocht, en net voor het eind van het 3e jaar,totale motorregeleenheid en bobines naar de knoppen.
totale reparatie bijna €1900,-.
gelukkig nog garantie.
geloof me maar,dat als je uitgaat van bepaalde levensduur van artikelen, je idd wel een punt hebt.
maar vaak komt het toch weer uit op een coulance regeling,waar een hoop bekvechten met rechtsbijstandverzekeringen bijkomt.
deze vaak ook nog een eigen risico van minimaal €100,- in rekening brengen, en je uiteindelijk nog je portemonee mag trekken voor het vervangen onderdeel.
voor nog geen €250,- had ik verder geen enkele zeik aan mijn hoofd.(behalve de pech met de auto).
ik kan het fout hebben, maar volgens mij hebben maar weinig mensen buiten de garantie periode alles netjes gerepareerd gekregen,zonder ook maar een cent te hoeven betalen.
en als op welke manier dan ook het onderdeel vergoed zal worden, dan hebt je altijd nog het maakloon, die vaak al boven de bedragen liggen voor het verlengen van de garantie.
maar dat is mijn mening...

MarcoO2

Forumguru
Mocht je behoefte voelen om die extra garantie bij te kopen, let dan vooral ook goed op de garantievoorwaarden (en op afwijkingen ten opzichte van de "originele" fabrieksgarantie. De "vervolggarantie" wil nog wel eens minder dekken dan de eerste garantie (dus de fabrieksgarantie), en dan kun je voor rare verrassingen komen te staan.

van_der_P

Senior Member
Toch een beetje vreemd dat Skoda deze extra garantie (nog) niet levert. Zou men zo weinig vertrouwen hebben in het produkt Skoda ?

AGTon

Forumguru
Tja extra garantie. Nou ben ik zelf jurist, maar nog kom ik er met mijn eigen zaken niet altijd uit.

Wat je altijd in gedachten moet houden is dat er een groot verschil zit tussen recht hebben, en je recht krijgen. Dit leg ik altijd voor aan mijn clienten om de pijn wat te verzachten als ze hun gelijk niet krijgen, en het helpt ook nog :) .

Hoe dan ook.

Natuurlijk mag je je er op beroepen dat een product langer meegaat dat de wettelijk geregelde 2 jaar garantie. Gaat jouw stofzuiger stuk na 2 jaar en 5 maanden, dan mag je van de producent verlangen dat hij jou tegemoed komt. Des te langer de garantie is verstreken, des te minder kan jij echter verlangen van de producten.

Grappig is, dat in de wet voor consumenten is geregeld (heb het artikel even niet bij de hand) dat hij het gebrek pas moest melden bij de producent gerekend vanaf het moment dat hij dit kon weten. Met andere woorden. Als jij als consument een wasmachine koopt en laat die 1 jaar ingepakt staan en pakt hem daarna uit, en hij blijkt niet te werken. Dan kan je je beroepen op de garantie en dient de producent een nieuw product te leveren, dan wel te maken. Dit even als zijstraatje.

Een ander probleem is, dat de bewijslast bij de consument ligt na de garantieperiode en de producent hier makkelijk op in kan springen (hoewel dit niet vaak gebeurd). De eerste 6 maanden na aanschaf van het product ligt de bewijslast bij de producten.

In ieder geval, ikzelf koop soms wel eens extra garantie. Het is afhankelijk van het product en hoe erg ik dit product nodig heb. 3 weken geleden een Miele wasmachine gekocht, en ja daar koop ik het wel bij. Waarom? Omdat ik geen zin heb in gesteggel met de producten of dit wel of niet onder coulance valt, en ik ook met dit product niet zo lang zonder kan zitten tot wij hier uit zijn gekomen.

Met een tv vind ik het weer wat anders, dan lees ik maar een boekje tot ik er uit ben met de producent.

Het blijft een keuze die je zelf moet maken, maar met de extra garantie koop je vooral rust. Heb je hier geen last van, dan lekker laten zitten. Maak ook voor jezelf een berekening wat je denkt kwijt te zijn als je geen garantie koopt, en wel in de pen moet springen. De tijd, frustratie, onkosten die je moet maken, zal dit meer of minder kosten dan de aanschaf van de extra garantie.

Ik probeer hier geen lans te breken voor een pro extra garantie, maar het kan soms geen kwaad.

Fabia

† In Memoriam
Maar is het ook geen big business voor alle bedrijven. Tegenwoordig kan je niet wat kopen zonder dat er extra garantie bij gekocht moet worden. In hoeverre wordt er niet grof aan verdient.

AGTon

Forumguru
@fabia

Je moet niks. En koppelverkoop is nog altijd verboden. Zou je een voorbeeld kunnen geven waarbij je extra garantie moet kopen omdat je anders het product niet kan aanschaffen? Natuurlijk, als 10 mensen een extra verzekering kopen, en er maar 1 aanspraak hierop maakt is het goed verdienen. Maar ik zou eerder naar mijn eigen portomonee kijken, dan naar die van de producent. Van mij mag de producent flink verdienen op zijn producten, zolang ik maar tevreden ben.

Ik kan mij nog uit mijn studententijd herinneren dat, ik werkte bij een electronica zaak, wanneer mensen kwamen om iets op afbetaling te kopen er gezegd werd dat het dan verplicht was om extra garantie aan te schaffen anders kon het niet. Dit was natuurlijk lariekoek, maar de klant nam het wel.

Bovenaan Onderaan