Tja extra garantie. Nou ben ik zelf jurist, maar nog kom ik er met mijn eigen zaken niet altijd uit.
Wat je altijd in gedachten moet houden is dat er een groot verschil zit tussen recht hebben, en je recht krijgen. Dit leg ik altijd voor aan mijn clienten om de pijn wat te verzachten als ze hun gelijk niet krijgen, en het helpt ook nog

.
Hoe dan ook.
Natuurlijk mag je je er op beroepen dat een product langer meegaat dat de wettelijk geregelde 2 jaar garantie. Gaat jouw stofzuiger stuk na 2 jaar en 5 maanden, dan mag je van de producent verlangen dat hij jou tegemoed komt. Des te langer de garantie is verstreken, des te minder kan jij echter verlangen van de producten.
Grappig is, dat in de wet voor consumenten is geregeld (heb het artikel even niet bij de hand) dat hij het gebrek pas moest melden bij de producent gerekend vanaf het moment dat hij dit kon weten. Met andere woorden. Als jij als consument een wasmachine koopt en laat die 1 jaar ingepakt staan en pakt hem daarna uit, en hij blijkt niet te werken. Dan kan je je beroepen op de garantie en dient de producent een nieuw product te leveren, dan wel te maken. Dit even als zijstraatje.
Een ander probleem is, dat de bewijslast bij de consument ligt na de garantieperiode en de producent hier makkelijk op in kan springen (hoewel dit niet vaak gebeurd). De eerste 6 maanden na aanschaf van het product ligt de bewijslast bij de producten.
In ieder geval, ikzelf koop soms wel eens extra garantie. Het is afhankelijk van het product en hoe erg ik dit product nodig heb. 3 weken geleden een Miele wasmachine gekocht, en ja daar koop ik het wel bij. Waarom? Omdat ik geen zin heb in gesteggel met de producten of dit wel of niet onder coulance valt, en ik ook met dit product niet zo lang zonder kan zitten tot wij hier uit zijn gekomen.
Met een tv vind ik het weer wat anders, dan lees ik maar een boekje tot ik er uit ben met de producent.
Het blijft een keuze die je zelf moet maken, maar met de extra garantie koop je vooral rust. Heb je hier geen last van, dan lekker laten zitten. Maak ook voor jezelf een berekening wat je denkt kwijt te zijn als je geen garantie koopt, en wel in de pen moet springen. De tijd, frustratie, onkosten die je moet maken, zal dit meer of minder kosten dan de aanschaf van de extra garantie.
Ik probeer hier geen lans te breken voor een pro extra garantie, maar het kan soms geen kwaad.