2,5 jaar, 110.000 km, mijn eerste storing!

@Marco ... is jouw auto dan eind volgende week klaar?
Nog tips voor ons?

Moet je daarna de motor weer opnieuw inrijden? Ik krijg het idee dat je motor helemaal uit elkaar gehaald moet worden, klopt dat?

Ronnie

Forumguru
Zoiets is moeilijk te voorkomen, het is gewoon een onderdeeltje welk defect ging. De gevolgen zijn echter in dit geval erger dan de kwaal!
In afbeelding 2 zie je linksonderin het onderdeel wat niet goed meer functioneerde: Positie nr. 5, hydraulische kettingspanner;deze bouwde niet genoeg druk meer op om de ketting strak te houden, zodoende versprong de ketting 1 of 2 tanden en kwamen de zuigers tegen de kleppen, positie 5 en 6 op foto 1, aan en sloegen deze krom. Wanneer je pech hebt zit er ook nog een gat in de zuiger(s).

Bijlagen

• Distr. ketting geleider 1.8 TSI.jpg
    Distr. ketting geleider 1.8 TSI.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 68
  • Cilinderkop 1.8TSI.jpg
    Cilinderkop 1.8TSI.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 68

Octavarium

Actief lid
Ah, wat een bagger, Marco! Ik hoop dat het snel is opgelost..
Ik rij nu 60dkm met dezelfde auto, met dezelfde tuning en nog geen problemen, afgezien van afgelopen week. Kwam net terug van een grote beurt toen ik ineens een oranje olielampje kreeg (Warning: oil pressure. Engine speed<4000rpm).
Ik vermoed dat dit een foutje is geweest van de oliedruksensor of ECU en hoop niet dat de oliepomp kreupel is of iets dergelijks, want dat kan echt verkeerd aflopen. Sorry voor de OT, maar kan zoiets ook optreden als er juist teveel olie in is gedaan door de dealer? Ik vond het peil namelijk wel erg hoog..

Ronnie

Forumguru
Een teveel aan olie is geen ramp, het teveel zal verbranden via de carterontluchting.(Is wel schadelijk voor roetfilters en katalysatoren!)
De kettingspanner wordt op druk gehouden door oliedruk welke door kleine boringen wordt geperst( ongeveer hetzelfde dan Hydraulische klepstoters)
De druk wordt middels een soort regelaar (een kogeltje met een veerspanning erop) constant gehouden.

Dank voor uitleg Ronnie.
Doet mij meteen denken aan mijn fietsketting, die moet ook strakker gezet worden.
Gezien omvang van de schade, moet er dan geen opnemer op de spanner gezet worden? Die de motor dan stopt als de spanner niet ver genoeg uitsteekt?

Ronnie

Forumguru
Een sensor zal moeilijk zijn, de ketting varieert continue in lengte door uitzetten/inkrimpen door motortemperatuur, leeftijd van de ketting enz.
Bij een fiets zie je dus ook dat de ketting langer wordt op den duur, hetzelfde(maar in mindere mate door de olie) gebeurt dus in de motor.
Normaal gebeurt er niets met zo'n ketting,(hij is ook nog dubbel uitgevoerd).

MarcoO2

Forumguru
@ Ronnie: Dank voor je heldere uitleg! Nu heb ik beeld van wat er fout is gegaan... Voor zover ik weet, zit er geen gat in de zuiger, maar helemaal zeker is dat nog niet. Ben benieuwd!

Weet jij wat een beetje normaal kostenplaatje voor deze reparatie is? Uiteraard hangt het van de ontstane schade af, dus je mag afronden op een paar duizend euro... ;)

@ Octavarium: voor zover ik weet, heeft dit niets met de tuning te maken, maar puur met een onderdeeltje wat de geest heeft gegeven. Ik zie gevoelsmatig eerder een verband met het feit dat ik mijn motor soms wel 100 keer per dag start...

Ronnie

Forumguru
Omdat het spannerprobleem al 2 keer voor problemen heeft gezorgd kan ok me goed voorstellen dat er een z.g. stripmotor ingehangen wordt,
Dit is een kale, dus zonder alle nevenagregaten, motor; 06J 100 033 CX 1.8 stripmotor € 4664,80 (!) Dan heb je ongeveer een idee.......

MarcoO2

Forumguru
Ik ben bang van niet, Falcon. 't Wordt gewoon reviseren of een nieuwe motor. Daarvoor is'tie blijkbaar nog te veel waard!

Falcon

Donateur
Garantie kwestie zal het ook wel zijn. Moet je nu ook rekening ermee houden dat JD opnieuw de auto tuned?

Rolle

Senior Member
Zal ervan afhangen of de ECU vast hangt aan de motor. In elk geval denk ik dat indien de ECU blijft het toch aangewezen zal zijn om een bezoekje te brengen aan JD. Kwestie van de nieuwe parameters in rekening te brengen in het custom made programma dat nu in de ECU zit.

Just my 2 cents.

Veel succes met de afhandeling Marco.

MarcoO2

Forumguru
Dat denk ik inderdaad ook, Rolle. Ik denk dat nu hoe dan ook de tuning verloren gaat. Zal eens contact opnemen met JD om te checken hoe zij daarmee om gaan.

En garantie? Je zou zeggen van wel, nu na 2,5 jaar en 110.000 km de motor in de soep loopt. Maar dat mag de leasemaatschappij uitzoeken! ;)

Ronnie

Forumguru
Ik ben ook meteen van 't ergste uitgegaan, voor 't zelfde geld zijn er alleen een paar kleppen krom en hoeft alleen de kop maar gereviseerd te worden
en dan heb je geen problemen met de ECU.....

MarcoO2

Forumguru
't waren sowieso niet alleen de kleppen, ook de zuigers waren beschadigd, en als iuk het goed begreep hing het ervan af of de cilinderwanden beschadigd zouden zijn. Zo ja: ruilmotor, zo niet: revisie. Klinkt ook wel logisch. Ik begrijp dus dat bij een revisie de tuning gewoon blijft werken, terwijl dat bij een nieuwe motor niet zo is. Ben benieuwd!

Ronnie

Forumguru
Als ze er een ruilmotor/stripmotor inhangen is het natuurlijk niet gezegd dat de ECU ook mee vervangen wordt, daar is immers niets mis mee!
Bij dezelfde motorcode kan hij gewoon blijven zitten hoor, alleen zullen ze zich bij de eerste proefrit wel een keertje achter de oren krabben.......

MarcoO2

Forumguru
OK, helemaal duidelijk!

Ja, degene die er dan mee gaat rijden zal misschien wel even checken of er niet per ongeluk een RS-motor in gehangen is... ;)

Noord26

Forumguru
Als men er dan toch wellicht een nieuwe motor in moet hangen, wat kost een RS stripmotor tov de normale?

:super:

Bovenaan Onderaan