2,5 jaar, 110.000 km, mijn eerste storing!

MarcoO2

Forumguru
Vandaag weer even gebeld met TSC met de vraag hoe het met mijn auto stond. Helaas was daar nog niets van te zeggen, omdat na een dag sleutelen nog niet duidelijk is waar het probleem nu precies door veroorzaakt is. De 1.8TSI is redelijk complex (heeft zelfs drie kettingen), en daardoor lastig te doorzoeken. Normaal beginnen ze bij TSC zelf stukje bij beetje te zoeken naar de oorzaak. Maar nu is het probleem dat Van Loon al van alles van de motor heeft gedemonteerd, waardoor oorzaak en gevolg voor TSC veel moeilijker terug te vinden is. Ze waren daar niet bepaald blij met de werkwijze van Van Loon. Zij kregen de auto aangeleverd op de ambulance met daarbij een hoop losse onderdelen, boutjes en moertjes. De schade is ook lastig te verklaren omdat het gebeurde terwijl ik niet reed.

Kortom, pas volgende week is er meer bekend, en tot die tijd blijf ik me verplaatsen in de IX35...
 

VEEJAY

Forumguru
Poe hee, hopelijk staand onze auto's deze zomer weer gebroederlijk naast elkaar bij de Schleife :-)
 

MarcoO2

Forumguru
Daar ga ik wel van uit! (hoop doet immers leven, haha!) Moet er niet aan denken om met mn vervanger de Schleiffe op de gaan, die valt al bijna om in een normale bocht! ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Nou, mijn motor is gereviseerd. Gisteren hoorde in dat de eerste proefrit ermee gemaakt was. Vandaag volgen er meer, als alles dan naar tevredenheid is, krijg ik 'm morgen thuisbezorgd. De Hyundai krijgen ze dan met een strik erom mee! ;)
 

Rolle

Senior Member
Deie monteurs zijn nu de motor terug uit elkaar aan het schroeven om te kijken wat ze verkeerd gedaan hebben dat de motor zoveel vermogen heeft.

Of ze denken in zichzelf dat dit hun beste revisie ooit was.

Nog even op je tanden bijten Marco.
 

MarcoO2

Forumguru
Haha ja, die opmerking kreeg ik wel... "zo, die was niet helemaal standaard hé?" Nee, inderdaad... ;)

Nou, vanmorgen kreeg ik 'm thuisbezorgd, en ik ben weer helemaal blij! Rijdt weer super, hopelijk blijft dat zo! Vraagt die man "en, beviel dat nou een beetje, die Hyundai?"....
 

MarcoO2

Forumguru
Haha, het weer is zo mooi dat ik nauwelijks in mijn auto te vinden ben! ;)

Desondanks heb ik er alweer 300 km mee gereden, wát een genot!
 

Freek

Nieuw lid
Off Topic

Zoiets is moeilijk te voorkomen, het is gewoon een onderdeeltje welk defect ging. De gevolgen zijn echter in dit geval erger dan de kwaal!
In afbeelding 2 zie je linksonderin het onderdeel wat niet goed meer functioneerde: Positie nr. 5, hydraulische kettingspanner;deze bouwde niet genoeg druk meer op om de ketting strak te houden, zodoende versprong de ketting 1 of 2 tanden en kwamen de zuigers tegen de kleppen, positie 5 en 6 op foto 1, aan en sloegen deze krom. Wanneer je pech hebt zit er ook nog een gat in de zuiger(s).

Hallo Ronnie,

Misschien weet u 1 of meer antwoorden op mijn vragen?:

Waarom zit er eigenlijk een hydraulische kettingspanner in die -als ik het goed begrijp- op motorolie werkt en pas de distributieketting (verder?) gaat spannen als er gestart wordt?

Ik heb mij laten vertellen dat dit de distributielijn van een 1.2 TSI (2010-2011) is, zie link:

http://img99.imageshack.us/img99/735/tsit.jpg

Werkt de kettingspanner in de 1.2 TSI ook hydraulisch?

En waarom kan ik bij de 1.2 TSI niet zien of de motor bedrijfswarm is en zit er geen turbotimer op deze motor?; nu de turbo in veel auto's wordt gebruikt weten/lezen niet alle mensen dat je de turbo moet laten afkoelen na een snelle of belastende rit (op een warme dag).

Groet,

Freek
 

Ronnie

Forumguru
In nagenoeg alle modernere motoren worden hydraulische kettingspanners toegepast, het is de meest onderhoudsvriendelijke en bedrijfszekere oplossing.
Bij een 1.2 3 cyl. wordt de lange ketting (nokkenassen) hydraulisch op spanning gehouden, de korte voor de balansas middels een veergespannen geleider.
Ik herinner me een 2.0 ltr blok van Alfa-Romeo van mezelf(2.0 GTA), hierin zat een mechanische spanner middels een 10cm lange drukveer. Bij 65.000 km brak de veer...... de gevolgen kun je wel raden denk ik!
Op de vraag van de Turbotemp.meter kan ik helaas geen antwoord geven.
 
Bovenaan Onderaan