2,5 jaar, 110.000 km, mijn eerste storing!

MarcoO2

Forumguru
Of, anders gezegd: hoe een gezellige dag een stuk langer én vervelender werd dan gepland was...

Zaterdagmiddag was ik heerlijk van het zonnetje gaan genieten en met mijn vrouw en vrienden naar Scheveningen gegaan. Na een paar uur lekker op het strand gelegen te hebben, zijn we nog gezellig uit eten geweest. Met de auto van onze vrienden zijn we naar hun huis in Gouda gereden, waar we om een uurtje of half negen aankwamen. Vanaf daar zou ik weer in mijn eigen auto naar huis rijden. Maar... dat is niet helemaal gelukt...

Toen ik op weg was naar Gouda, heb ik niets bijzonders gemerkt, gehoord of gevoeld en ook geen alarmlampjes zien branden. Ik heb de auto geparkeerd en that's it, dacht ik. Totdat ik de auto 's-avonds weer wilde starten. Dat lukte dus niet!

't Lag in ieder geval niet aan de accu, die had voldoende power. De startmotor draaide ook gewoon, alleen de moter sloeg niet aan. Ook niet met horten en stoten, er gebeurde gewoon helemaal niets. Ook niet als ik gas gaf.

Uiteindelijk maar de ING alarmlijn gebeld. Door hen werd de Skoda Mobiliteitsservice ingeschakeld, met als gevolg dat na een klein uur een vriendelijke man van de ANWB voor kwam rijden. Die heeft van alles geprobeerd. maar kreeg 'm ook niet aan de praat. De auto had wel ontsteking, maar geen compressie. Zijn vermoeden is dat de distributieketting een paar tanden versprongen is bij het starten, waardoor de motor "van tijd af is" . Oorzaak zou een probleem met de spanner kunnen zijn.

Op zich zou dat best kunnen, want een paar maanden geleden heeft de dealer ook al een probleem met de spanner opgelost. Toen was de spanning van de ketting vanwege een te lage oliedruk ook iets te laag, waardoor er bij het starten een ratelend geluid te horen was. Na die reparatie heb ik niets meer gemerkt of gehoord. Als deze voorlopige diagnose juist is, kan dat nog leuk worden, want dan kunnen de kleppen ook beschadigd zijn.

In ieder geval was dit een storing die niet even langs de stoeprand verholpen kon worden. Oftewel: de ambulance werd ingeschakeld. Voordat die ter plaatse was, waren we weer een uur verder. Inmiddels was het elf uur geweest. De chauffeur was duidelijk niet vrolijk, want: net uit z'n bed gebeld. Sorry... maar ik was ook liever al lang thuis geweest... Gelukkig deed hij zijn werk goed en in no time stond mijn auto op de ambulance. Samen met mijn vrouw konden we instappen en meerijden... naar een depot in Rotterdam, oftewel; voor mij precies de verkeerde kant op. Ik woon in 't midden van het land! Maar goed, midden in de nacht heb je niet zoveel te kiezen...

In Rotterdam hebben we de auto afgeladen en het papierwerk afgehandeld. Vervolgens mocht ik kiezen wat ik als vervangend vervoer wilde: een Opel Insignia of een Hyundai IX35. De Insignia ken ik wel, de Hyundai niet. Maar tegenwoordig zien die dingen er een stuk beter uit, dus ik dacht "doe eens gek" en heb de IX35 gekozen. Wat een spijt kreeg ik daarvan...

't Was inmiddels half twee, en ik moest nog uit Rotterdam naar huis. Dik een uur rijden. Inmiddels was het beroerd weer geworden, het goot van de regen en het waaide flink. Dat merkte ik ook onderweg: de IX35 zwalkte over de weg... met dank aan de wind �n aan de besturing. Als je nog maar naar het stuur kijkt, zit je al een baan opzij. Wat een vreselijke auto, zeg... Zowel de besturing als het gas en de remmen zijn zo nerveus als wat, en ondanks dat er een 2.0 met 120Kw in ligt, voelt het aan alsof er een 1.6 8V onder de kap ligt. Had ik maar die Insignia gekozen, want achteraf bleek dat een 1.6Turbo te zijn met alles erop en eraan...

Al met al was het geen fijne afsluiting van een op zich erg lekkere dag. Ik ben mijn eigen auto kwijt, en het kostte een hoop tijd, gezeik en geregel om thuis te komen. Maar goed, het positieve is dát ik thuis ben gekomen, en dat de (ongetwijfeld zeer prijzige) reparatie niet voor mijn rekening komt.

De auto is vandaag vanuit Rotterdam naar de dealer in Gouda vervoerd. Volgens de Skoda Mobiliteitsservice moet dat naar de dichtsbijzijnde dealer op het moment van de storing. Da's jammer, ik had liever gehad dat mijn eigen dealer 'm mocht repareren. Maar goed, sommige dingen heb je niet voor 't kiezen.

Overigens is dit de eerste keer in 2,5 jaar en 110.000 km dat de auto me in de steek heeft gelaten. Daarom eindig ik dit verhaal alsnog met: chapeau!
 

Fabia

† In Memoriam
Staat je O2 bij van Loon in Gouda? Hopelijk ben je weer snel verlost van de Hyundai.
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, Van Loon mag 'm repareren inderdaad. Heb geen ervaring met hen, maar de verhalen zijn wel redelijk positief geloof ik.

En inderdaad, hoe eerder ik hyundai kwijt ben, hoe beter...
 

Falcon

Donateur
Dat is zeker niet fijn Marco. Ik hoop trouwens niet dat het ook maar iets met de tuning te maken heeft! Sterkte!
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb goede ervaringen met van Loon. Heb daar twee Fabia's nieuw gekocht.
 
Heb goede ervaringen met v Loon Gouda. Soms krijg je de auto goed gewassen terug.
Kom je na sluitingstijd ... geen probleem, je kan bij de tankstation terecht voor je sleutel en je vervangende auto inleveren.

Hoop dat ze snel de oorzaak vinden ... had een paar jaartjes terug soortgelijke situatie meegemaakt ... auto wilt niet meer starten midden op de weg in Amsterdam, gelukkig op een afrit. Was auto 3 dagen kwijt voordat ze een defecte sensor hadden gevonden (en ja hoor ... Hyundai ;)).
 

VEEJAY

Forumguru
Ik weet wat er door je heengaat heb het ook meegemaakt dat ik me leasebak kwijt was voor een tijdje.

Je gaat in ieder geval straks weer alles waarderen van je Skoda... Das het fijne..
 

Rolle

Senior Member
Oei das niet zo leuk om te horen, en al zeker het moment waarop je het vaststelde.

Maar ja autopech komt altijd ongelegen.

Verhaal van de IX35 komt me bekend voor. Een kennis was onlangs aan het twijfelen over een nieuwe wagen en was eerst van plan een IX35 te kopen tot ze de VAG dealer in de buurt binnenwandelde. De Fab kon haar niet zo bekoren dus heeft ze maar voor de seat ibiza gekozen tot haar grote vreugde ondertussen.

Marco veel sterkte met het wachten.
 

MarcoO2

Forumguru
Wordt ik net gebeld door Van Loon, met de vraag hoe de omstandigheden waren toen de sotring ontstond. Waarschijnlijk heeft inderdaad de kettingspanner niet goed gefunctioneerd, waardoor de motor van tijd was en dus inderdaad mijn kleppen enzo aan gort zijn... Dus ik zeg "dat is dus geen kwestie van een paar dagen zeker?" Zegt hij "nee, inderdaad, denk eerder aan weken!". :shocked: :ahum: :smiley29: :mad:
 

michelover

Forumguru
Is dit dan niet een beetje de schuld van de dealer als ik zo het verhaal lees. Ze hebben het immers een paar maanden geleden ook al voor je "opgelost" ??? Succes en hoop dat ze het toch wel wat sneller repareren dan weken, of hebben ze het zo druk.
Kan je in ieder geval nog even genieten van je Hyundai:winkie:
 

MarcoO2

Forumguru
@ Michelover: dat is inderdaad mogelijk. Van Loon heeft vandaag ook contact gehad met mijn dealer (die de vorige keer iets gefixt heeft). Ik weet nog niet wat daaruit is gekomen, en of een en ander te voorkomen was geweest. Stel dat de druk van de hydraulische kettingspanner op de een of andere manier (lekkage?) langzaam wegvalt, dan kan het zijn dat ze 'm vorige keer netjes op spanning hebben gezet, maar dat'ie nu weer te weinig spanning had. Ik ben alles behalve een expert op dit gebied, dus misschien praat ik onzin. Ben benieuwd wat er uit gaat komen!

@ Falcon: Eh ja, dat zou zomaar kunnen... ;) Eén ding weet ik alvast: de IX35 komt er niet op!

Voordeel van een lange reparatie is wel dat ik dan die IX35 weer snel om kan ruilen voor een andere vervanger (van de eigen vloot van de leasemaatschappij).
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het onderhoud aan mijn auto (destijds een Seat) een aantal jaren door Van Loon laten doen, omdat ik daar aanzienlijk meer vertrouwen in had dan de lokale Seatdealer. Ik heb een aantal malen toch wel grote vraagtekens gezet bij diagnoses van Van Loon. Bijvoorbeeld: een uitlaat die volgens Van Loon vervangen moest worden, niet gedaan en gewoon nog 2 jaar mee gereden voor ie wel vervangen moest worden. Ander voorbeeld: multiriem vervangen door Van Loon, en na een week begint ie onder bepaalde omstandigheden te janken omdat de riem onvoldoende was gespannen. Vervolgens stuurt men gewoon een rekening alsof Van Loon de beurt en vervangen multiriem niet heeft gedaan de week ervoor. (ik heb dit zowel vooraf, als bij het ophalen van de auto aangegeven)

Van Loon zit overigens sinds een jaar ofzo op een andere locatie in Gouda en ook in de organisatie zijn er geloof ik wat zaken veranderd.
 

MarcoO2

Forumguru
Zojuist gebeld met Van Loon, of er al iets bekend is. Werd doorverwezen naar ING, dus heb hen maar even gebeld. Wat blijkt: mijn auto wordt weggehaald bij Van Loon en ondergebracht bij TSC in Geldermalsen. Reden: de voorgestelde reparatiewijze en bijbehorende prijsopgave was onacceptabel, en daarnaast kon Van Loon pas begin mei aan de reparatie beginnen. Da's een no-go, dus.
Ik vind 't prima, TSC, is (na even snel googelen) een goed bekend staand bedrijf. Enige jammere is dat ik daarnaast hoorde dat ik nog tot eind volgende week in de IX35 moet blijven rijden... :biggthumpdown:
 
Bovenaan Onderaan