MarcoO2
Forumguru
Of, anders gezegd: hoe een gezellige dag een stuk langer én vervelender werd dan gepland was...
Zaterdagmiddag was ik heerlijk van het zonnetje gaan genieten en met mijn vrouw en vrienden naar Scheveningen gegaan. Na een paar uur lekker op het strand gelegen te hebben, zijn we nog gezellig uit eten geweest. Met de auto van onze vrienden zijn we naar hun huis in Gouda gereden, waar we om een uurtje of half negen aankwamen. Vanaf daar zou ik weer in mijn eigen auto naar huis rijden. Maar... dat is niet helemaal gelukt...
Toen ik op weg was naar Gouda, heb ik niets bijzonders gemerkt, gehoord of gevoeld en ook geen alarmlampjes zien branden. Ik heb de auto geparkeerd en that's it, dacht ik. Totdat ik de auto 's-avonds weer wilde starten. Dat lukte dus niet!
't Lag in ieder geval niet aan de accu, die had voldoende power. De startmotor draaide ook gewoon, alleen de moter sloeg niet aan. Ook niet met horten en stoten, er gebeurde gewoon helemaal niets. Ook niet als ik gas gaf.
Uiteindelijk maar de ING alarmlijn gebeld. Door hen werd de Skoda Mobiliteitsservice ingeschakeld, met als gevolg dat na een klein uur een vriendelijke man van de ANWB voor kwam rijden. Die heeft van alles geprobeerd. maar kreeg 'm ook niet aan de praat. De auto had wel ontsteking, maar geen compressie. Zijn vermoeden is dat de distributieketting een paar tanden versprongen is bij het starten, waardoor de motor "van tijd af is" . Oorzaak zou een probleem met de spanner kunnen zijn.
Op zich zou dat best kunnen, want een paar maanden geleden heeft de dealer ook al een probleem met de spanner opgelost. Toen was de spanning van de ketting vanwege een te lage oliedruk ook iets te laag, waardoor er bij het starten een ratelend geluid te horen was. Na die reparatie heb ik niets meer gemerkt of gehoord. Als deze voorlopige diagnose juist is, kan dat nog leuk worden, want dan kunnen de kleppen ook beschadigd zijn.
In ieder geval was dit een storing die niet even langs de stoeprand verholpen kon worden. Oftewel: de ambulance werd ingeschakeld. Voordat die ter plaatse was, waren we weer een uur verder. Inmiddels was het elf uur geweest. De chauffeur was duidelijk niet vrolijk, want: net uit z'n bed gebeld. Sorry... maar ik was ook liever al lang thuis geweest... Gelukkig deed hij zijn werk goed en in no time stond mijn auto op de ambulance. Samen met mijn vrouw konden we instappen en meerijden... naar een depot in Rotterdam, oftewel; voor mij precies de verkeerde kant op. Ik woon in 't midden van het land! Maar goed, midden in de nacht heb je niet zoveel te kiezen...
In Rotterdam hebben we de auto afgeladen en het papierwerk afgehandeld. Vervolgens mocht ik kiezen wat ik als vervangend vervoer wilde: een Opel Insignia of een Hyundai IX35. De Insignia ken ik wel, de Hyundai niet. Maar tegenwoordig zien die dingen er een stuk beter uit, dus ik dacht "doe eens gek" en heb de IX35 gekozen. Wat een spijt kreeg ik daarvan...
't Was inmiddels half twee, en ik moest nog uit Rotterdam naar huis. Dik een uur rijden. Inmiddels was het beroerd weer geworden, het goot van de regen en het waaide flink. Dat merkte ik ook onderweg: de IX35 zwalkte over de weg... met dank aan de wind �n aan de besturing. Als je nog maar naar het stuur kijkt, zit je al een baan opzij. Wat een vreselijke auto, zeg... Zowel de besturing als het gas en de remmen zijn zo nerveus als wat, en ondanks dat er een 2.0 met 120Kw in ligt, voelt het aan alsof er een 1.6 8V onder de kap ligt. Had ik maar die Insignia gekozen, want achteraf bleek dat een 1.6Turbo te zijn met alles erop en eraan...
Al met al was het geen fijne afsluiting van een op zich erg lekkere dag. Ik ben mijn eigen auto kwijt, en het kostte een hoop tijd, gezeik en geregel om thuis te komen. Maar goed, het positieve is dát ik thuis ben gekomen, en dat de (ongetwijfeld zeer prijzige) reparatie niet voor mijn rekening komt.
De auto is vandaag vanuit Rotterdam naar de dealer in Gouda vervoerd. Volgens de Skoda Mobiliteitsservice moet dat naar de dichtsbijzijnde dealer op het moment van de storing. Da's jammer, ik had liever gehad dat mijn eigen dealer 'm mocht repareren. Maar goed, sommige dingen heb je niet voor 't kiezen.
Overigens is dit de eerste keer in 2,5 jaar en 110.000 km dat de auto me in de steek heeft gelaten. Daarom eindig ik dit verhaal alsnog met: chapeau!
Zaterdagmiddag was ik heerlijk van het zonnetje gaan genieten en met mijn vrouw en vrienden naar Scheveningen gegaan. Na een paar uur lekker op het strand gelegen te hebben, zijn we nog gezellig uit eten geweest. Met de auto van onze vrienden zijn we naar hun huis in Gouda gereden, waar we om een uurtje of half negen aankwamen. Vanaf daar zou ik weer in mijn eigen auto naar huis rijden. Maar... dat is niet helemaal gelukt...
Toen ik op weg was naar Gouda, heb ik niets bijzonders gemerkt, gehoord of gevoeld en ook geen alarmlampjes zien branden. Ik heb de auto geparkeerd en that's it, dacht ik. Totdat ik de auto 's-avonds weer wilde starten. Dat lukte dus niet!
't Lag in ieder geval niet aan de accu, die had voldoende power. De startmotor draaide ook gewoon, alleen de moter sloeg niet aan. Ook niet met horten en stoten, er gebeurde gewoon helemaal niets. Ook niet als ik gas gaf.
Uiteindelijk maar de ING alarmlijn gebeld. Door hen werd de Skoda Mobiliteitsservice ingeschakeld, met als gevolg dat na een klein uur een vriendelijke man van de ANWB voor kwam rijden. Die heeft van alles geprobeerd. maar kreeg 'm ook niet aan de praat. De auto had wel ontsteking, maar geen compressie. Zijn vermoeden is dat de distributieketting een paar tanden versprongen is bij het starten, waardoor de motor "van tijd af is" . Oorzaak zou een probleem met de spanner kunnen zijn.
Op zich zou dat best kunnen, want een paar maanden geleden heeft de dealer ook al een probleem met de spanner opgelost. Toen was de spanning van de ketting vanwege een te lage oliedruk ook iets te laag, waardoor er bij het starten een ratelend geluid te horen was. Na die reparatie heb ik niets meer gemerkt of gehoord. Als deze voorlopige diagnose juist is, kan dat nog leuk worden, want dan kunnen de kleppen ook beschadigd zijn.
In ieder geval was dit een storing die niet even langs de stoeprand verholpen kon worden. Oftewel: de ambulance werd ingeschakeld. Voordat die ter plaatse was, waren we weer een uur verder. Inmiddels was het elf uur geweest. De chauffeur was duidelijk niet vrolijk, want: net uit z'n bed gebeld. Sorry... maar ik was ook liever al lang thuis geweest... Gelukkig deed hij zijn werk goed en in no time stond mijn auto op de ambulance. Samen met mijn vrouw konden we instappen en meerijden... naar een depot in Rotterdam, oftewel; voor mij precies de verkeerde kant op. Ik woon in 't midden van het land! Maar goed, midden in de nacht heb je niet zoveel te kiezen...
In Rotterdam hebben we de auto afgeladen en het papierwerk afgehandeld. Vervolgens mocht ik kiezen wat ik als vervangend vervoer wilde: een Opel Insignia of een Hyundai IX35. De Insignia ken ik wel, de Hyundai niet. Maar tegenwoordig zien die dingen er een stuk beter uit, dus ik dacht "doe eens gek" en heb de IX35 gekozen. Wat een spijt kreeg ik daarvan...
't Was inmiddels half twee, en ik moest nog uit Rotterdam naar huis. Dik een uur rijden. Inmiddels was het beroerd weer geworden, het goot van de regen en het waaide flink. Dat merkte ik ook onderweg: de IX35 zwalkte over de weg... met dank aan de wind �n aan de besturing. Als je nog maar naar het stuur kijkt, zit je al een baan opzij. Wat een vreselijke auto, zeg... Zowel de besturing als het gas en de remmen zijn zo nerveus als wat, en ondanks dat er een 2.0 met 120Kw in ligt, voelt het aan alsof er een 1.6 8V onder de kap ligt. Had ik maar die Insignia gekozen, want achteraf bleek dat een 1.6Turbo te zijn met alles erop en eraan...
Al met al was het geen fijne afsluiting van een op zich erg lekkere dag. Ik ben mijn eigen auto kwijt, en het kostte een hoop tijd, gezeik en geregel om thuis te komen. Maar goed, het positieve is dát ik thuis ben gekomen, en dat de (ongetwijfeld zeer prijzige) reparatie niet voor mijn rekening komt.
De auto is vandaag vanuit Rotterdam naar de dealer in Gouda vervoerd. Volgens de Skoda Mobiliteitsservice moet dat naar de dichtsbijzijnde dealer op het moment van de storing. Da's jammer, ik had liever gehad dat mijn eigen dealer 'm mocht repareren. Maar goed, sommige dingen heb je niet voor 't kiezen.
Overigens is dit de eerste keer in 2,5 jaar en 110.000 km dat de auto me in de steek heeft gelaten. Daarom eindig ik dit verhaal alsnog met: chapeau!