1e (inspectie) beurt

Fabia

† In Memoriam
Het enige wat ze meer doen is, bgreep ik, de hele auto checken. Remmen, ophanging, alle slijtage onderdelen. Maar dat lijkt mij bij een 1 jaar jonge auto een beetje overdreven.
 

EdK

Forumguru
Het enige wat ze meer doen is, bgreep ik, de hele auto checken. Remmen, ophanging, alle slijtage onderdelen. Maar dat lijkt mij bij een 1 jaar jonge auto een beetje overdreven.

Wel ik heb nu een 15 en een 30K achter de rug en steeds na een jaar !
En hij rijdt nog steeds zoals hij moet rijden !

Behalve start hij momenteel niet meer !!
 

EdK

Forumguru
Accu's diep-ontladen is niet zo best voor een accu............
tja maar als je ruim 2 maanden niets eraan kon doen vanwege dat je half gehandicapt binnen zat , dan is het maar zo !

Nu wil hem morgen maar eens opladen die accu, maar zit alleen ff met een vraag !
kan ik hem uitbouwen en dan in me schuur opladen , maar evengoed me autodeuren op slot krijgen allemaal ? en later weer openkrijgen om me motorkap weer open te krijgen !
Of wordt het toch een verlenghaspel uitrollen over straat en dan de lader onder motorkap leggen en op die manier laden ?
 

Ronnie

Forumguru
tja maar als je ruim 2 maanden niets eraan kon doen vanwege dat je half gehandicapt binnen zat , dan is het maar zo !

Nu wil hem morgen maar eens opladen die accu, maar zit alleen ff met een vraag !
kan ik hem uitbouwen en dan in me schuur opladen , maar evengoed me autodeuren op slot krijgen allemaal ? en later weer openkrijgen om me motorkap weer open te krijgen !
Of wordt het toch een verlenghaspel uitrollen over straat en dan de lader onder motorkap leggen en op die manier laden ?
Ik zet er altijd een 2e accuutje overheen met twee draadjes op de accuklemmen, dan ben ik de instellingen van de radio enzo ook niet kwijt.....en kan ik de normale accu er zo uithalen.
Ik gebruik hiervoor een 12V 12A motoraccu welke ik normaal voor m'n modelvliegtuigen gebruik.
Je kunt toch de auto ook gewoon met de sleutel afsluiten?
 

EdK

Forumguru
Ik zet er altijd een 2e accuutje overheen met twee draadjes op de accuklemmen, dan ben ik de instellingen van de radio enzo ook niet kwijt.....en kan ik de normale accu er zo uithalen.
Ik gebruik hiervoor een 12V 12A motoraccu welke ik normaal voor m'n modelvliegtuigen gebruik.
Je kunt toch de auto ook gewoon met de sleutel afsluiten?

Tja een tweede accu heb ik helaas niet meer ! Je ruimt wat op en dan kom je binnen half jaar erna erachter dat je het toch weer nodig hebt !

Afsluiten met sleutel gaat wel maar volgens mij alleen maar aan de bestuurderskant, want daar heb ik alleen nog maar een slot in portier zitten. En rest gaat volgens mij dus elektrisch daarna !

Dus zelf heb ik zoiets van als ik accu verwijder kan ik de boel niet meer afsluiten, maar als ik eerst open doe dan motorkap los dan deuren sluit en op slot doe , dan kan ik accu uitbouwen. Maar dan dus laden in schuur , maar als dan de motorkap in slot slaat dan krijg ik de boel niet meer open !
En tja dan heb ik dus echt een probleem, althans dit is de logica die ik nu redeneer !

Dus morgen maar haspel uitrollen en een uurtje of 4 opladen met lader en die tijd maar in woonkamer naar buiten zitten staren dat een ieder met zijn handen eraf blijft !
En daarna maar starten en een ritje proberen te maken van een 30 Km met alle toeters en bellen uit . Lijkt me dat die dan wel weer vol moet zitten voor 2 maanden die accu !?
 

Ronnie

Forumguru
Motorkap openen, dan alle deuren op slot, accu eruit, motorkap dicht, volgende dag met de sleutel bestuurdersportier openen, motorkap open, volle accu erin en dan de rest van de deuren weer open......
 

EdK

Forumguru
Motorkap openen, dan alle deuren op slot, accu eruit, motorkap dicht, volgende dag met de sleutel bestuurdersportier openen, motorkap open, volle accu erin en dan de rest van de deuren weer open......

Moet ik alleen 1 ding nog even uitproberen, en dat is of ik met sleutel inderdaad mechanisch het slot open !
Anders gaat het feest zoals jij beschreven hebt nog niet door !
 

Gieliovd

Forumguru
Motorkap openen, dan alle deuren op slot, accu eruit, motorkap dicht, volgende dag met de sleutel bestuurdersportier openen, motorkap open, volle accu erin en dan de rest van de deuren weer open......
Eens, zou 100 procent moeten werken op deze manier. Een slot zal altijd ontworpen moeten zijn voor een eventuele lege accu.

Succes!
 

EdK

Forumguru
Eens, zou 100 procent moeten werken op deze manier. Een slot zal altijd ontworpen moeten zijn voor een eventuele lege accu.

Succes!


Dank je, maar als pessimist ga ik morgen me er eerst van overtuigen dat slot inderdaad mechanisch te openen en te sluiten is !
Want zal me niet overkomen dat ik uiteindelijk de deur niet meer openkrijg !
 

EdK

Forumguru
je kunt natuurlijk ook gewoon de gratis mobilteits garantie bellen !!??

Uiteraard, maar als techneut die al ruim 2 maanden zijn gereedschappen niet heeft kunnen aanraken wil je zo'n lullig iets niet uit handen geven !
Want het is gewoon eindelijk een stukje afleiding voor mij na weken niets te kunnen doen !

Maar evengoed mijn dank voor het meedenken !
 

EdK

Forumguru
Is het gelukt Ed? Sluit hij gewoon mechanisch af?

Eigenwijs als ik ben heb ik het toch maar op de manier gedaan van lader op de accu in de auto !
Maar ja dan start hij eindelijk en laat je hem ff lopen tot je olielampje 90 graden aangeeft en zet je hem weer uit !
En tja dan ga je je navigatie systeem ff flashen en je setting zetten van je radio / DVD en navigatie gebeuren en zit je lekker te luisteren.
Daarna prober je weer te starten en kom je er achter dat de accu bijna weer leeg is ! ( l#l de behanger die ik ben ) dus nu staat hij weer een uurtje te laden !
Dat laden laat ik nog even een paar uurtjes gaan en dan verwijder ik de spullen en morgen gaat ik dan wel weer kijken of tie start ! Zo ja dan maar even kijken of het rijden lukt en een paar KM's maken op de A7 richting DH of zo !
Maar ja morgen ook nog afspraak met de fisio dus zie wel !
Had nooit dat poot moeten breken , had ik deze shit ook nniet gehad !
 

Gieliovd

Forumguru
Hou het maar op de N9 richting Den Helder dan, lekker rustig. Cruise erop en pruttelen.

Nee, een handigheid is het natuurlijk niet, je lichaam slopen. Het was dan ook niet je keuze he!

He elektriciën, wel ff goed laden he die accu. Anders kun je meteen een nieuwe halen morgen.
 
Ja, die tip is gemeengoed ja. Dat heeft te maken met het inslijten van de zuigerveren in de cilinderwand doordat continu één toerental wordt gereden. Dan krijg je een mooi randje in de cilinder.

Trek je dan de motor door in toeren, rekken je drijfstangen uit en komt de zuiger hoger, tegen die randjes, alle gevolgen van dien.

Dit snap ik niet.
Bij een hogere snelheid/hoger toerental draaien de zuigers toch alleen maar sneller? De uitslag wordt er toch niet groter door? De zuigerstang blijft nml evenlang.

Dus of je nu snel of langzaam rijdt (hoog of laag toerental), de zuigeruitslag zal altijd hetzelfde zijn.

.
 

Gieliovd

Forumguru
Zo, dat is er een uit de oude doos! 16 juli 2008 nog wel haha, mooi man.

Als ik het me goed herinner allemaal hadden we het over inrijden van een motor waar de meningen altijd over zullen verschillen, geen punt bij Karwei!

Ik zal het even toelichten Freddy. Ik weet verder niet hoeverre jouw technische kennis reikt.

In het motorblok draait de krukas rond, daaraan vast zitten de drijfstanden waaraan aan het andere eind de zuigers zitten. De zuigers draaien dus niet maar bewegen wel "op en neer" en in een lijnblok dus verticaal.

Tijdens deze verticale beweging worden enerzijds drukkrachten uitgeoefend op de zuiger+drijfstang door de ontploffing in de verbrandingskamer maar ook trekkrachten doordat de zuiger met een rotgang naar boven wordt geduwd door de drijfstang tot hij het bovenste dode punt bereikt. Hier komt het plots tot stilstand en komt er een beweging de andere kant op.

Door die beweging komen dus krachten vrij welke anders zijn afhankelijk van het toerental.

Bij een hoog toerental zal de zuiger dus hoger komen in de cilinder (rek van drijfstangen) dan bij een laag toerental.

Ben ik duidelijk genoeg?
 

Ronnie

Forumguru
Dan praat je hier over 0,001 mm ? Anders zouden (vooral bij een diesel) je de kleppen in no time om de oren vliegen!
 
Ik weet wel hoe een motor werkt (van zuigers en trekstangen en een krukas etc.) en daarom was ik ook zo verbaasd (net als Ronnie volgens mij) dat die trekstangen 'rek' hebben. Ik heb ze wel gezien, dat is allemaal stevig metaal (gelukkig maar) en ik kan me niet voorstellen dat daar ook maar enige rek in zit.

Zelfs "0,001 mm" lijkt mij al royaal, maar zelfs dan zou het nog geen probleem moeten zijn. Een zuigerveer is een paar milimeter dik, dat zou in geen verhouding staan..

En als dit echt zo was, dan zou het bij een diesel helemaal rampzalig moeten zijn, want die heeft veel langere trekstangen dan een benzine motor.
Dus bij een evengrote procentuele rek, zou de daadwerkelijke rek bij een diesel veel groter zijn dan bij een benzine motor.

De enige 'rek' die ik me kan voorstellen is hooguit enige uitzetting door hitte. Maar dat is (redelijk) onafhankelijk van hoge of lage toeren. En zou al helemaal los staan van de inrij periode of vele (tientallen) jaren later.

Ik geef toe, "draaien de zuigers toch alleen maar sneller" was wat ongelukkig geformuleerd.. De rest van mijn tekst was gelukkig wél juist verwoord. Pfoeh.. ;)

Oh, ik was trouwens getriggerd door dit topic door de recente bijdrage. Ik ben nml een vervent gebruiker van 'Nieuwe berichten' :-)
 
Bovenaan Onderaan