1e (inspectie) beurt

Scheppie

Actief lid
Ik lees dat sommigen bij 1500km een (inspectie)beurt krijgen of laten doen.
In mijn instructieboekje staat dat de 1e beurt bij 15.000km is.

ik wil graag jullie ervaringen horen??
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb dan geen ervaring, maar ik las inderdaad ook van die 1.500 km checkup die gratis werd geboden.

Standaard moet de eerste beurt inderdaad pas later plaatsvinden, volgens mij.

Dit is denk ik dan iets wat je met de dealer moet bespreken. Dan kun je kleine ergernissen laten verhelpen?
 

bluskabouter

Forumguru
dit is een "gratis" cervice van uw dealer.
het stelt in wezen niets voor, een kleine proefrit en een vlug rondje om de auto.
in 5 minuten sta je weer buiten.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb bij mijn huidige Fabia Combi geen 1.500km inspectie laten doen. Wist niet eens dat het in het serviceboekje stond. Ben van 15.000km uit gegaan.
 

tlpeter

Actief lid
Ik weet hier ook niks van
Er is mij ook niks verteld
Zodra ik de 1000 km heb bereikt vind ik het wel best
Dan ga ik lekker gas geven :D:D:D
Ik ben al over de helft heen dus dinsdag is het zover :D
 

Gieliovd

Forumguru
Het zal ook wel niet in je boekje staan, het is meer service denk ik!

@TLPeter, het klinkt alsof je denkt dat wanneer je de duizend bent gepasseerd je een vrijbrief hebt om de techniek tot het uiterste te belasten. Mijn advies zou toch zijn om het rustig op te bouwen hoor!
 

tlpeter

Actief lid
Ik ga niet continue planken :D

Ik ga volgas geven

Zuigerveren moeten de cilinderwanden vlak maken
Dit kan alleen gebeuren als de zuigerveren ook daadwerkelijk goed naar buiten komen
Dit gebeurd vooral als men wat hoger in de toeren komt
Ik heb al meerdere auto's en motoren ingereden en nooit problemen hierdoor gehad

Tuurlijk moet je niet meteen vol op het gas maar ik denk dat het niet zoveel meer uitmaakt

Vooral de eerste kilometers zijn van belang

Nou gaat het niet op voor een Skoda maar heb je wel eens een nieuwe auto van de boot zien komen ? :D

Geloof me dan rij je nooit meer volgens de inrij regels :D

Gewoon alle lagers de kans laten krijgen om lekker in de olie te draaien en dan is het best in orde

De inrij periode is er ook om de nieuwe remmen in te remmen en om te kunnen wennen aan alle nieuwe dingen die je tegen komt

Alles wat nieuw is wil niet zeggen dat het ook goed werkt of uberhaupt werkt
 

Gieliovd

Forumguru
We gaan maar geen discussie aan over "hoe moet je een auto inrijden" want die discussie zal nooit besloten worden.

Ik weet heel goed hoe auto's van transport komen en betreur het. Echter vaak worden nieuwe motoren ook getest en op de testbank al tot de toerenbegrenzer geduwd.

Deels een psychologische factor, deels techniek, dat ben ik met je eens.

Toch gun ik het materiaal liever een de kans om lekker op elkaar in te lopen voordat ik hem echt op toeren jaag. En vol gas, tja dat maakt eigenlijk niets uit. Zolang de toeren maar beperkt blijven geldt dit ook voor de krachten.

Ieder zijn manier!
 

Hetzer

Forumguru
Als je bij Citroen deze 1500 km NIET laat heb je geen recht op de volledige fabriekgarantie!!!!????, deze 1500 km beurt MOET je bij een Citroen dus in iedergeval uitvoeren..
Ze kijken echter heel snel de auto na op aantal punten , zetten een stempel in het boekje en klaar is kees....
 

tlpeter

Actief lid
Je hebt gelijk
Iedereen denkt dat zijn manier de beste is :D

Het aller allar aller belangrijkste is dat de motor goed op temperatuur komt !!!
 
De dealer vertelde mij dat ik bij mijn 1.9 tdi moet wachten tot de motor warm is maar dat hij zeker wel pittig ingereden mag worden. Betekent niet tot in het rood doorplanken maar lekker pittig rijden zei hij.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is mijn hele punt.

Ieder heeft zijn eigen visie. Als een dealer echter andere adviezen gaat uitspreken dan vastligt in de handleiding vind ik hem een dapper man.

De ene zegt met inrijden mag je niet boven de XX toeren komen. De andere zegt, bof lekker gassen met dat ding.

Who's right? Who will you follow?
 

Fabia

† In Memoriam
Wat ik begreep was dat je zoveel mogelijk verschillende snelheden moet rijden en de cc in het begin niet gebruiken. En natuurlijk netjes warmrijden.
 

Gieliovd

Forumguru
Ja, die tip is gemeengoed ja. Dat heeft te maken met het inslijten van de zuigerveren in de cilinderwand doordat continu één toerental wordt gereden. Dan krijg je een mooi randje in de cilinder.

Trek je dan de motor door in toeren, rekken je drijfstangen uit en komt de zuiger hoger, tegen die randjes, alle gevolgen van dien.

Is natuurlijk een beetje geromantiseerd allemaal.

Ik zou zeggen: goed warmdraaien, niet te veel toeren, na een tijdje de toeren gaan opbouwen (anders wordt hij lui vanaf het begin) en als je er vertrouwen in hebt (zie boekje) gewoon een rijstijl gaan aanwenden.

Men zegt wel eens dat alles valt en staat met goed inrijden. Slecht inrijden betekent olieverbruik, slechte prestaties, hoog brandstofverbruik......


Leuk voorbeeld luie auto's: mijn grootouders hebben een Citroën C3 alweer heel wat jaren, met nu iets van 30.000 km erop geloof ik. Die mensen komen nooit verder dan 15 km van huis en snelweg heeft de auto alleen nog maar één keer onder mijn regie gezien. Hoe die motor er van binnen uitziet.... En de prestaties?

Ik zou hem eigenlijk eens een weekje mee moeten nemen en hem eens een beetje losrijden ;) He, ik heb nu geen auto meer dus misschien doe ik dat wel als ze me ertoe vertrouwen haha.
 
Dat is mijn hele punt.

Ieder heeft zijn eigen visie. Als een dealer echter andere adviezen gaat uitspreken dan vastligt in de handleiding vind ik hem een dapper man.

De ene zegt met inrijden mag je niet boven de XX toeren komen. De andere zegt, bof lekker gassen met dat ding.

Who's right? Who will you follow?

Idd heb je helemaal gelijk in!

Ik denk ook idd dat er voor this matter meerdere wegen naar Rome zijn. En idd, voordat ie warm is nooit gekke dingen gaan doen.

Die van de cruise control vind ik ook een hele goeie!
 
Als je bij Citroen deze 1500 km NIET laat heb je geen recht op de volledige fabriekgarantie!!!!????, deze 1500 km beurt MOET je bij een Citroen dus in iedergeval uitvoeren..
Ze kijken echter heel snel de auto na op aantal punten , zetten een stempel in het boekje en klaar is kees....

Zeker om te kijken of de fabriek niet vergeten is om iets belangrijks vast te zetten dan.
 

Fabia

† In Memoriam
Mijn Fabia heeft zijn eerste 15.000 km er op zitten dus ik belde mijn dealer met de vraag hoeveel een 15.000km beurt kost. Krijg ik te horen of het geen jaar beurt moet zijn. Ik heb mijn Fabje vorig jaar 15 augustus opgehaald. Maar een jaarbeurt kost € 215,- en een 15km beurt € 125,-. Het verschil is dat ze bij de jaarbeurt je hele auto checken en anders je mobiliteitsgarantie niet meer geldig is. En dat geloof ik niet. Ik kan mij herinneren dat ik voor mijn vorige FI (nieuw gekocht) een 15km beurt liet uitvoeren en niks meer. Vind het verschil ook best groot en wat valt er nou te controleren aan een auto van net 1 jaar jong/oud? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat mij trouwens wel opviel is dat mijn koelvloeistof iets onder min staat? Iemand enige ervaring hiermee, niet goed afgevuld in de fabriek? Ik kan me niet voorstellen dat ik ergens een lek zou hebben. Het is toch een gesloten circuit?
 

EdK

Forumguru

In mijn service onderhouds boekje staat 15.000 km of na een jaar !
En hier staan dezelfde onderhouds punten voor !

Dus laat je dealer maar eens uitleggen waar dat prijsverschil hem inzit !?
Doen ze soms bepaalde dingen meer ?
 
Bovenaan Onderaan