17/18 inch onder Fabia-1 Combi

servies

Forumguru
215-45-17 is vziw niet eens toegestaan op de Fabia I. Je krijgt dan een te grote teller afwijking 8,9% t.o.v de standaard 185-60-14... Wat ik zo snel kan vinden op internet moet dit verschil binnen de 2% blijven (dus 2% te hoog of te laag). Op basis van 17" zou er dan 215-35 op moeten bij een Fabia I maar gezien wat andere topics lijkt 205-40 ook nog te mogen bij 17"
 

Sportline

Senior Member
Ik ben erg benieuwd, foto's!! ook ik ben al een beetje aan het rond neuzen naar een 17'' voor mijn zwarte combi, kheb al wel een idee...
 
als ik naar de teller kijk en meteen met een schuin oog naar de gps dan mag er wel een behoorlijke correctie op komen
met de originele banden en 120 km op de teller rijdt de Fabia net 111 echte km's
meer dan 2% afwijking zou dus alleen maar een zegen kunnen zijn
overigens is het verschil 8,26% en niet 8,9%
je zou hiermee precies de tellerafwijking kunnen compenseren
originele banden 120 km -> 111
215/45/17 120 km -> 121
maar ET waarde is voor mij van belang
standaard is 35. 40 zou dus net kunnen
ik laad gewoon mn garage krik in en ga passen
rens
 
ik had inderdaad een extra thread geplaatst
kon nl in de hele topic niets vinden over wat maximaal mogelijk (niet wenselijk dus) is onder de fabia
dus bij 17 inch is dat = ?
geen meningen maar gewoon feiten
wanneer loopt het (nog) niet aan
rens
 

Hetzer

Forumguru
!7 inch is het meest gangbare, natuurlijk is ook 18 inch mogelijk, mits de velgen niet te diep uitsteken en de banden niet te breed, zie ook de zilver fabia in de eerste pagina's van dit topic
maar aan welke maten zit jij dan te denken rens914???
 
ik zit op marktplaats te zoeken naar een compleet setje met goede banden maar vind erg veel 225 breed en 7,5j+
volgens mij gaat dat gewoon aanlopen
ben niet vies van spatborden uitrollen maar heb geen zin om aan beide kanten (ook spacers) aan de slag te moeten
het moet geen poppenkast worden
 

Bijlagen

  • tuscan en laro.jpg
    tuscan en laro.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 51

Hetzer

Forumguru
Dit past op een plo 9N en dus ook op de fabia 6Y (fabia-1)

205/40 R17 7.5 x 17 ET 38 (GTI Cup edition)
215/40 R17 7.5 x 17 ET 35 (Cross/ Fun Polo)

en volgens de kenners van het Polo 9N forum, het onderstaand eook
195/40 R17 op 7 x 17 / 7.5 x 17
205/40 R17 op 7 x 17 / 7.5 x 17 / 8 x 17 / 8.5 x 17
215/35 R17 op 7 x 17 / 7.5 x 17 / 8 x 17 / 8.5 x 17 / 9 x 17
225/35 R17 op 7.5 x 17 / 8 x 17 / 8.5 x17 / 9 x 17

Bredere banden of velgen worden door de kenners afgeraden, dus 18 inch sowieso niet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
wat ik vooral niet mooi vind is dat grote gat boven de banden en ik wil eigenlijk niet verlagen
vandaar dat ik op zoek ben naar het max mogelijke
kom net uit een landrover enm heb al het idee elke x te moeten bukken
liefst zo hoog mogelijk maar ook goed gevulde wielkasten
 

Hetzer

Forumguru
Waarom wil je niet verlagen??, dat staat juist goed bij grotere velgen, en als je goede veren neemt, dan lever je ook geen comfort in.
Wil je ECHT niet verlagen, pak dan velgen met een zo'n klein mogelijk et-waarde, dan staan ze het minst "uit" de wielkasten, dus maximaal 7J.
 

darkprojectx

Forumguru
hetzer, spellingscontrole stuk joh?

maar je hebt wel een punt, als je niet verlaagd maar wel grote wielen eronder zet is het geen porum.

ik had gegoogled op wat fotos als voorbeeld maar als ik die hier plaats dan stoot ik wat forumleden voor het hoofd denk ik haha :smirk:

maar met een groot wiel vul je niet de ruimte in je wielkasten op, het is een samenspel tussen verlagen en een grotere velg.
Daarbij komt dat als je erg grote velgen monteerd terwijl je standaard vering hebt die niet al te stug is, dat je banden bij drempels etc aan gaan lopen, of dat ze met sturen tegen je binnenschermen aan lopen aan de voorkant.

7,5 J kom je wel mee weg, ik zou er wel een verlaging bij doen van minimaal 3 cm
 
OK. daar kan ik wel wat mee
groter is ok, 7,5 J kan, 205 eigenlijk max en verlagen 2-3 cm is een must
nu nog de max hoogte van de band
45 of 50 ?

hoe heb je overigens je gril gespoten.
opgeruwd, pruimer en zelfde kleur gespoten of is hij standaard aangeleverd
rens
 

darkprojectx

Forumguru
als je 17inch pakt zou ik 205/40/17 pakken de wang van de band staat dan gewoon rechtop op de velg. Is een veelgebruikte bandenmaat. Dus ook niet duur.

de grill heb ik bij een schadeherstelbedrijf laten spuiten, standaard wordt hij zo niet geleverd.
 
205 lijkt me ook de beste optie maar ga dan toch eerder voor 45 hoog en 2 cm verlaging
hiermee win ik 4 cm rondom (dus 2 cm in hoogte) en een dikke 6% in rolafstand waardoor de aangegeven snelheid ook werkelijk gereden snelheid wordt en een kleiner gat tussen band en wielkast zonder dat de auto weer lager komt te liggen
thankx voor de info heren
 
Ok
vandaag een setje 17 en 7,5 J opgehaald
het zijn 2 delige BBS velgen. buitenranden zijn niet netjes maar dat is zo gefikst
banden zijn 205-40-17
nu nog een verlagingsetje van 3 cm scoren voor weinig
foto's volgen als ze onder de skoda liggen
rens
 
Bovenaan Onderaan