We kapen het topic, dat is niet de bedoeling. Maar deze "praktijken" zijn niet bedacht door de Belastingdienst, maar door de wetgever (waar jij elke vier jaar voor kunt gaan stemmen). De Belastingdienst voert wetten uit, maar bedenkt ze niet.
Nog even afgezien van het feit dat je redenering "erfbelasting over een erfenis waar al belasting over betaald is" erg goedkoop klinkt. Erfbelasting heeft een andere heffingsgrond dan (bijvoorbeeld) inkomstenbelasting en is dus niet dubbel. Je redenering doorgetrokken: dan hoef je ook geen BTW te betalen over je aankopen, want je hebt al inkomstenbelasting betaald toen je het geld kreeg. Dat kunnen we overigens best zo regelen, maar dan wordt het IB-tarief erg hoog.
Over hoeveel en hoe belasting wordt geheven kun je best discussiëren, maar zie ook wat je voor die belasting terugkrijgt. Vergelijk de staat van het Nederlandse wegennet maar eens met het Engelse of Amerikaanse wegennet. Dan zie je dat je voor die extra belasting ook zelf nog best iets terugkrijgt...
Om iets meer terug te gaan naar de Belgische heffing over een Octavia RS, een vraag voor de Belgische lezers. Nederland kent de BPM, maar in België bestaat toch ook een (CO2-afhankelijke) toelatingsbelasting? Ik heb wel eens begrepen dat dat bij een echt leuke auto ook veel geld is. Daarover hoor ik echter niemand.
Waar ik op gestemd heb maken nu de wetten niet.
Belasting is belasting, erfbelasting vind ik lijkenpikkerij, sorry.
BTW over aankopen is ook idioot als je al loonbelasting hebt betaald naar mijn mening, uiteindelijk gaat 70% van je inkomen naar de belasting. Er zijn maanden dat ik een IB belastingbedrag betaal met 4 nullen, daar wordt ik nooit echt door gestimuleerd zeg maar, maar ik zal wel asociaal zijn dan.
Misschien dat er eens naar de besteding van het belastinggeld gekeken kan worden, daar kan ik echt een topic mee vullen!
Wegenbelasting wordt echt niet helemaal aan de wegen besteed, bijlange na niet!
Maar inderdaad is dit off topic en een eindeloze discussie waarschijnlijk, die nog aardig grimmig kan worden vermoed ik.