16' Octavia RS 230 manueel Corrida red

B.Stuurder

Forumguru
Hahaha

Dan kost jou octavia meer dan mijn superb combi 2.0 tsi 4x4 280 pk l&k uitvoering full option.:rockon:
Ja, Nederland, belastingland. "Zucht".
Moet je eens zien wat het verschil met Duitsland is. Die BPM hier met daarover de BTW doet het hem.
Maar goed, nu is mijn O3 niet alleen full option op de camera en het stopcontact achter na, maar ook nog custom op een aantal zaken. Dus als het goed is, is er maar 1 van straks :rockon:

B.Stuurder

Forumguru
Ja, de belastingdruk op auto's in Nederland is hoger dan in Duitsland, waar men geen "extra" belasting op auto's heft. Maar daarbij moet je geen sprookjes vertellen: over BPM wordt geen BTW geheven.

Reken maar na, op basis van bijvoorbeeld http://www.skoda.nl/~/media/Forms/Skoda/Downloads/Prijslijsten/Octavia/Prijslijst/Prijslijst Octavia.ashx

Hé, altijd gedacht dat BTW over BPM ging. Ze zijn niet vies van dat soort praktijken de Belastingdienst. Bijvoorbeeld erfbelasting over een erfenis waar al belasting over betaald is.

B.Stuurder

Forumguru
Mijn Fabia kost nog geen 20k en die zit redelijk in de opties. :-)

Op kleinere zuiniger auto's zit ook minder BPM. Bij bijtelling komt soms ook nog een extra toeslag als er een grotere maat wielen wordt geplaatst waardoor de bijtelling hoger wordt.

0ri0n88

Forumguru
Je mag geen btw over belasting heffen vandaar dat de belastingen allebei over de netto prijs gerekend worden. Iets wat ze wel doen bij accijns eerst accijns en dan btw. Ach zolang wij blijven kopen en betalen zal er niet veel veranderen denk ik zo.

B.Stuurder

Forumguru
Je mag geen btw over belasting heffen vandaar dat de belastingen allebei over de netto prijs gerekend worden. Iets wat ze wel doen bij accijns eerst accijns en dan btw. Ach zolang wij blijven kopen en betalen zal er niet veel veranderen denk ik zo.

Indirect betaal je toch wel. Over mijn auto wordt btw geheven. Dat maakt de catalogusprijs hoger. 22% van deze verhoogde catalogusprijs wordt bij mijn salaris opgeteld als inkomen en daar betaal ik dan weer 52% loonbelasting over. Als ik geen eigen huis had waarvan de hypotheekrente aftrekbaar is, dan had ik alleen maar betaald. Nu komt er nog iets terug :tongue:

0ri0n88

Forumguru
Indirect betaal je toch wel. Over mijn auto wordt btw geheven. Dat maakt de catalogusprijs hoger. 22% van deze verhoogde catalogusprijs wordt bij mijn salaris opgeteld als inkomen en daar betaal ik dan weer 52% loonbelasting over. Als ik geen eigen huis had waarvan de hypotheekrente aftrekbaar is, dan had ik alleen maar betaald. Nu komt er nog iets terug :tongue:
Klopt maar dan valt het onder inkomstenbelasting, iets wat je niet zou betalen als je de auto privé koopt ipv leasen.
De enige reden waarom ik dus geen privé auto op de zaak zet alleen een bedrijfsbus wel grijs koop en dus volledig btw/bpm vrij rijd. Privé wagen gewoon privé houden en dan zit je altijd goed.

B.Stuurder

Forumguru
Ik ben in loondienst en kom niet onder een leasewagen uit. Kan natuurlijk niet bijtellen maar zo'n wagen als dit rijd ik privé niet voor dat geld. Dus uiteindelijk heb ik nog geen klagen, dat weet ik wel.

0ri0n88

Forumguru
I get the point ;) @B.Stuurder voor mij komt zo een privé auto juist goed uit omdat ik dan geen km afministratie hoef bij te houden op de bedrijfswagen en die volledig belastingvrij kan rijden. Voorwaarde is wel dat ik er geen privé km mee mag rijden ( max 500 per jaar en niet aan 1 stuk) maar met zo een mooie skoda ga ik niet in een scudo privé rijden :D

Rallye

Forumguru
Hé, altijd gedacht dat BTW over BPM ging. Ze zijn niet vies van dat soort praktijken de Belastingdienst. Bijvoorbeeld erfbelasting over een erfenis waar al belasting over betaald is.

We kapen het topic, dat is niet de bedoeling. Maar deze "praktijken" zijn niet bedacht door de Belastingdienst, maar door de wetgever (waar jij elke vier jaar voor kunt gaan stemmen). De Belastingdienst voert wetten uit, maar bedenkt ze niet.

Nog even afgezien van het feit dat je redenering "erfbelasting over een erfenis waar al belasting over betaald is" erg goedkoop klinkt. Erfbelasting heeft een andere heffingsgrond dan (bijvoorbeeld) inkomstenbelasting en is dus niet dubbel. Je redenering doorgetrokken: dan hoef je ook geen BTW te betalen over je aankopen, want je hebt al inkomstenbelasting betaald toen je het geld kreeg. Dat kunnen we overigens best zo regelen, maar dan wordt het IB-tarief erg hoog.

Over hoeveel en hoe belasting wordt geheven kun je best discussiëren, maar zie ook wat je voor die belasting terugkrijgt. Vergelijk de staat van het Nederlandse wegennet maar eens met het Engelse of Amerikaanse wegennet. Dan zie je dat je voor die extra belasting ook zelf nog best iets terugkrijgt...

Om iets meer terug te gaan naar de Belgische heffing over een Octavia RS, een vraag voor de Belgische lezers. Nederland kent de BPM, maar in België bestaat toch ook een (CO2-afhankelijke) toelatingsbelasting? Ik heb wel eens begrepen dat dat bij een echt leuke auto ook veel geld is. Daarover hoor ik echter niemand.

B.Stuurder

Forumguru
We kapen het topic, dat is niet de bedoeling. Maar deze "praktijken" zijn niet bedacht door de Belastingdienst, maar door de wetgever (waar jij elke vier jaar voor kunt gaan stemmen). De Belastingdienst voert wetten uit, maar bedenkt ze niet.

Nog even afgezien van het feit dat je redenering "erfbelasting over een erfenis waar al belasting over betaald is" erg goedkoop klinkt. Erfbelasting heeft een andere heffingsgrond dan (bijvoorbeeld) inkomstenbelasting en is dus niet dubbel. Je redenering doorgetrokken: dan hoef je ook geen BTW te betalen over je aankopen, want je hebt al inkomstenbelasting betaald toen je het geld kreeg. Dat kunnen we overigens best zo regelen, maar dan wordt het IB-tarief erg hoog.

Over hoeveel en hoe belasting wordt geheven kun je best discussiëren, maar zie ook wat je voor die belasting terugkrijgt. Vergelijk de staat van het Nederlandse wegennet maar eens met het Engelse of Amerikaanse wegennet. Dan zie je dat je voor die extra belasting ook zelf nog best iets terugkrijgt...

Om iets meer terug te gaan naar de Belgische heffing over een Octavia RS, een vraag voor de Belgische lezers. Nederland kent de BPM, maar in België bestaat toch ook een (CO2-afhankelijke) toelatingsbelasting? Ik heb wel eens begrepen dat dat bij een echt leuke auto ook veel geld is. Daarover hoor ik echter niemand.

Waar ik op gestemd heb maken nu de wetten niet.
Belasting is belasting, erfbelasting vind ik lijkenpikkerij, sorry.
BTW over aankopen is ook idioot als je al loonbelasting hebt betaald naar mijn mening, uiteindelijk gaat 70% van je inkomen naar de belasting. Er zijn maanden dat ik een IB belastingbedrag betaal met 4 nullen, daar wordt ik nooit echt door gestimuleerd zeg maar, maar ik zal wel asociaal zijn dan.
Misschien dat er eens naar de besteding van het belastinggeld gekeken kan worden, daar kan ik echt een topic mee vullen!
Wegenbelasting wordt echt niet helemaal aan de wegen besteed, bijlange na niet!
Maar inderdaad is dit off topic en een eindeloze discussie waarschijnlijk, die nog aardig grimmig kan worden vermoed ik. :shutup:

leon-cupra

Forumguru
Om het vRS-gerelateerd te houden: in Belgie heb je een éénmalige taks (dien je bij aanschaf van de wagen 1 keer te betalen )en een jaarlijkse taks. Dit is nu gebasseerd op de co- uitstoot. In het geval van de vRS is dit voor beide taksen iets meer dan 300€. Dit is ook de reden waarom in belgie de vRS op dit moment heel populair is: gunstige aankoopprijs (ong 31000€) en lage taksen.

Vroeger zou je voor een VRS een 1malige taks van 5000€(:banghead:) betaald hebben en een jaarlijkse taks van ongeveer 700€. Toen waren de taksen gebasseerd op fiscale pk en pk.

Bovenaan Onderaan