Nou moet een natuurkundige zich er dan maar in mengen
...
Een auto die 120 rijdt met het gaspedaal uiteraard ingedrukt heeft geen versnelling.
Als je een auto hebt die een mechanische gasklep heeft met kabel verbonden, dan zou als je het gas loslaat direct een vertraging intreden. Dit komt door de luchtweerstand van de auto, rolweerstand van de banden en de weerstand in de motor.
Een auto met elektronisch motormanagement zal niet direct de brandstoftoevoer stoppen, maar dat geleidelijk doen. Maar dat "geleidelijk" is maar relatief denk ik, want binnen een halve seconde zou er toch geen brandstof mogen worden ingespoten. Het is dus meer om de respons op het loslatende gaspedaal vloeiender te maken. Daarna is de vertraging gelijk.
Maar iemand die erin slaagt om in die 0.5 sec extra vertraging te realiseren met de ene remschijf t.o.v. de andere remschijf......... Die mag in het rijtje van Senna staan denk ik, want 99% van de normale chauffeurs heeft die tijd al nodig om zijn voet te verplaatsen naar de rem.
Ja dan gaat de remming dus in. En inderdaad maakt het niet uit of je een 1.9TDI afremt van 120 naar 0 t.o.v. een 2.0TDI. Maar is het niet zo dat een 2.0TDI ook een zwaardere ongeremde aanhanger mag trekken??? En denk aan andere omstandigheden, bijvoorbeeld in de bergen, slingerweggetjes over de passen. Een 2.0TDI bereikt veel makkelijker steeds weer hogere snelheid en de remmen moeten dat keer op keer weer afremmen. Uit ervaring weet ik dat bij een snellere auto in de bergen, en je rijdt ernaar, dat de remmen serieus te verduren krijgen!
Overigens in de tijd dat ik de O2 2.0TDI afnam was die met grotere remmen voor dan de 1.9TDI. Overduidelijk.