1.9TDI Afdoende? Voor Octavia Combi

bat

Lid
Ik heb ook in de 2.0 TDi gereden. Ja, natuurlijk is het leuk om een stuk explosiever weg te kunnen trekken bij het stoplicht, of te kunnen versnellen als je rijdt, maar nodig? Nee. Voor mij volstaat de 1.9.
 

skodaboy

Forumguru
En op alle andere plaatsen en in alle andere situaties waarin je wilt (of moet) versnellen...

idd,het toch wel wat 'veiliger' en ook leuk om wat extra pk's voorhanden te hebben,als je ze nodig hebt in een bepaalde situatie zijn ze er en kan je ze ook gebruiken..heb je ze niet nodig dan rij je 'gewoon' zoals altijd..
 

skodaboy

Forumguru
Ik heb ook in de 2.0 TDi gereden. Ja, natuurlijk is het leuk om een stuk explosiever weg te kunnen trekken bij het stoplicht, of te kunnen versnellen als je rijdt, maar nodig? Nee. Voor mij volstaat de 1.9.

wel zo'n gechipte 1.9 tdi reageerd ook best wel snel van het moment je het gas intrapt...hij rijdt bewijzen van spreken gelijk een 2.0 tdi...
want zelfs met een lege trailer (450kg) aan extra gewicht,reageerd m'n 02 nog vlot als je het gas intrapt...een sprint trekken is somtijds wel grappig om te zien,ondanks het extra gewicht nog vlot weg trekken...:D
 

MarcoO2

Forumguru
idd,het toch wel wat 'veiliger' en ook leuk om wat extra pk's voorhanden te hebben,als je ze nodig hebt in een bepaalde situatie zijn ze er en kan je ze ook gebruiken..heb je ze niet nodig dan rij je 'gewoon' zoals altijd..

Precies, je hoeft echt niet altijd te blazen. Maar als je het een keer wilt of moet, is het prettig als het kan.

Maar hoeveel vermogen genoeg is, blijft persoonlijk. Ik zou als ik moest kiezen tussen de 1.9 en de 2.0 gewoon in beiden een proefrit maken (en als het kan ook nog in een gechipte versie) en op basis van eigen ervaring een keuze maken.
 

vdijk

Lid
Hoi Iedereen,

Vorige week is dan eindelijk mijn 02 Combi 1.9TDI Elegance Busineline in de kleur Black Magic besteld door de leasemaatschappij.

Wat ik mij nu eigenlijk afvroeg, of er een groot verschil in rijden is tussen de standaard 1.9TDI of een door ABT getunede 1.9TDI? Zie ook aanbieding van Skoda nu, het zogenoemde sportpakket.

Ik twijfel of ik mijn toekomstige auto nog met dit pakket zal uitbreiden.

Mochten er mensen op dit forum ervaringsdeskundige zijn dan verneem ik graag een reactie.

Groetjes,

PS: Kan bijna niet wachten tot ie afgeleverd wordt, verwachting is eind April.

Hoe staat de lease maatschappij hier tegenover ?
Ik kan me voorstellen dat niet elke maatschappij hier blij van wordt. Daarnaast wordt niet elk (tunning)bedrijf geaccepteerd, vaak moet je dit bij de dealer laten doen.
 
Wij (gezin met twee kids van 16 en 14) zijn twee jaar geleden naar Italië gereden met bagage voor 18 dagen vakantie. Wel, onze O2 met zijn 105 PK heeft dat super gedaan. In CH via de Gothardpas was een plezier. Ik heb mij zelfs moeten inhouden om niet te sportief (gevaarlijk) te gaan rijden. Waarschijnlijk doet een 2.0 het nog beter maar voor mij is de 1.9 ruim voldoende. Enkel als ik een volle aanhangwagen trek voel ik wel eens dat het koppel een beetje te laag is maar ik haal maar om de twee jaar brandhout binnen dus hoef ik daar geen duurdere auto voor te kopen met hogere wegentaks en verzekering. Ik ben ook niet zo voor chippen: enkel het vermogen en koppel gaan omhoog. En hoe zit het met remmen en andere veiligheidsvoorzieningen? Worden die ook aangepast aan de 30% meer vermogen?
 

___JC___

Forumguru
De remmen worden niet aangepast. welke andere voorzieningen je aan zou willen passen zou ik overigens niet weten.

Wat betreft de remmen heb ik ff moeten wennen toen ik mn auto net had. Ik ging van een O1 RS met Brembo's naar een O2 met net zoveel vermogen en standaard remmen. Dan valt het inderdaad wel iets tegen hoe snel je kan remmen. Dat was alleen in het begin. Ik heb nog nooit bijna ergens opgezeten ofzo. Hij remt gewoon goed, ook met 40pk meer. Ik denk trouwens dat de 1.9tdi en 2.0tdi remmen hetzelfde zijn. En dan rij ik dus met het vermogen van een RS TDI rond met dezelfde remmen.
 
Na 64 pk in een Ibiza Sdi is 105 pk erg aangenaam. In Nederland is 105 pk voor mij meer dan voldoende. Het kan altijd sneller en beter maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan. Ik had ook voor een 2.0 Tdi kunnen kiezen maar dat scheelde zomaar 30,-- in bijtelling per maand. Kun je een hoop leuke dingen voor doen. Ik stap nog elke dag met een grijns in de auto mis wat extra vermogen absoluut niet.
 

breef

Lid
Het is toch maar net wat de extra lol je waard is? Persoonlijk trek ik graag een sprintje af en toe ;) dus doe ik dan ook maar niet moeilijk over een beetje extra bijtelling, keuzes, keuzes....
 
Wat mij betreft is die 105 pk meer dan voldoende, ook volgeladen op vakantie of met 4 volwassenen aan boord. Dit is trouwens de meest lineaire en stille TDI waarmee ik al gereden heb. Van brutaliteit is in tegenstelling tot vorige vermogensversies geen sprake meer. Ik heb absoluut geen spijt dat ik niet voor de 2.0 gekozen heb.
 

Captain Hook

Forumguru
...Ik ben ook niet zo voor chippen: enkel het vermogen en koppel gaan omhoog. En hoe zit het met remmen en andere veiligheidsvoorzieningen? Worden die ook aangepast aan de 30% meer vermogen?
Dat vind ik nou een hele goede opmerking. :rockon:
Je ziet wel altijd iedereen op zoek naar tuningmogelijkheden om sneller te kunnen rijden, optrekken, door de bocht te scheuren, etc.
Maar er is vrijwel nooit iemand die sneller tot stilstand wil komen... :grin:
Alleen van Porsche heb ik ooit een reclame gezien:
"Van 100 naar nul in zoveel sekonden"
Voor de rest is het altijd van "Van nul naar 100 in zoveel sekonden"

M.a.w. veiligheid is en blijft blijkbaar niet cool. :crazy:
 

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij zitten dezelfde remmen ook onder de 2.0TDI met 170pk... dus het chippen van een 1.9 zullen ze ook wel aankunnen. Lijkt mij niet dat de veiligheid dan ineens in gevaar komt.
 

tlpeter

Actief lid
Chippen wil niet zeggen dat je harder gaat, je bent sneller op de gewenste snelheid
Als je harder wilt zal je meer moeten aanpassen
De remmen doen nog steeds wat ze moeten doen, afremmen
Als je 100 rijdt, en je moet remmen dan rem je nog steeds net zo hard dan wanneer je 100 rijdt met 10 pk minder
 

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij zitten dezelfde remmen ook onder de 2.0TDI met 170pk... dus het chippen van een 1.9 zullen ze ook wel aankunnen. Lijkt mij niet dat de veiligheid dan ineens in gevaar komt.
Nope. :biggthumpdown:
Je zette me aan het denken, dus ik ging ff zoeken. En wat blijkt:

Een (af fabriek) 1.9 en 2.0 TDI (77 en 103kW) hebben 260/280mm remschijven (achter/voor)
Een (af fabriek) 2.0 TDI (125kW) heeft 286/312mm remschijven!
Wel degelijk verschil dus. M.a.w. de 170pk versie is dus vanuit de fabrikant voorzien van forser remvermogen. Hetgeen een chipper dus ontbeert.

Maar als iemand z'n 103kW 2.0TDI dus chipt naar 125kW, dan chipt 'ie niet z'n remschijven... :bye:
En hetzelfde zal ongetwijfeld gelden voor nog meer componenten die bestand zijn tegen wat zwaardere belastingen.
 

MarcoO2

Forumguru
Nope. :biggthumpdown:

Oops... beter je huiswerk doen, Marco... :crazy:

Toch raar... want beide auto's moeten, zoals tlpeter ook zegt, gewoon van 100 km/u naar 0 km/u remmen. Vermogen staat in principe los van snelheid (afgezien van de topsnelheid, maar dat is hierin niet zo relevant).

Maar blijkbaar gaat de fabrikant er al vanuit dat de de gemiddelde chauffeur zijn snelheid meer aanpast aan zijn vermogen dan aan de omstandigheden...

Iemand een andere verklaring die hout snijdt voor de zwaardere remmen bij een sterkere motor? Wellicht een gewichtsverschil?
 

Bakkertje

Forumguru
De topsnelheid wordt niet hoger als je chipt. Deze is begrenst vanwege de roetfilter. Harder dan 198 km/uur (op de klok, 189 GPS) zal ie echt niet gaan. De TDI's met roetfilter zijn in de hoogste versnelling allemaal begrenst op 4200 toeren.

De opgegeven laadvermogens (volgens autoweek) zijn voor beide types gelijk, dus daar zal ht ook niet aan liggen. Dus ik denk dat de schijfdiameter toch te maken heeft met de topsnelheid en aangezien die niet verandert bij een gechipte TDI (met roetfilter) hoef je je daar niet druk om te maken.
 

MarcoO2

Forumguru
Idd, maar je zegt dat het niet relevant is. Maar of je vanaf 200 of vanaf 225 naar 0 moet. Hiervoor heb je wel meer remvermogen nodig.
Het zal niet zoveel uit maken maar het kan net genoeg zijn.

OK, ja zo bezien heb je wel een punt. Ik ben niet scherp vandaag geloof ik! :D
 
Bovenaan Onderaan