1.9TDI Afdoende? Voor Octavia Combi

Bakkertje

Forumguru
OK, ja zo bezien heb je wel een punt. Ik ben niet scherp vandaag geloof ik! :D

Je lijkt me inderdaad niet echt scherp. Zoals eerder geschreven veranderd de topsnelheid niet door het chippen. Er is dus ook geen extra remvermogen nodig!

Zaken die wel voor vervanging in aanmerking zouden kunnen komen zijn eerder te vinden in de aandrijflijn, je koppeling, drukgroep, aandrijfassen e.d. Die onderdelen krijgen het wel zwaarder te verduren.
 

Captain Hook

Forumguru
...Dus ik denk dat de schijfdiameter toch te maken heeft met de topsnelheid en aangezien die niet verandert bij een gechipte TDI (met roetfilter) hoef je je daar niet druk om te maken.
En voor TDI's zonder roetfilter dan? Verandert daar de topsnelheid wel van als je ze chipt?
 

___JC___

Forumguru
Nope. :biggthumpdown:
Je zette me aan het denken, dus ik ging ff zoeken. En wat blijkt:

Een (af fabriek) 1.9 en 2.0 TDI (77 en 103kW) hebben 260/280mm remschijven (achter/voor)
Een (af fabriek) 2.0 TDI (125kW) heeft 286/312mm remschijven!
Wel degelijk verschil dus. M.a.w. de 170pk versie is dus vanuit de fabrikant voorzien van forser remvermogen. Hetgeen een chipper dus ontbeert.

Maar als iemand z'n 103kW 2.0TDI dus chipt naar 125kW, dan chipt 'ie niet z'n remschijven... :bye:
En hetzelfde zal ongetwijfeld gelden voor nog meer componenten die bestand zijn tegen wat zwaardere belastingen.

Present! :grin:
Dus ik ben al ruim 3 jaar levensgevaarlijk bezig...met te kleine remmen en teveel vermogen....

Trouwens, wat mij betreft Porsche remmen verplicht op elke nieuwe auto!! Los van het vermogen.
 
Moet je met meer vermogen ook niet sterkere ophanging en vering hebben?
Ik roep maar wat hoor want ik ben een Tecnerd.
 

Captain Hook

Forumguru
Ja hij loopt dan wel iets harder. Ik heb zelf 220 op de teller gezien terwijl de opgaaf van de fabriek 205 is geloof ik?
Oeps, ik durf het haast niet te zeggen, maar mijn O2 2.0 TDI (geen chip) liep in Duitsland (op een stille A7) wel eens ruim 225 op de teller. Toen zaten er wel Dunlops, snelheidscategorie V, onder.
En bergaf wilde 'ie nog wel harder, maar dat vond ik een beetje te gortig worden. Volgens het boekje is 207km/h de maximum snelheid, dus ik had het idee dat 'ie dat wel haalde. :blush:
Op dat moment gaf de maxidot zoiets van 1:8 aan! :biggthumpdown:
 

___JC___

Forumguru
Oeps, ik durf het haast niet te zeggen, maar mijn O2 2.0 TDI (geen chip) liep in Duitsland (op een stille A7) wel eens ruim 225 op de teller. Toen zaten er wel Dunlops, snelheidscategorie V, onder.
En bergaf wilde 'ie nog wel harder, maar dat vond ik een beetje te gortig worden. Volgens het boekje is 207km/h de maximum snelheid, dus ik had het idee dat 'ie dat wel haalde. :blush:
Op dat moment gaf de maxidot zoiets van 1:8 aan! :biggthumpdown:

Dan heb jij stiekum toch een RS blok erin zitten. Foutje van de fabriek zeker.
Mazzelaar !! :grin:
 

___JC___

Forumguru
Dat zou een leuk foutje geweest zijn, maar toen mijn O2 het levenslicht zag, waren die 170PK TDIs er nog niet... :(

Okee, dan gaat een O2 dus niet harder lopen door het chippen. Heb de foto van mn tripje naar de IAA in Frankfurt erop nagekeken. Inderdaad rond de 225 op de teller.
 

TL@

Forumguru
De grootte van de remme, hebben weinig te maken met de topsnelheid maar alles met het koppel van de motor. Stel je bent volop aan het versnellen en moet dan onverwachts een noodstop doen, dan moet eerst de versnelling van de auto eruit voordat de snelheid van de auto omlaag kan. Dit moet ie dan tig keer achter elkaar aankunnen.
 

tlpeter

Actief lid
Zodra je gas los laat is het versnellen voorbij dus die vlieger gaat niet op :D
Ook al zou er een moment zijn dat de versnelling door blijft gaan (erg minimaal) dan nog is dit te verwaarlozen
 

911gt2

Actief lid
Is de massa van beide auto's dan misschien gelijk het kan nog zo zijn dat de gewichtsverdeling verschillend is. Als de 2.0 bijvoorbeeld het blok wat verder naar voren heeft liggen is het relatief moeilijker af te remmen dan gewicht wat wat verder naar achteren ligt...

Maar dat zijn maar fracties, volgens mij is het vooral een verkoop argument.
Grotere motor grotere schijven, klinkt allemaal wat stoerder.
 

tlpeter

Actief lid
Dat zei ik toch? Veiligheid is niet cool... :945:

Veiligheid heeft helemaal niks met de grote van de schijven te maken.
Als je slechte remblokken hebt kun je nog zo grote schijven maken maar dan heeft het nog geen zin !!!

Grotere remschijven hebben alleen zin om meer warmte af te voeren en dus veelvuldig extremer gebruikt worden.

Voor éénmalig hard remmen heb je dus genoeg aan normale schijven
 

911gt2

Actief lid
Veiligheid heeft helemaal niks met de grote van de schijven te maken.
Als je slechte remblokken hebt kun je nog zo grote schijven maken maar dan heeft het nog geen zin !!!

Grotere remschijven hebben alleen zin om meer warmte af te voeren en dus veelvuldig extremer gebruikt worden.

Voor éénmalig hard remmen heb je dus genoeg aan normale schijven
Gedeeltelijk waar. Grotere schijven hebben niet alleen het nut dat ze snelelr hun warmte kwijt kunnen ook het bijtoppervlak is groter en de kracht wordt gunstiger benut. Omdat het nou eenmaal makkelijker is om een grotere diameter dan een kleinere diameter af te remmen.

Op onze race volvo maakte grotere schijven echt wel een verschil!
 
Gedeeltelijk waar. Grotere schijven hebben niet alleen het nut dat ze snelelr hun warmte kwijt kunnen ook het bijtoppervlak is groter en de kracht wordt gunstiger benut. Omdat het nou eenmaal makkelijker is om een grotere diameter dan een kleinere diameter af te remmen.

Op onze race volvo maakte grotere schijven echt wel een verschil!


Race Volvo? Wat,waar race je ermee?
 

tlpeter

Actief lid
Gedeeltelijk waar. Grotere schijven hebben niet alleen het nut dat ze snelelr hun warmte kwijt kunnen ook het bijtoppervlak is groter en de kracht wordt gunstiger benut. Omdat het nou eenmaal makkelijker is om een grotere diameter dan een kleinere diameter af te remmen.

Op onze race volvo maakte grotere schijven echt wel een verschil!

Groter remoppervlakte bereik je alleen door grotere remblokken/klauwen en niet door grotere schijven
Door dat de schijven groter zijn blijven ze koeler waardoor de remvloeistof koeler blijft
Koelere remvloeistof geeft meer remkracht

Vaak monteerd men grotere remklauwen en heb je dus grotere schijven nodig anders worden deze te warm
 
Bovenaan Onderaan