1.9TDI Afdoende? Voor Octavia Combi

van inkel

Forumguru
Groter remoppervlakte bereik je alleen door grotere remblokken/klauwen en niet door grotere schijven
Door dat de schijven groter zijn blijven ze koeler waardoor de remvloeistof koeler blijft
Koelere remvloeistof geeft meer remkracht

Vaak monteerd men grotere remklauwen en heb je dus grotere schijven nodig anders worden deze te warm

Grotere schijven zorgen ook voor een groter rem moment (kracht maal arm) dus een groter rem vermogen.
 
Ik heb een jaar in het vorige model Octavia gereden met de 1.9 icm de DSG. Meer dan voldoende voor het dagelijkse verkeer en zeker de DSG die veel goed doet. Alleen vond ik de 1.9 wel wat veel motor geluid doorgeven in de auto. Meer dan me lief was en dat weerhoud me eigenlijk om hem weer te nemen.... Hoe is jullie ervaring met het geluid in de nieuwe O2?
 
Om het geluid in de 1.9 is soms veel te doen. Persoonlijk vind ik dat zeer goed meevallen. Ik vind dus echt niet dat hij te veel lawaai maakt binnenin. Geluid komt ook van de banden en niet enkel van de motor. Wij hebben de ECOCONTACT 3, ze slijten tamalijk vlug maar zijn wel redelijk stil.
 

TL@

Forumguru
Zodra je gas los laat is het versnellen voorbij dus die vlieger gaat niet op :D
Ook al zou er een moment zijn dat de versnelling door blijft gaan (erg minimaal) dan nog is dit te verwaarlozen

Nooit goed opgelet tijdens de les mechanica vrees ik :crazy:

Als de versnelling direct zou stoppen na het gas lossen, zou schakelen wel heel oncomfortabel worden vrees ik, zeker bij sterk optrekken.

De 1.9TDi maakt inderdaad wel heel veel lawaai. Het went wel vind ik, maar als je dan weer eens een dagje in een benzine wagen of common-rail hebt gereden, stoor je je er terug een dagje of zo aan.
Die nieuwe 1.6 zal hopelijk beter zijn.
 

___JC___

Forumguru
De pompverstuivers zijn allemaal bizar luidruchtig. Of je nou een 1.9 of 2.0 hebt. Ik ken een gast die 2 jaar met een standaard 1.9 O2 rond gereden heeft. Die gaf ook altijd aan dat er vermogen genoeg in zat. Inmiddels is ie toch gechipt naar 140pk en nu is zijn mening dat ie het van het begin af aan gedaan zou moeten hebben. Een wereld van verschil.

Kortom, hou je van een beetje vermogen dan moet je hem wel chippen.
 

911gt2

Actief lid
Daar heeft toch een keer een stukje in de Autoweek over gestaan?
Klopt ja... die gasten hebben een keer een seizien mee geraced...

Ach ja zoals gezegd liggen we dit seizoen even stil. De vraag is of we het hierna weer gaan oppakken of dat ik mijn tijd en geld in een klassieker uit stuttgart ga stoppen...
...maar das wel erg offtopic :1819:
 
Niet super speciaal, we racen (dit seizoen niet ivm een kleine en werk in het buitenland) met de 360 cup. Dus oude 360's, niet high tech of zo. Wel superleuk en supercompetatief :473:


Mooi man! Racen is echt helemaal gaaf. Ik heb 2 jaar geleden samen met een goede vriend een bmw e30 325i gekocht voor op het circuit. Nog niet eens competitie maar gewoon bij circuitdagen. Echt het mooiste wat er is!
 

MarcoO2

Forumguru
Nooit goed opgelet tijdens de les mechanica vrees ik :crazy: Als de versnelling direct zou stoppen na het gas lossen, zou schakelen wel heel oncomfortabel worden vrees ik, zeker bij sterk optrekken.

Ik heb zelfs nooit lessen daarin gehad... maar simpel denkend zou ik zeggen dat de versnelling stopt zodra je gas lost, maar dat dan natuurlijk niet direct de snelheid eruit is. Maar misschien had ik die lessen wel moeten volgen... wie legt me dit uit?
 
Nou moet een natuurkundige zich er dan maar in mengen ;)...

Een auto die 120 rijdt met het gaspedaal uiteraard ingedrukt heeft geen versnelling.

Als je een auto hebt die een mechanische gasklep heeft met kabel verbonden, dan zou als je het gas loslaat direct een vertraging intreden. Dit komt door de luchtweerstand van de auto, rolweerstand van de banden en de weerstand in de motor.

Een auto met elektronisch motormanagement zal niet direct de brandstoftoevoer stoppen, maar dat geleidelijk doen. Maar dat "geleidelijk" is maar relatief denk ik, want binnen een halve seconde zou er toch geen brandstof mogen worden ingespoten. Het is dus meer om de respons op het loslatende gaspedaal vloeiender te maken. Daarna is de vertraging gelijk.

Maar iemand die erin slaagt om in die 0.5 sec extra vertraging te realiseren met de ene remschijf t.o.v. de andere remschijf......... Die mag in het rijtje van Senna staan denk ik, want 99% van de normale chauffeurs heeft die tijd al nodig om zijn voet te verplaatsen naar de rem.

Ja dan gaat de remming dus in. En inderdaad maakt het niet uit of je een 1.9TDI afremt van 120 naar 0 t.o.v. een 2.0TDI. Maar is het niet zo dat een 2.0TDI ook een zwaardere ongeremde aanhanger mag trekken??? En denk aan andere omstandigheden, bijvoorbeeld in de bergen, slingerweggetjes over de passen. Een 2.0TDI bereikt veel makkelijker steeds weer hogere snelheid en de remmen moeten dat keer op keer weer afremmen. Uit ervaring weet ik dat bij een snellere auto in de bergen, en je rijdt ernaar, dat de remmen serieus te verduren krijgen!

Overigens in de tijd dat ik de O2 2.0TDI afnam was die met grotere remmen voor dan de 1.9TDI. Overduidelijk.
 
Bovenaan Onderaan