1.8 TSI, distributieketting + kettingspanner + nokkenasversteller + regelklep vervangen

andrehj

Forumguru
Kijk, dat wist ik dan weer niet. Overigens dacht ik dat de TSI uit de Golf 5 GTI gewoon een opgevoerde versie van het standaard 2.0 TSI blok had. Deze 2.0 TSI heeft toch dezelfde distributie als de 1.8 TSI (met een ketting over beide nokkenassen)?
 

Spierings

Forumguru
Kijk, dat wist ik dan weer niet. Overigens dacht ik dat de TSI uit de Golf 5 GTI gewoon een opgevoerde versie van het standaard 2.0 TSI blok had. Deze 2.0 TSI heeft toch dezelfde distributie als de 1.8 TSI (met een ketting over beide nokkenassen)?
Nee dit is een compleet ander type tsi, andere kant is tandriem...toen werden ze ook wel tfsi genoemd. Op de motorafdekking stond fsi turbo De 2.0 zonder turbo was een fsi.

De 1.8 en 2.0 tsi waar jij het over hebt is daar weer een opvolger van.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ze gaan ervan uit dat je er geen zaak van maakt. Du moment je doorzet met advocaat tot aan de rechtbank gaan ze wel betalen. Ze weten dat niemand dat doet dus handelen zoals ze handelen.
Maar om dit zo stellig te kunnen beweren moet er natuurlijk wel minstens 1 geval zijn waarbij dit tot een positief resultaat heeft geleid.
 

andrehj

Forumguru
Om even op het oorspronkelijke probleem terug te komen: Bij onze oosterburen loopt hierover (specifiek de Octavia 1.8 TSI) een zeer uitgebreide thread. Als je een paar uurtjes over hebt kun je em helemaal doorlezen (heb ik net gedaan). Uiteindelijk blijken de probleemgevallen hoofdzakelijk uit 2009 te komen, met een enkeling uit 2010 of, nog zeldzamer, 2011.
Aan de bezitters met een 1.8 TSI uit 2009 zou ik preventieve vervanging van de spanner zeker aanraden.
Mijn eigen 1.8 TSI (MJ 2012) gaat volgende week voor een onderhoudsbeurt, en daar wil ik dat ze (in mijn bijzijn) de staat van de ketting en de kettingspanner via het inspectiegat controleren.
 

Spierings

Forumguru
Die eerste spanners zijn inderdaad waardeloos.

Maar vraag me toch af wat je wilt zien. Dat gat bij de spanner is max 2 cm groot, daar kun je nauwelijks iets door zien laat staan iets beoordelen. Wil je de ketting goed zien moet je de bovenste kap eraf halen..

Zou me er zelf geen zorgen om maken als je niks hoort, merkt en geen storingen hebt.. Dan kun je je om alles druk maken. Zo op het internet lijkt het altijd erger dan dat het is, maar er rijden er ook velen probleemloos rond, dat wordt vaak vergeten. Heb zelf 14 jaar dicht op het vuur gezeten bij een dealer, maar dat houd niet in dat ik mijn wagen helemaal open trek om hem te controleren omdat ik in die tijd veel defecten heb gezien.....
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Maar vraag me toch af wat je wilt zien. Dat gat bij de spanner is max 2 cm groot, daar kun je nauwelijks iets door zien laat staan iets beoordelen.
Wat je er door kunt zien is aan de hand van het aantal zichtbare tandjes van de spanner zien hoe ver de ketting al is uitgerekt. Tevens wil ik proberen of de spanner terug te duwen is, dus of de arretering nog werkt. Dat kan precies door dat gat.
Overigens heb ik mijn voorgenomen werkwijze vandaag veranderd, ik ga dat niet bij/met de dealer doen, maar gewoon even thuis op de oprit. Volgens wat ik heb gelezen (en gezien op de foto's) in de bovengenoemde Duitse topic is dat goed te doen.
 

Spierings

Forumguru
@andrehj

Het is toch niet zo even te doen als jij denkt.
Die dop zit schuin onder de motorsteun, met beperkte ruimte tussen motor en chassis balk.
Via onderaf kijken is waarschijnlijk het makkelijkste.

Als hij niet rammelt hoef je hem niet proberen terug te duwen. Dan is hij goed.
Hoe ver hij uit staat kun je wel kijken als je een referentie hebt.
 

andrehj

Forumguru
Volgens deze bijdrage op het Duitse Octaviaforum zit de dop achter de dikke zwarte buis op deze foto. Deze buis is redelijk eenvoudig te verwijderen. Deze foto is echter van een O2. Is de situatie bij een S2 dan wezenlijk anders?
Inspectiegat zit achter de zwarte buis.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Ik vond net in mijn archief nog dit plaatje van AMT waarin de stop ook te zien is (rode cirkel):
Inspectiegat.jpg

Als ik binnenkort eens tijd heb zal ik er eens proberen bij te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
En toen was de reparatie klaar. De reparatie is mij keurig uitgelegd aan de hand van de uitdraaien uit de computersystemen.
Steeds, met een afbeelding waar er iets moet worden opgemeten, binnen welke maten iets in orde wordt gevonden, de opgemeten maat en de conclusie: vervangen.
Dat betreft de afstand lager brug. Mag zijn tussen 61 en 64 mm. Gemeten werd 82 mm.
Dat betreft de afstand tussen de markeringen van inlaat en uitlaatnokkenas. Dat mag zijn tussen 124 en 126 mm. Opgemeten werd 142 mm.
Op de kettingspannen waren 4 tanden zichtbaar.
De distributieketting is 1 tand versprongen.
Het rapport heb ik als een afbeelding bijgevoegd.

Blijft natuurlijk de vraag of in en aan een motor die 76000 km gelopen heeft zo veel delen vervangen moeten worden. Zijn dat dingen die veroorzaakt worden door de opgerekte ketting?

Naast dat wat al bekend was werd ook geconstateerd dat het zeefje van de lager brug kapot is en het kogeltje is weg. De cilinder is niet open geweest dus daar bevindt het zich niet. Dat is een zorg minder. Weet iemand wat de functie van het zeefje en het kogeltje zijn? En zit het kogeltje boven of onder het zeefje.
 

Bijlagen

  • Werkplaatsaantekeningen klein +Skoda+1.8+tsi+Van+Beynum.compressed.pdf
    427,4 KB · Weergaven: 47

andrehj

Forumguru
Maar aan de hand van het aantal zichtbare tandjes op de spanner weet je toch hoe ver de ketting uitgerekt is?
 

Highway

Forumguru
Hoeveel tandjes mag de spanner naar buiten zijn gekomen? De spanner van mijn 1.8 tsi is bij de beurt gecontroleerd.

Erg interessante info in dit topic.
 

andrehj

Forumguru
Hoeveel tandjes mag de spanner naar buiten zijn gekomen? De spanner van mijn 1.8 tsi is bij de beurt gecontroleerd..
Volgens wat ik gelezen heb is het maximum 4 tandjes. Ik ben alleen nog op zoek naar de daarbij behorende waarde van meetblok 93.
@Highway : Weet jij toevallig hoeveel tandjes er bij jou zichtbaar waren? Als je dan 5 september op de meeting bij TVS komt, wil ik wel even met VCDS uitlezen wat de waarde is in meetblok 93.
 

Cordoba

Forumguru
@Gerard de Jager Ik zie in de bijlage dat je bon is gemaakt door Silvio, dat is mogelijk de man met de meeste Skoda-ervaring bij Van Beijnum: hij was ook receptionist bij Van Loon toen die als Skodadealer nog aan het andere eind van de Van Reenensingel zat (naast de Saabdealer), is later naar van Beijnum gegaan (ongeveer in de tijd dat Van Loon beide dealerschappen op één lokatie ging doen, dus ik denk zo'n 2 jaar terug).
 
Mijn auto is gerepareerd. Een vriendelijk man van de klantenservice van Skoda deed mij vervolgens een volsterkt ontoereikend voorstel: € 200,00 van Skoda Nederland, € 100,00 van dealer Van Beynum in Gouda als tegoed voor toekomstig onderhoud bij deze dealer.
En wie is er volgens Skoda Nederland aansprakelijk? De garage waar ik de auto in 2011 kocht. Dat was voordat deze problemen breed bekend werden.
Ik heb in wat scherpere bewoordingen om een heroverweging van dit ontoereikende aanbod gevraagd. Hoerwel de ontvangst bevestigd is blijft een antwoord tot nu toe uit.
Dit topic kan hiermee worden afgesloten.
In een nieuw topic zal ik geinteresseerden op de hoogte houden van mijn verdere contatcten over deze kwestie.
Volg de Skodarijder!
 
Bovenaan Onderaan