1.8 TSI, distributieketting + kettingspanner + nokkenasversteller + regelklep vervangen

Wij zijn de tevreden tweede eigenaar van een Skoda Octavia van 2009 met vierwielaandrijving en een 1.8 TSI motor. De kilometerstand is ca 76000 km.

Dit is onze tweede Octavia, de eerste, een 2.0 hebben we ruim 11 jaar gastvrijheid verleend.

Nu hebben we last van het TSI probleem met de aandrijfketting. Het motormanagementlampje ging branden.
Onze vaste garage, Vakgarage Van Dam, in Gouda heeft de boordcomputer uitgelezen en het was een probleem dat zat in, of werd geconstateerd door de nokkenassensor.
Verder zoeken leverde de diagnose “ketting te veel speling ” op. Een dure reparatie wacht ons.

Daarna contact opgenomen met Pon. Die deelden mee dat een Skoda dealer de diagnose moet stellen en dat de Skodadealer daarna indien nodig een beroep kan doen op een coulance regeling bij Pon.
(Tussendoor, wij vonden deze motor aantrekkelijk omdat het verwisselen van de distributieriem niet meer nodig zou zijn.)

Onze Octavia is nu in behandeling bij de nieuwe Skodadealer in Gouda, Van Beynum.
De kosten van de reparatie, het vervangen van distributieketting, kettingspanner, nokkenasversteller en regelklep gaat ons € 1785 kosten.
Een beroep op coulance door de dealer levert een resultaat op van 0%, gezien de leeftijd en de kilometerstand.

Wij zijn niet de eerste en de enige met dit probleem.

VW en Audi met een soortgelijke motor hebben dezelfde ellende meegemaakt. Wel wordt daar vaak nog, ook bij hogere kilometerstanden, een coulance toegepast op arbeid en onderdelen.

Het is op voorhand volstrekt onduidelijk waarom in dit geval geen enkele coulance wordt toegepast. Ik mag overigens alleen kijken naar het beeldscherm waarop deze uitslag zichtbaar is. Het is de dealer niet toegestaan een uitdraai mee te geven of een foto van het scherm te maken. Ik mag de gegevens op een papiertje noteren.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere eigenaars van een 1.8 TSI motor.
Vast staat dat ik contact ga opnemen met Pon Mobiel.
 

ertromp

Forumguru
Wij zijn de tevreden tweede eigenaar van een Skoda Octavia van 2009 met vierwielaandrijving en een 1.8 TSI motor. De kilometerstand is ca 76000 km.

Dit is onze tweede Octavia, de eerste, een 2.0 hebben we ruim 11 jaar gastvrijheid verleend.

Nu hebben we last van het TSI probleem met de aandrijfketting. Het motormanagementlampje ging branden.
Onze vaste garage, Vakgarage Van Dam, in Gouda heeft de boordcomputer uitgelezen en het was een probleem dat zat in, of werd geconstateerd door de nokkenassensor.
Verder zoeken leverde de diagnose “ketting te veel speling ” op. Een dure reparatie wacht ons.

Daarna contact opgenomen met Pon. Die deelden mee dat een Skoda dealer de diagnose moet stellen en dat de Skodadealer daarna indien nodig een beroep kan doen op een coulance regeling bij Pon.
(Tussendoor, wij vonden deze motor aantrekkelijk omdat het verwisselen van de distributieriem niet meer nodig zou zijn.)

Onze Octavia is nu in behandeling bij de nieuwe Skodadealer in Gouda, Van Beynum.
De kosten van de reparatie, het vervangen van distributieketting, kettingspanner, nokkenasversteller en regelklep gaat ons € 1785 kosten.
Een beroep op coulance door de dealer levert een resultaat op van 0%, gezien de leeftijd en de kilometerstand.

Wij zijn niet de eerste en de enige met dit probleem.

VW en Audi met een soortgelijke motor hebben dezelfde ellende meegemaakt. Wel wordt daar vaak nog, ook bij hogere kilometerstanden, een coulance toegepast op arbeid en onderdelen.

Het is op voorhand volstrekt onduidelijk waarom in dit geval geen enkele coulance wordt toegepast. Ik mag overigens alleen kijken naar het beeldscherm waarop deze uitslag zichtbaar is. Het is de dealer niet toegestaan een uitdraai mee te geven of een foto van het scherm te maken. Ik mag de gegevens op een papiertje noteren.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere eigenaars van een 1.8 TSI motor.
Vast staat dat ik contact ga opnemen met Pon Mobiel.

Echt bullshit dat er geen coulance verleend kan worden gezien "leeftijd en km-stand"
Producteigenschap van de ketting is zeker dat deze een auto leven mee moet gaan.
Waag er eens een twitterbericht aan met PON en als dat geen uitsluitsel geeft zou ik toch echt de rechtsbijstandsverzekering er op zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Het lijkt me eigenlijk vooral relevant waar je de auto hebt gekocht en in hoeverre er op de voorgeschreven wijze onderhoud aan is gepleegd
 

Fean

Forumguru
Ik heb dit ook gehad maar dan bij Audi. Ik was een van de eerste en het duurde maanden voordat ze het gevonden hadden...alles was vervangen aan mijn motorblok. Aan het eind van de rit hebben ze er een compleet nieuw blok gezet.

Vernomen dat iedereen hierna een coulance kreeg ongeacht de leeftijd en kmstand. Sterker nog, ze werden volgens mij preventief vervangen bij de eerst volgende beurt. Ik begrijp niet helemaal waarom men nu opeens moeilijk doet, zoals Ertromp als zei.. gevalletje rechtsbijstand?
 
Mijn auto wordt op dit moment gerepareerd door de plaatselijke Skodadealer.
Er was een terugroepactie, en die is op mijn auto toegepast volgens de informatie van de dealer en de database. Dat was voor mijn tijd.
Inmiddels telefonisch contact gehad met de klantenservice van Pon en het daarna voor de zekerheid nog even schriftelijk bevestigd. Daar is het naar een tweedelijnsfunctionaris doorgestuurd.
Net telefoongesprek overigens.
 

Spierings

Forumguru
Deze website laat bij mijn virusscanner alle alarmbellen afgaan...

@Gerard de Jager : Volgens mij zat op die nokkenasversteller zelfs een terugroepactie, omdat deze in het begin standaard stuk gingen. Is die actie bij jouw motor niet doorgevoerd?
Was waarschijnlijk niet de nokkenas versteller maar de lager brug welke tussen de nokkenassen zit.

Deze had een terugslagkleppen waarvan het zeefje soms los kwam. Hierdoor kon de oliedruk in de kop wegvallen door gebrek aan smering doordat het kogeltje van de terugslagklep de kop in schoot.

Heb deze bij Audi heel erg vaak gedaan.
 
Misschien een rare vraag maar hoor je de ratel altijd of alleen als je start en daarna niet meer.
EN hoe klinkt dit heeft iemand hier een link van naar een voorbeeld. dank.
EN geeft de auto altijd de storing in motor maangement ( dus lampje gaat aan ) of ?
dank
 

Rosinfield

† In Memoriam
nee hoor, je kunt de ratel ook horen zonder lampje. Google op tsi ratel en je vindt wel een youtube filmpje
 

Spierings

Forumguru
Op zo'n 1800 is dat wel anders als de 1.2 en 1.4 tsi, hier zit een kettingspanner op welke blokkeerd en dus niet zo erg klappert doordat deze niet zo ver in kan veren.

Op het moment dat de spanner van zo'n 1.8 helemaal terug schiet is er wel wat meer aan de hand. De ketting slaat dan een paar tanden over met wat kromme kleppen als gevolg.
 

Cordoba

Forumguru
@Gerard de Jager Ik begrijp dat je auto ondertussen niet meer rijdbaar is, en je in elk geval gevoelsmatig vast zit aan Van Beynum. Als de auto nog rijdt, is het te overwegen om bij gespecialiseerde niet-dealer bedrijven prijsopgaaf voor de reparatie te vragen, en mogelijk dat zelfs transportkosten van de auto opwegen, tegen het prijsverschil bij een specialist. (Een voorbeeld van een goede gespecialiseerde garage is VAGtechniek in Nuenen)
 

APNL

Lid
Ik heb ook problemen gehad, Octavia 2009 DSG 1.4 TSI 61000 op de teller.
2e hands gekocht, na 3 dagen kwam de ellende...

Cilinderkop revisie, nieuwe kleppen, nieuwe zuigerveren, nieuwe nokas, nieuwe distributieketting, nieuwe koppelingsplaten (DSG) en een nieuwe airco pomp

Ik ben hem totaal meer dan een 1,5 maand kwijt geweest, wel leuk vervangend vervoer gehad : )
En ik was blij dat ik 6 maanden BOVAG garantie had..
 

jantje

Lid
Ik heb bijna dezelfde problemen gehad met een octavia 1.4 tsi uit 2009. Deze was toendertijd iets meer dan 5 jaar oud met een km stand van +-80.000 KM. PON wou eerst ook geen coulance geven, na veel doorzeuren uiteindelijk iets van 300 euro retour gehad op een reparatie van +- 1300 euro (nokkenas versteller). Let op de helft cash van de garage en de andere helft van PON door middel van korting op de volgende service beurt. Uiteindelijk ook nog gratis vervangend vervoer gehad van de dealer (ook iets van 2 weken bij elkaar).

Mijn advies is; geef niet te snel op bij PON, blijven "zeuren" helpt.
 

Antera

Donateur
Het is maar net hoe de dealer met jouw mee wil denken en er moeite voor zou willen doen. Ik vind eht niet helemaal terecht wat hun dus zeggen
 
Bovenaan Onderaan