Gerard de Jager
Lid
Wij zijn de tevreden tweede eigenaar van een Skoda Octavia van 2009 met vierwielaandrijving en een 1.8 TSI motor. De kilometerstand is ca 76000 km.
Dit is onze tweede Octavia, de eerste, een 2.0 hebben we ruim 11 jaar gastvrijheid verleend.
Nu hebben we last van het TSI probleem met de aandrijfketting. Het motormanagementlampje ging branden.
Onze vaste garage, Vakgarage Van Dam, in Gouda heeft de boordcomputer uitgelezen en het was een probleem dat zat in, of werd geconstateerd door de nokkenassensor.
Verder zoeken leverde de diagnose “ketting te veel speling ” op. Een dure reparatie wacht ons.
Daarna contact opgenomen met Pon. Die deelden mee dat een Skoda dealer de diagnose moet stellen en dat de Skodadealer daarna indien nodig een beroep kan doen op een coulance regeling bij Pon.
(Tussendoor, wij vonden deze motor aantrekkelijk omdat het verwisselen van de distributieriem niet meer nodig zou zijn.)
Onze Octavia is nu in behandeling bij de nieuwe Skodadealer in Gouda, Van Beynum.
De kosten van de reparatie, het vervangen van distributieketting, kettingspanner, nokkenasversteller en regelklep gaat ons € 1785 kosten.
Een beroep op coulance door de dealer levert een resultaat op van 0%, gezien de leeftijd en de kilometerstand.
Wij zijn niet de eerste en de enige met dit probleem.
VW en Audi met een soortgelijke motor hebben dezelfde ellende meegemaakt. Wel wordt daar vaak nog, ook bij hogere kilometerstanden, een coulance toegepast op arbeid en onderdelen.
Het is op voorhand volstrekt onduidelijk waarom in dit geval geen enkele coulance wordt toegepast. Ik mag overigens alleen kijken naar het beeldscherm waarop deze uitslag zichtbaar is. Het is de dealer niet toegestaan een uitdraai mee te geven of een foto van het scherm te maken. Ik mag de gegevens op een papiertje noteren.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere eigenaars van een 1.8 TSI motor.
Vast staat dat ik contact ga opnemen met Pon Mobiel.
Dit is onze tweede Octavia, de eerste, een 2.0 hebben we ruim 11 jaar gastvrijheid verleend.
Nu hebben we last van het TSI probleem met de aandrijfketting. Het motormanagementlampje ging branden.
Onze vaste garage, Vakgarage Van Dam, in Gouda heeft de boordcomputer uitgelezen en het was een probleem dat zat in, of werd geconstateerd door de nokkenassensor.
Verder zoeken leverde de diagnose “ketting te veel speling ” op. Een dure reparatie wacht ons.
Daarna contact opgenomen met Pon. Die deelden mee dat een Skoda dealer de diagnose moet stellen en dat de Skodadealer daarna indien nodig een beroep kan doen op een coulance regeling bij Pon.
(Tussendoor, wij vonden deze motor aantrekkelijk omdat het verwisselen van de distributieriem niet meer nodig zou zijn.)
Onze Octavia is nu in behandeling bij de nieuwe Skodadealer in Gouda, Van Beynum.
De kosten van de reparatie, het vervangen van distributieketting, kettingspanner, nokkenasversteller en regelklep gaat ons € 1785 kosten.
Een beroep op coulance door de dealer levert een resultaat op van 0%, gezien de leeftijd en de kilometerstand.
Wij zijn niet de eerste en de enige met dit probleem.
VW en Audi met een soortgelijke motor hebben dezelfde ellende meegemaakt. Wel wordt daar vaak nog, ook bij hogere kilometerstanden, een coulance toegepast op arbeid en onderdelen.
Het is op voorhand volstrekt onduidelijk waarom in dit geval geen enkele coulance wordt toegepast. Ik mag overigens alleen kijken naar het beeldscherm waarop deze uitslag zichtbaar is. Het is de dealer niet toegestaan een uitdraai mee te geven of een foto van het scherm te maken. Ik mag de gegevens op een papiertje noteren.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere eigenaars van een 1.8 TSI motor.
Vast staat dat ik contact ga opnemen met Pon Mobiel.