1.8 TSI, distributieketting + kettingspanner + nokkenasversteller + regelklep vervangen

andrehj

Forumguru
Mijn Octavia wordt normaal onderhouden door een heel goede vakgarage, Van Dam in Gouda. Daar ben ik heel tevreden over. Goed, betrouwbaar en niet duur.
Die constateerde het probleem.
Daarna Pon gebeld en die wilde alleen een diagnose van een Skodadealer accepteren. Dus naar de nieuwe (sinds 1 mei 2015) Skoda dealer Van Beynum.
Daar hebben ze de motor gediagnostiseerd. En daarna vergeefs coulance aangevraagd.
Van Beynum maakt overigens een heel nette indruk.
Nu naar een ander bedrijf gaan is om een aantal redenen geen optie. Ik heb al opdracht gegeven, de motor is gedemonteerd, de vervangende onderdelen zijn besteld en onderweg.
Maar het is helder dat ik het niet acceptabel vindt dat er op grond van een vinkje in een Skoda-database geen enkele compensatie plaatsvindt. Een distributieketting hoort een autoleven mee te gaan. En 76000 km is geen heel autoleven. Dat is aanzienlijk minder dan een ouderwetse distributieriem. Verder is het een vaak voorkomend probleem dat beter preventief had kunnen worden opgelost.
Niet acceptabel betekent dat ik in goed vertrouwen eerst in overleg ben gegaan met de dealer. Nu ben ik in goed vertrouwen in overleg met de importeur. Totdat het tegendeel blijkt heb ik goede hoop op een fatsoenlijke regeling.
 

Fean

Forumguru
Here you go!
 

Bijlagen

  • 43.jpg
    43.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 54
  • 44_1.jpg
    44_1.jpg
    185,7 KB · Weergaven: 52
  • 44-2.jpg
    44-2.jpg
    94,6 KB · Weergaven: 49
  • 63-1.jpg
    63-1.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 49
  • 63-2.jpg
    63-2.jpg
    105,4 KB · Weergaven: 45
  • VW motorproblemen.pdf
    904 KB · Weergaven: 22

jonbongoofy

Forumguru
Erg eigenlijk dat in dit artikel van 2012 VW iets van coulance beloofde. Echter uit artikelen van 2014/2015 uit hetzelfde autobild blijkt dat het in Duitsland ook nog steeds lastig is om coulance te krijgen vanuit Wolfsburg
 

peterrapid

Forumguru
Is spijtig dat er geen advocaat is die dit eens op zijn brood neemt want in VS is Fiat-Chrysler veroordeelt door rechter om alle wagens Dodge RAM en andere modellen ook de oude terug te roepen tot zelfs terug te kopen en iedereen een schadevergoeding uit te betalen. En dan nog eens een monsterboete om het af te leren. Zoiets zou VAG wel eens kunnen leren om te handelen als volwassenen dwz potje breken door ontwerpfout is potje betalen.
 

Fean

Forumguru
Erg eigenlijk dat in dit artikel van 2012 VW iets van coulance beloofde. Echter uit artikelen van 2014/2015 uit hetzelfde autobild blijkt dat het in Duitsland ook nog steeds lastig is om coulance te krijgen vanuit Wolfsburg

De term "Fabrieksgarantie", dat bestaat ook helemaal niet. Bij PON kun je terecht. Tuners gebruiken deze term vaak in hun marketing advertenties. Dikke onzin wat het betreft namelijk "importeursgarantie".
 

Rosinfield

† In Memoriam
Misschien heb ik het gemist, maar mij is nog niet duidelijk in hoeverre deze auto een onderhoudsboekje kent waarin staat aangegeven dat al het reguliere voorgeschreven onderhoud heeft plaatsgevonden
 
@http://www.skodaforum.nl/forum/leden/rosinfield.3313/
Helemaal niet erg.

Ik schreef eerder: ...Mijn Octavia wordt normaal onderhouden door een heel goede vakgarage, Van Dam in Gouda. Daar ben ik heel tevreden over. Goed, betrouwbaar en niet duur.
Die constateerde het probleem.
Daarna Pon gebeld en die wilde alleen een diagnose van een Skodadealer accepteren. Dus naar de nieuwe (sinds 1 mei 2015) Skoda dealer Van Beynum. ..."

Voordat ik de auto kocht in december 2011 was deze in onderhoud bij een Skodadealer in Limburg, de woonplaats van de vorige eigenaar. Alle onderhoud volgens het serviceschema en opgetekend in het serviceboekje.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik ben bang dat je weinig poot hebt om op te staan, wanneer hij niet bij een officiële Skoda dealer is onderhouden. Ongeacht hoe goed de vakgarage is. Zo werkt dat nu eenmaal en om die reden zou ik mijn auto dan ook nooit elders in onderhoud doen, ook al is het nog zo goed en goedkoper. Maar hopelijk heb ik het mis ;)
 

jonbongoofy

Forumguru
Er zijn uitspraken geweest wat betreft onderhoud bij niet dealer en de gevolgen voor garantie. Waar het om ging in alle zaken was of het onderhoudsboekje was gevolgd. Zo ja dan mag er geen onderscheid worden gemaakt. Iets met marktdominantie /discriminatie. Volgens mij tot aan Europees hof toe.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar dan moet daar neem ik aan wel het nodige over zijn vastgelegd en daar zullen ook wel eisen aan zijn gesteld
 

Schippersss

Forumguru
Als ik dit allemaal lees ben ik toch wel blij met mijn distributieriem motor.
Die hebben nog steeds ketting tussen de beide nokkenassen. Ook die geven nogweleens problemen.

Blijft dat ze bij vag met kettingen niet heel handig zijn. Is een grote ellende.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Europese hof, daar heeft meneer Monti voor gezorgd. Het komt er op neer dat het onderhoud door een Bovag garage moet zijn uitgevoerd.
Betreft het normale garantie traject, coulance is dan weer een schimmige regeling.
Stel je hebt je auto in het buitenland gekocht en bent nooit bij een officiële dealer geweest dan zal coulance heel moeilijk worden want de Nederlandse organisatie heeft nooit een cent aan je kunnen verdienen. Coulance komt rechtstreeks uit de zak van de importeur.
 

jonbongoofy

Forumguru
Daarom is het ook te hopen dat de fabrikant toe gaat geven dat er een productie fout in de TSI motoren zit en overgaat tot een terugroep actie. Dan is er in ieder geval geen sprake meer van een schimmige coulance regeling. ;)
 

andrehj

Forumguru
Die hebben nog steeds ketting tussen de beide nokkenassen. Ook die geven nogweleens problemen.
Huh? Kun je een voorbeeld geven van zo'n motor? Want hier heb ik nog nooit van gehoord. Normaliter drijft een distributieriem gewoon beide nokkenassen aan, zoals in dit plaatje van de EA211 motor:
Volkswagen-1.4-liter-EA211-breakdown.jpg
 

Spierings

Forumguru
Bij bijvoorbeeld een ouderwetse 1.8 20v en een aantal v6 motoren zit de aandrijving op een nokkenas en dan zit er een ketting tussen de twee....maar dit levert meestal vrij weinig problemen op bij die motoren.
 

Mark69

Senior Member
Maar dan moet daar neem ik aan wel het nodige over zijn vastgelegd en daar zullen ook wel eisen aan zijn gesteld

Ze gaan ervan uit dat je er geen zaak van maakt. Du moment je doorzet met advocaat tot aan de rechtbank gaan ze wel betalen. Ze weten dat niemand dat doet dus handelen zoals ze handelen.
 

Schippersss

Forumguru
image.jpg
Huh? Kun je een voorbeeld geven van zo'n motor? Want hier heb ik nog nooit van gehoord. Normaliter drijft een distributieriem gewoon beide nokkenassen aan, zoals in dit plaatje van de EA211 motor:
Volkswagen-1.4-liter-EA211-breakdown.jpg
Dit is een tsi, de tfsi die bijvoorbeeld de golf 5 gti zit heeft een ketting tussen de beide nokkenassen aan de bak kant. Volgens mij lig die ook in dat model Skoda rs.

Edit: Hier toevallig foto van Skoda rs.
Spanners geven soms nog weleens problemen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan