1.4 TSI Fabia RS, waar op letten bij aanschaf?

AvB

Senior Member
Ik ben niet zo technisch, maar het was een of andere slang...
Na het vervangen daarvan moest volgens de bijgeleverde instructie van de importeur (Pon) er een software-update gedaan worden.
 

skodaboy

Forumguru
wel zoveel te beter dat je 'al' 30.000km zonder 'problemen' rijdt.
een hoog olie verbruik voor deze motor is een 'bekend' probleem.

ik ben ook benieuwd naar hoeveel olie je hebt op gereden/verbruikt op die 30.000km.
natuurlijk speelt een rijstijl ook mee kwestie een (hoog) olieverbruik..

ik ken enkele verhalen over de 1.4 180pk motor waar je niet goed van wordt..
1 liter olie op 1000km..:sterretjes:
 

AvB

Senior Member
Voordat de slang is vervangen - bij 28.290 km - zat ik inmiddels aan een verbruik van 1 op 1200 km, in het begin was het verbruik (nog) niet zo hoog. Vervolgens een halve liter bijgevuld, waarop ik in ieder geval tot km-stand 29.465 heb kunnen rijden, zonder bij te vullen. Het verbruik is nu dus in ieder geval tenminste 1 op 2400.

Bij km-stand 29.465 is de 30.000 km beurt uitgevoerd, dus nu moet ik weer opnieuw gaan "tellen".
 

BiBo

Lid
Voordat de slang is vervangen - bij 28.290 km - zat ik inmiddels aan een verbruik van 1 op 1200 km, in het begin was het verbruik (nog) niet zo hoog. Vervolgens een halve liter bijgevuld, waarop ik in ieder geval tot km-stand 29.465 heb kunnen rijden, zonder bij te vullen. Het verbruik is nu dus in ieder geval tenminste 1 op 2400.

Bij km-stand 29.465 is de 30.000 km beurt uitgevoerd, dus nu moet ik weer opnieuw gaan "tellen".

Die slang wat jij omschrijft is een speciale carterontluchting om juist ervoor te zorgen dat er geen olie via de het uitlaatgasroute de motor verlaat. De softwareupdate zorgt voor een andere vermogensopbouw en hierdoor andere druk/drukopbouw waardoor mogelijk minder olieverbruik. Alleen werkt dit ook niet. Sorry maar diezelfde discussie heb ik niet geaccepteerd van zowel mijn dealer als van PON, ondanks alle "dichtgetimmerde regelgeving in het instructieboekje van 1L op 1000km is normaal". Komop zeg als je dit als geloofwaardig en de norm probeert te verkopen dan ben je als merk niet meer serieus te nemen. Gelukkig zag de dealer dit ook, maar PON en VAG geen goed woord over. De welwillendheid en klantvriendelijkheid en manier van opstelling van de dealer is de belangrijkste reden waarom ik nog tevreden Skoda rij. Een normaal olieverbruik bij dit type motoren is minimaal 1L op 10000km.
 

RS-initialen

Donateur
We rijden de RS met volle tevredenheid. We rijden weinig maar mijn vrouw wou een automaat en ik hou van iets pit.
De DSG rijdt zeer soepel en als je je voet een beetje controleert, vermijd je het inschakelen van de compressor en turbo zodat ie ook rustig kan rijden. Op de snelweg overkomt me het wel eens dat ik zie dat ik tegen de 170 aan het rijden ben. Je rijd vrij snel te hard, maar gelukkig is er daarvoor weer cruisecontrol.
Olieverbruik is het enige wat tegenvalt en voor de overige kinderziektes problemen heb ik skoda garantie.
(voor de olie gewoon alvast een doos besteld zodat de kosten laag zijn).
(1,5 liter op 5000km)
 

Persjie

Nieuw lid
Ik rijd nu momenteel 1jaar met de fabia RS dit vind ik gewoon een droomauto motor sleurt als een beest voor maar 1.4 te zijn. DSG schakelt zo super. Problemen ik weet niet welke problemen er zouden mogen zijn. want de dealer zei zelf dat de eerste motor waar er wat aankwam nog moest binnenkomen terwijl hij deze al een jaar of 4 aan het verkopen was. momenteel heb ik 18000km op teller. Je moet wel het onderhoudschema correct volgen en niet om de 20000km olie verversen maar bij mij gebeurd dit om de 5000km om alle zekerheid. Ok, het blijft ook maar een 1400 dus je moet hem goed soigneren :D
 

AvB

Senior Member
Na weer een modificatie (slang) in januari is het olieverbruik inmiddels "gedaald" naar - in ieder geval - 1 op 5000 km. Maar wie weet, nog beter. Het lampje is nog niet gaan branden.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Je moet wel het onderhoudschema correct volgen en niet om de 20000km olie verversen maar bij mij gebeurd dit om de 5000km om alle zekerheid. Ok, het blijft ook maar een 1400 dus je moet hem goed soigneren :D

Say what!!

Het onderhoudsschema correct volgen, elke 5.000 km nieuwe olie? Moet dat niet 15.000 zijn, dan?

De gemiddelde motorfiets, met een maximaal toerental van 12.000-16.000 RPM heeft tegenwoordig een vervangingsinterval van 10.000 km. Een enkeling elke 6.000 km. Maar elke 5.000 km de olie van een auto verversen zou ik echt zonde van het geld vinden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
waarom een dergelijke hoge frequentie? Bij mij eens in de 30 000 en dat duurt 1,5 jaar. Hoef nooit bij te vullen.
 

Wild Chocolate

Senior Member
waarom een dergelijke hoge frequentie? Bij mij eens in de 30 000 en dat duurt 1,5 jaar. Hoef nooit bij te vullen.

Voor MacoO2 en mij zou dit dus de tijdsperiode zijn bij een interval van 5000 km, he. Wij vinden dat ook erg kort, en zijn beide zeker niet van plan om het ook daadwerkelijk te gaan doen.
 
Hallo allemaal.

Vandaag is mijn aygo totalos gereden door een ongeluk :(
Schade aan mij zelf lijkt mee te vallen, schuld lag bij de ander, dus verzekering zit ook prima...

Maar, nu moet er dus een nieuwe auto komen.
Heb een mooie Skoda Fabia RS uit 2010 op het oog. 22dkm op de teller. Mooi groen :-) 1.4 blokje er in.

Vraag aan de kenners.
Hoe is de auto?
Betrouwbaar?
Waar moet ik op Letten tijdens de koop?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst voor jezelf een voorspoedig herstel voor jezelf gewenst, en welkom hier.:bloemen:
De schuldvraag is misschien duidelijk voor jou, maar voor de verzekering die de schade moet uitbetalen ligt dat vrijwel altijd heel anders.

Als eerste wil ik je adviseren om jezelf even voor te stellen in dit forumdeel, dat helpt vaak om sneller en beter antwoord te krijgen van andere forumleden.

De Fabia I (tot 2007) heeft standaard lekkende achterportieren, maar voor de Fabia II (vanaf 2007) geldt dat bij mijn weten niet meer. Wat wel een veel voorkomend schoonheidsfoutje is bij veel Skoda's: de merklogo's voor en achterop willen nog wel eens verbleken, met name het groen kleurt eerst blauw, en wordt na verloop van tijd transparant. De nieuwere logo's in alleen chroom/zwart hebben dit probleem niet meer, maar bepaalde jaren hebben bijna alle logo's dat.
 
Fout was hier heel duidelijk.
Ander kwam van snelweg af, en reed met 100 a 120km/h vol mijn zijkant in.
Maar dat maakt verder ook niet uit ;)


Schoonheidsfoutjes als logo die verkleurd maakt niet uit ;)

Hoorde wel iets over verstuivers die gaar gaan bij de 1.4 fsi uit 2010. Bekend hier?

Voorstellen doe ik wel zodra/als de Fabia RS er is ;)
Dan is er wat meer voor te stellen ;)


Ter info.
Ben 26, woon in Barneveld.
Had hiervoor een flink aangepaste Aygo.
En rij een GSX-R 1000 L0 naast de auto.
 

LT83

Forumguru
Ik zou zelf absoluut geen 1.4tsi met 180pk aanschaffen. Staan bekend als behoorlijke probleemmotoren, erg veel olieverbruik en veel motorstoringen wat de dealer niet opgelost krijgt. Het is gewoon een erg complex blok, wat niet bepaald betrouwbaar kan worden genoemd. Sommige hebben nergens last van en andere staan 2 jaar lang zo ongeveer iedere 2 maanden bij de dealer, dat zou voor mij een niet acceptabel risico zijn.
Sorry voor een antwoord wat je misschien niet wilt horen, maar dit is mijn oprecht advies.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan